Poliisi: Kalajoen turma-auton mittari pysähtyi 165 kilometriin tunnissa – tapahtuma-aika tarkentui poikkeuksellisella tavalla

Läheinen seismologisen laitoksen mittauspiste saattoi havaita onnettomuuden, kertoo Oulun poliisilaitos.

Kolme nuorta menehtyi rajussa ulosajossa lauantain vastaisena yönä Kalajoella.
Kolme nuorta menehtyi rajussa ulosajossa lauantain vastaisena yönä Kalajoella.

Markku Uhari

Kalajoen turma-auton nopeusmittari pysähtyi 165 kilometriin tunnissa, tiedotti Oulun poliisilaitos tiistaina.

Kolme nuorta menehtyi rajussa kuolonkolarissa lauantain vastaisena yönä Kalajoella. Autossa oli tapahtuma-aikaan neljä nuorta, ja heistä yksi saatiin nostettua pois autosta onnettomuuden jälkeen. Kuljettaja sai turmansa onnettomuudessa.

– Ylinopeus on ollut huomattava, kertoo rikosylikonstaapeli Juha Kangas Lännen Medialle.

Poliisin mukaan alkoholilla oli osuutta tapahtumiin, mutta kuljettajaa ei toistaiseksi epäillä rattijuopumuksesta.

– Kuljettajan ja muiden onnettomuudessa menehtyneiden mahdollinen veren alkoholimäärä selviää oikeustieteellisissä tutkimuksissa, poliisin tiedotteessa kerrotaan.

Kankaan mukaan poliisi on päässyt puhuttelemaan onnettomuudesta selviytynyttä nuorta miestä. Kankaan mukaan eloonjääneen fyysiset vammat jäivät olosuhteen huomioiden vähäisiksi.

– Toki hän on järkyttynyt tapahtuneesta, sanoo Kangas.

Seismologian laitoksen mittauspiste auttoi

Turma-auton pysähtyneen kellon avulla poliisi on pystynyt päättelemään, että turma sattui noin kello 1.22 lauantain vastaisena yönä.

Ilmoitus onnettomuudesta saatiin hätäkeskukseen vasta runsas puoli tuntia myöhemmin, noin aamukahdelta, kun rengasrikon vuoksi lähistölle pysähtynyt nuorten seurue huomasi pimeässä ojassa katollaan makaavan auton ja hälytti apua paikalle.

Rikosylikonstaapeli Kankaan mukaan onnettomuusaikaa tukee läheinen seismologian laitoksen mittauspisteen tekemä mittaustulos.

Mittauspiste oli rekisteröinyt arvioituun tapahtuma-aikaan jäljen, joka ei ole riittävän kova maanjäristykseen tai räjähdykseen. Kankaan mukaan mittauspiste sijaitsee parin–kolmen kilometrin päässä onnettomuuspaikasta.

– Ensimmäistä kertaa minun urallani tällainen tulee [vastaan], sanoo Kangas.

Vaikka kuljettaja menehtyi onnettomuudessa, poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja törkeänä kuolemantuottamuksena. Onnettomuuden tutkinta jatkuu.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

165 km/h
Useimmat autoilijat eivät ole koskaan elämässään ajaneet tuollaista nopeutta, ei edes hyvällä moottoritiellä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: 165 km/h
Eipä tule tämäkään kuljettaja enää sellaista nopeutta ajamaan. Olisi tämän eloonjääneen ollut varmaankin kurja odotella autossa pidempään, jos toiselle seurueelle ei olisi sattunut rengasrikkoa juuri samalla alueella. Jännästi muuten mainittu uutisessa, että "Kuljettaja sai turmansa onnettomuudessa".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: 165 km/h
Mä ajoin yli 200 kmh jo ekana vuonna tavallisella 80 kmh-tiellä kun sain kortin. Se, että et osaa ajaa, erottaa hyvän ja taviskuskin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: 165 km/h
Suomen moottoritiet pitäisi olla ilman nopeusrajoituksia. 200kmh on varsin sopiva nopeus, ainakin minun perus volkkareilla ja foordeilla, millä olen viimeiset 30v ajellut. Leveät tiet, ja maltilliset kaarteet, joten ei ole ollut ongelmia. Ja tuohon väittämään, väitän, että suurin osa alle 60-vuotiaista suomalaisista on ainakin kerran elämässä ajanut tuota 165kmh vauhtia. Ainakin omasta kaveripiiristä, harrastus, työ, koulut, jokainen, naisetkin. Ei se kovin kummoinen nopeus motarilla ole tai lapin suorilla. Valtateille kyllä riittäisi 120kmh nykyisten 80/100kmh tilalle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: 165 km/h
Jos liikenteessä ollaan yksin, ei tarvita mitään rajoituksia. Sen sijaan jos joku haluaa esimerkiksi kääntyä näillä 80/100km/h valtateillä tielle tai tieltä pois, 120km/h rajoitus on tappava.

Niin. Rajoitusten nostopuheet kertovat että kuka oikeasti on hyvä kuljettaja ja osaa ajatella liikennettä muultakin kuin omalta kantiltaan. 120km/h vauhdissa kun ajaa risteykseen, joita noilla teillä on paljon, ei se risteykseen tuleva usein edes näe lähestyvää siinä pisteessä jossa tehdään se päätös jatkaa matkaa valtatielle. Ja sitten se 120km/h vauhtia ajava taas ei ehdi muuta kuin hieman hidastaa ennen törmäystä.

Etenkin risteysalueiden 60km/h rajoitukselle on syynsä ja se on juuri kolarien seuraukset. Eli liikennettä on paljon sivuteiltäkin ja aina joku yrittää liittyä liian pieneen väliin liian pienellä havainnoinnilla. Autojen välisissä kolareissa 80km/h vauhti tappaa usein, 60km/h ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Surullinen tapahtuma
Ikävä juttu, mutta uutinen huonosti kirjoitettu. Yksi siis saatiin pois autosta. Miksi ei muita?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jo riittää
Eiköhän tätä onnettomuutta ole jo tarpeeksi reposteltu eri medioissa.
Kunnioittakaahan nyt edes onnettomuuden uhrien surua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »