Kuopion bussiturman rikosnimikkeet kovenivat

Kuljettaja toimi epäilyjen mukaan törkeän huolimattomasti, mutta poliisi ei vielä kerro, miten ja miksi.

Hannu Rainamo
Kuopion turmabussille on tehty tutkimuksia.
Kuopion turmabussille on tehty tutkimuksia.

Tuuli Oikarinen

Kuopion bussiturman tutkintanimikkeet kovenivat, kun poliisi kertoi torstaina tutkivansa onnettomuutta nyt neljänä törkeänä kuolemantuottamuksena, 22 törkeänä vammantuottamuksena ja törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Esitutkinnassa ei kuitenkaan poliisin mukaan ole ilmennyt uutta tietoa. Kyse on vain tutkintanimikkeiden tarkennuksesta, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti Itä-Suomen poliisista.

– Ei ole mitään varsinaista syytä siihen, että niitä on tarkennettu. Alkuvaiheessa, kun kiireellä tehtiin, laitettiin tietyt nimikkeet.

Alun perin asiaa tutkittiin perusmuotoisina kuolemantuottamuksina ja törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Nyt kyse on törkeästä kuolemantuottamuksesta, jonka määritelmään kuuluu muun muassa törkeä huolimattomuus.

Jäntin mukaan tutkinta on edelleen alkuvaiheessa, eikä poliisi siksi kerro, miten kuljettajan epäillään tarkalleen ottaen olleen huolimaton.

Kolme turmassa loukkaantunutta potilasta lähti torstaina Kuopiosta kohti Ruotsia kahden ambulanssin kyydissä. Potilaiden hoito jatkuu sairaalassa Ruotsissa, Kuopion yliopistollinen sairaala (Kys) kertoi tiedotteessaan. Kuopiossa on yhä hoidossa neljä onnettomuudessa ollutta: kaksi teho-osastolla ja kaksi vuodeosastolla.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on kertonut aiemmin, että bussin nopeus oli risteyksessä lähempänä moottoritienopeuksia kuin nollaa tai kahtakymppiä, mitä risteysalueella pitäisi ajaa. Jäntin mukaan kaikki onnettomuuden syyt ovat edelleen auki. Esimerkiksi kuljettajan väsymystä tai teknistä vikaa ei ole suljettu pois.

Jäntti ei vahvista sitä, puhallutettiinko kuljettaja. Rattijuopumuksesta kuljettajaa ei kuitenkaan epäillä.

– Jos epäiltäisiin, niin kyllähän sellainen olisi nimikkeissä.

Kuljettajan ja matkustajien kuulustelut jatkuvat yhä. Osallisten suuren määrän vuoksi tutkinta kestää Jäntin arvion mukaan vähintään kuukausia.

Poliisi kertoo lisäksi, että tiedot onnettomuuspaikalla olleesta vedestä eivät pidä paikkaansa. Yksi loukkaantunut pelastettiin tosin tajuttomana vesilammikosta.

Bussiturmassa kuoli viime perjantaina neljä ihmistä, kun Pohjois-Ruotsista kuopiolaishotelli Rauhalahteen matkalla ollut tilausbussi syöksyi sillalta junaraiteelle.

Kuljettaja kertoi aluksi, että jarruissa oli vikaa, mutta Otkes totesi myöhemmin, ettei vikaa löytynyt. Bussissa oli kuljettaja ja 21 matkustajaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
rosiksessa käynyt
Ei voi olla pitkä juttu
Siis ei voi olla mahdollista, että kyseessä olisi tulkinnanvarainen juttu. Omaisten on joka tapauksessa satava korvaus heille aiheutuuneesta menetyksestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ykxi tienkäyttäjä
Matkustajien turvallisuus aina ykkönen
Tapauksessa uhrien kohtalo aivan riittävä rikosnimikkeeseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelko on toisten nautintoaine
Vast: Matkustajien turvallisuus aina ykkönen
Ykkösen jälkeen tulee kakkonen, jne.
Kun Konginkankaalla oli bussionnettomuus, keskusteluun nousi vaatimus kehittää sellainen linja-auto, joka ei mene rikki. Silloin tekniikkaan perehtynyt asiantuntija kertoi sellaisen olevan mahdollisen. Bussiin ei missään tilanteessa tule naarmun naarmua. Ongelmaksi muodostui kaikkien matkustajien kuoleminen kerralla. Kun eivät kestä sitä, mitä särkymätön auto.
Kolmas juttu on, että ei ole rikos kuolla liikenteessä. Se on arkipäivää. Mikä onnettomuuteen on johtanut, voi saada rikosnimikkeen.
Paras tapa välttää onnettomuuksia, on pysyä kotona ja siellä liikkua nelinkontin tai makoilla sängyssä tai istua lepotuolissa. Elämää seuranneen kokemuksella väitän liikkumattoman viettävän tympeää, tapahtumaköyhää elämää ja kuitenkin jossain vaiheessa kuolevan.
Hyvin nuorena opin - Elämä on vaarallista, minä nautin elämästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
huge
Tietääkseni...
Onnettomuustutkintakeskuksen pöytäkirjoja ei voida käyttää todisteluna syyttäjän ajaessa syytettä. Eli poliisi suorittaa esitutkinnan ja sen perusteella syyttäjä sitten syyttää, mistä syyttää tai jättää syyttämättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luullakseni
Vast: Tietääkseni...
Onnettomuustutkintakeskus selvittelee onnettomuuden syitä. Se ei rakenna syyterakenteita. Jos asiaa hoitava syyttäjä niistä keskuksen tutkimustuloksista jotakin omaan syyteaineistoon tai erilliseen syyteosioon aineistoa löytää, se on syyttäjän asia.
Ennen kuin tämän tapahtuman tutkimusaineisto on kasassa ja johtopäätelmät tehtynä, saattaa vierähtää melkoinen määrä kuukausia tai jopa vuosia.
Tämän kaiken olen oppinut tämän lehden sivuilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
risukko
sama laki kaikille
Rikosnimikkeitä pitää koventaa myös niille tuomareille, jotka virheitä tehden tuomitsevat .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pikemminkin päin vastoin
Vast: sama laki kaikille
Suomessa on eri oikeusasteet. Kun yhdessä töpeksitään, toisessa oikaistaan. Suuntaan tai toiseen.
Näin olen lukenut tämän lehden sivuilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tarkastaja
Että ei jäisi askeltakaan kulkematta
Bussissa oli ABS-jarrut. Mitkä ovat niissä ilmenevät viat ja millä tavalla ne vaikuttavat fyysisten, renkaisiin vaikuttavien jarrujärjestelmän osien toimintaan?
Kun Otkes kertoo, että jarruissa ei ole löydetty vikaa, Otkes on puhunut näistä fyysisistä osista. ABS-järjestelmä ei kuulu tähän tarkastelualueeseen. Se vaatii erityisosaamista ja -instrumentteja. Niitä löytyy valmistaneelta tehtaalta sen laboratoriosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »