Lukiosta startti lentäjän ammattiin – yhä useampi suomalaislukio tarjoaa myös ilmailualan kursseja

Paikallisen ilmailukerhon lennonopettaja saattaa osin omaksikin yllätyksekseen opettaa jatkossa lukiolaisryhmille vaikkapa ilmailun teoriaa.

Ulla Nikula
Kokkolan ilmailukerhon Ari-Jukka Luomaranta innostaa auditorioon kerääntyneitä lukion ekaluokkalaisia ilmailuopintojen pariin.
Kokkolan ilmailukerhon Ari-Jukka Luomaranta innostaa auditorioon kerääntyneitä lukion ekaluokkalaisia ilmailuopintojen pariin.

Riikka Sipilä

Lentoyhtiöiden etujärjestöt ja lentokoneiden valmistajat ovat jo vuosien ajan varoittaneet maailmanlaajuisesta lentäjäpulasta tulevaisuudessa.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ennustaa lentomatkustuksen tuplaantuvan kahdessa vuosikymmenessä ja matkustajakoneiden valmistajat, etunenässä Airbus ja Boeing, ovat arvioineet että samassa ajassa tarvitaan puoli miljoonaa uutta pilottia ja vielä sitäkin useampia uusia mekaanikkoja lentokoneita huoltamaan.

Suomessa kourallinen lukioita on tarttunut haasteeseen. Esimerkiksi Kokkolan suomalaisessa lukiossa aloitetaan tänä syksynä teoriaopinnot PPL-lentolupakirjan suorittamista varten.

Yksityislentäjän lentolupakirjan (PPL) suorittanut henkilö on opiskellut ilmailun teoriaa sadan tunnin ajan ja hän on lentänyt 45 lentotuntia, joista kolmasosan lennonopettajan kanssa ja loput itsenäisesti. Teoria- ja lentokoulutuksen jälkeen tentitään Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin teoriakokeet ja suoritetaan lentokoe tarkastuslentäjän seurassa. Ehtona lentolupakirjan saamiselle on myös, että läpäisee terveystarkastuksen.

– Yksityislentäjän lupakirjaan vaaditut teoriaopinnot ovat lukiolaisille maksuttomia, sen sijaan lentotunnit sekä lääkärintarkastuksista ja Trafin tenteistä koituvat kustannukset jäävät opiskelijan maksettaviksi, Kokkolan suomalaisen lukion johtava rehtori Markku Anttila kertoo.

Jo aiempina vuosina ainakin Vääksyn yhteiskoulun, Pudasjärven, Lopen ja Espoon lukiot sekä Kruunupyyn ruotsinkielinen lukio yhdessä Pietarsaaren lukion kanssa ovat tarjonneet eritasoisia ilmailualan opintoja opiskelijoilleen.

Käytännön opetuksesta eri paikkakunnilla vastaa yleensä paikallinen ilmailukerho tai lähiseudulla toimiva kaupallinen ilmailualan yritys.

– PPL-lupakirjan suorittaminen jo lukiossa on mielestäni aivan loistava startti kohti ammattilentäjän työtä. PPL on ensimmäinen lentolupakirja, jota on ylipäätään mahdollista myöhemmin laajentaa erilaisiin alan tehtäviin sopivaksi, Kokkolan ilmailukerhon puheenjohtaja Ari-Jukka Luomaranta sanoo.

Pudasjärven lukio on toistaiseksi ainoa Suomessa, joka on sitoutunut maksamaan opiskelijoilleen niin teoriatunnit kuin lentokoulutuksen harrastelentäjän UPL-lentolupakirjan suorittamiseksi.

– Meillä käynnistyi nyt toinen vuosi kolmivuotista kokeilua, jonka aikana 25–30 opiskelija suorittaa ultrakevytlentäjän tai purjelentäjän lentolupakirjan. Kysyntä on ylittänyt kaikki odotukset, joten on hyvin mahdollista että ilmailulinja jatkaa myös tulevaisuudessa, Pudasjärven lukion rehtori Mikko Lumme sanoo.

Suomessa pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut ilmailualan opintoja painottanut lukio sijaitsee Asikkalassa. Vääksyn Yhteiskoulun lukiossa ilmailuala on nivoutunut osaksi monia muita aineita jo yli kymmenen vuoden ajan ja joka kolmas lukiolainen opiskelee ilmailulinjalla.

– Meillä tavoitteena ei ole lentolupakirjan suorittaminen, vaan mahdollisimman kova pohja ilmailualan jatko-opintoihin. Pyrimme siihen, että ilmailulinjalaiset oppivat ymmärtämään alaa laajasti, oli kyse sitten ihmisen käytöksestä tai fysiologiasta, lentokoneen tekniikasta tai vaikkapa sääilmiöistä, Vääksyn Yhteiskoulun lukion opinto-ohjaaja Pirjo Ala-Hemmilä kertoo.

Espoon lukioiden yhteisellä ns. kurssitarjottimella on kaksi ilmailuun liittyvää vaihtoehtoa, joista etenkin laajasti ilmailua käsittelevä kurssi on ollut suosittu.

– Haukilahden lukioon kerääntyy opiskelijoita kaikista Espoon lukioista ja vuosittain kurssille osallistuu parikymmentä lukiolaista. Yleispätevä ilmailualan kurssi on ollut hyvä konsepti, sillä se esittelee alan monipuolisia työllistymismahdollisuuksia, lukion rehtori Pekka Piri kertoo.

Espoossakin toisena ilmailuun liittyvänä kurssivaihtoehtona on mahdollisuus suorittaa yksityislentäjän PPL-lupakirja.

– Kun ilmailun kurssille osallistujia joudutaan karsimaan, niin lentolupakirjan on näiden vuosien aikana suorittanut vain muutama opiskelija. Olemme sitä kieltämättä vähän ihmetelleet, mutta oletettavasti siinä hinta tulee vastaan. Lukiohan ei maksa lentolupakirjan suorittamiseen vaadittavia teoria- tai lentotunteja, vaan ne tehdään omalla kustannuksella, Piri arvelee.

PPL-lupakirja on vasta ensimmäinen askel kohti ammattilentäjän uraa. Ammatti-ilmailuun oikeuttavat lupakirjat suoritetaan jatko-opintoina alan koulutusorganisaatioissa, esimerkiksi Suomen Ilmailuopistossa Porissa tai Patria Pilot Trainingin koulutuksissa Pirkkalassa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Armeijassa alkuun
Kyllä paras startti ammattilentäjäksi tulee armeijasta ja sallittua nykyään naisillekin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mahtaakohan löytyä vanhempaa
Suomessa taitaa ensimmäinen lentolukio olla Joroisissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suosittelen
Purjelento on upean fiiliksen tuottava lentoharrastus. Haastavampaa kuin väkisinlento moottorikoneella, mutta siksi niiiin hauskaa! Lupakirjankin saa jo mopoiässä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lentäjä
Kuulostaa melko turhalta, sillä lentäjälle riittä perustiedot ja -taidot lukiossa opetettavista aineista.

Maksulliseen lentokouluun pääsee oikealla asenteella ja tietenkin pitää olla rahaa, jolla koulutuksen maksaa.
Ilmailuopistoon taas pääse osa lentäjäksi haluavista, mutta tuskin siellä on kovin suuressa arvossa valintoja tehdessä se, että on suorittanut ilmailupainotteisen lukion, mutta ei sitten kuitenkaan PPL -lupakirjaa, joka olisi se oleellisin juttu.
Ei ne laudaturit kiinnosta ketään ilmailualalla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lentäjä
Ei laudatureilla lennetä, totta. Mutta ne kertovat saajansa tason oppimisessa, muistamisessa ja paineensiedossa. Mikä on hyvää ennen ryhtymistä.
Eivät kaikki lentämisestä kiinnostuneet ryhdy ammattilaisiksi. Joistakin kehittyy ajan kanssa huippuyrittäjiä ja jopa pääministereitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nooh, mites Turussa?
Taide ja viestintä? Ilmaisu? Teoreettinen suurajattelun ihmevärimaailma ja joogalukio?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nooh, mites Turussa?
Asuin vuosikymmenet Turussa. En ollut semmoinen taiteista kiinnostunut. Pois muuttamisen jälkeen heräsi se taiteellisuus ja myös musiikillisuus. Ihan Olonetsissä ja Petrosawodskissa pidettyjä konsertteja myöten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onko
Suomessa noissa suurimmissa lentokouluissa PPL:stä ei saa hyvitystä. Pienemmissä puljuissa voi saada, mutta koulutus maksaa silti n. 100k€. Finnairilla myös pääsyvaatimukset ovat sitä tasoa, että alle 5% voisi tulla töihin valituksi. Vähän tyhmää alkaa lukiossa mainostamaan näitä kursseja ammattilentäjän näkökulmasta, koska siinä saa ihan väärän kuvan tilanteesta. PPL kannattaa lentää vain, jos on halua ja rahaa harrastaa ilmailua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.