Romutuspalkkio meni budjettiesityksessä romukoppaan – autokaupan porkkanarahaa voi hakea vielä elokuun loppuun asti

Liikenne- ja viestintäministeriön johtaja pitää mahdollisena, että romutuspalkkio otettaisiin tulevaisuudessa uudelleen käyttöön. Perjantai 31. elokuuta on viimeinen päivä, jolloin palkkiota voi hakea.

Markku Uhari

Vanhojen henkilöautojen romutuksesta maksettava palkkio ei ole valtion talousarvioesityksen perusteella saamassa jatkoa vuonna 2019.

Hallituksen keskiviikkona julkaisemassa budjettiesityksessä palkkiolle ei ole varattu lainkaan rahaa. Tälle vuodelle romutuspalkkiota varten varattiin valtion kassasta 8 miljoonaa euroa.

Johtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM) kertoo Lännen Medialle, että koko romutuspalkkio on alun perin tarkoitettu kampanjaluontoiseksi. Sitä koskeva laki oli määräaikainen.

– Tarkoitus on ollut saada pieni piristysruiske myyntiin ja samalla autokantaa uusittua, Lindström sanoo.

Valtio on maksanut yksityisasiakkaille 1 000–2 000 euroa romutuspalkkiota romutukseen viedyistä vanhoista autoista, jos niiden tilalle hankitaan uusi vähäpäästöinen henkilöauto.

Valtion osuuden päälle autoala on maksanut vielä 500 euron lisäpalkkion kuluttajalle. Tuen suuruuteen on vaikuttanut se, käykö uusi hankittava auto bensiinillä ja dieselillä vai vaihtoehtoisella käyttövoimalla.

Enimmillään 2 500 euroa on siis voinut saada, jos vanhan, romutetun auton tilalle on ostanut vaikka hybridin tai sähköauton.

Romutuspalkkiota voi hakea vielä elokuun viimeiseen eli 31. päivään mennessä.

Trafin kehityspäällikkö Tuovi Valtonen kertoo, että elokuun 29. päivään mennessä palkkiota on haettu kaikkiaan 6 636 kertaa. Vertailun vuoksi viime vuonna uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa runsaat 118 000.

Rahallisesti valtion varoja palkkioon on mennyt toistaiseksi runsaat 7 miljoonaa euroa. Valtonen lisää, että tänään torstaina ja perjantaina autokauppa voi vielä käydä, ja luku voi yhä kasvaa.

Noin 75 prosenttia uusista, hankittavista autoista ovat olleet käyttövoimaltaan vähäpäästöisiä bensiiniautoja. Noin viidennes uusista autoista on Valtosen mukaan muita kuin bensiini- tai diesel-käyttöisiä, eli esimerkiksi hybridejä.

LVM:n Lindström arvioi, että romutuspalkkio on ollut suosittu ja siihen varattu raha arvioitiin oikean suuruiseksi.

– Kaikki, jotka ovat halunneet käyttää tätä etua ja romuttaa vanhan auton, ovat voineet sen tehdä, sanoo Lindström.

Hänen mukaansa romutuspalkkio voidaan kuitenkin ottaa uudelleen käyttöön tulevaisuudessa, jos niin päätetään.

Romutuspalkkio otettiin käyttöön tänä vuonna toista kertaa. Ensimmäisen kerran palkkiota kokeiltiin vuonna 2015.

Mikä?

Romutuspalkkio

Uuden henkilöauton ostaja on vuoden alusta voinut saada 1 500–2 500 euroa uuden vähäpäästöisen auton hankintaan, jos on vienyt vanhan auton romutukseen.

Vanhan auton on pitänyt olla vuosimallia 2007 tai vanhempi, ja sen on pitänyt olla tieliikennekäytössä romutushetkellä sekä vuonna 2017. Auto on pitänyt omistaa vuoden ennen romutuspalkkion hakua.

Uuden auton hiilidioksidipäästöjen on pitänyt olla enintään 110 grammaa kilometriä kohden.

Valtio on maksanut summasta 1 000–2 000 euroa, minkä päälle autoala on maksanut 500 euron lisäpalkkion.

Suurimman palkkion on saanut, jos hankittava auto on esimerkiksi hybridi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
pölvästi
idjootit
Miksi veronmaksajan pitää maksaa toisten autojen romutuspalkkiot ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »