Otkes vertaa Kuopion kolaribussia nyt ehjään linja-autoon – Risteyksessä oli renkaan jälkiä, jarruttaminen selviää tutkinnassa

Poliisi on jatkanut kuulusteluja. Mitään tutkintalinjaa ei ole vielä poissuljettu.

Jaana Mattila

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) sai Kuopion onnettomuusbussin teknisen tutkinnan lauantaina valmiiksi ja on luovuttanut kolaribussin eteenpäin. Sitä ei enää tutkita.

– Nyt hankimme vastaavan, kunnossa olevan linja-auton ja tutkimme sitä, kertoo Otkeskin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Lännen Medialle.

Siten tutkijat pääsevät vertaamaan kolaribussia ja vahingoittumatonta linja-autoa keskenään. Menettelytapa on tavallinen tutkinnassa, johon liittyy kalustoa.

– Pääsemme kunnolla perehtymään ehjänä olevaan vastaavaan kappaleseen, muun muassa ergonomiaan, rakenteisiin, kuljettajan ajotilaan ja tekniikkaan, Lauriala selvittää.

Periaatteessa on siis mahdollista, että onnettomuusbussista voi selvitä vielä jotain.

Teknisessä tutkinnassa kolaribussin yleiskunto ja renkaiden kunto todettiin hyväksi. Ajoneuvon käyttöönottovuosi on 2005 ja ajokilometrimäärä vajaat 800 000 kilometriä, mikä on linja-autolle tavanomainen.

Määräaikaiskatsastus autolle oli tehty maaliskuussa 2018.

Jarruissa ei ollut vikaa

Jarrujen osuus onnettomuuden selittävänä tekijänä on Laurialan mukaan "taklattu nyt pois". Niissä ei ollut vikaa.

Linja-auton nopeus risteyksessä on ollut jostain syystä poikkeuksellisen suuri.

– Se oli lähempänä moottoritien nopeutta kuin nollaa eli lähempänä 100 kilometriä tunnissa. Risteysaluetta lähestyttäessä se laskee yleensä 20–30 kilometrin tuntinopeuteen, jopa alle.

Kuljettaja ei ole ilmaissut Otkesille ulosajon johtuneen jarrujen pettämisestä. Hän ei ole kuulemisessa pystynyt kertomaan tarkkaa tapahtumien kulkua.

Risteysalueella on renkaan jälkiä, mutta mahdolliset jarrutusjäljet ja muu tapahtumien kulku, syyt ja seuraukset selviävät Laurialan mukaan tulevan tutkinnan aikana.

– Nyt keskitymme tiedon analysointiin, kuten ajopiirturin tietojen analysointiin, keräämme lisää tietoa bussiyrityksen mahdollisesta turvallisuuskulttuurista sekä terveystietoja ja jatkamme myös kuulemisia.

Ajopiirturista selviävät muun muassa ajoneuvon ajotiedot, ajonopeudet ja kuljettajan lepotauot.

Matkustajia kuullaan, ehkä kuljettajaakin vielä

Tulevien päivien aikana Otkes aikoo haastatella ainakin vielä niitä matkustajia, joita tähän mennessä ei ole päästy kuulemaan. Myös kuljettajaa saatetaan kuulla toistamiseen.

– Tarpeen vaatiessa, vaikka viikonloppuna tehtiin jo hyvä kuuleminen, Lauriala luonnehtii.

Otkesin kuulemiset eivät ole hänen mukaansa kuulusteluja, pikemminkin haastatteluja. Niissä selvitetään onnettomuuden syitä, ei syyllisiä.

– Jatkamme ja käynnistämme myös pelastustoimen, ensihoidon, poliisin ja kriisituen tutkintaa. Lisäksi olemme yhteydessä suurlähetystöön, jotta pääsemme myöhemmin tekemään tiettyjä toimenpiteitä ja kertomaan uhrien omaisille tutkinnan vaiheista.

Lauriala kertoo, että lähiaikoina Otkes perustaa myös varsinaisen tutkintaryhmän tutkintaa varten.

– Se on hieman erilainen kuin Kuopiossa viikonloppuna ollut 7-hengen ryhmä. Osa heistä ei ole ollut tutkinnassa vielä mukana, esimerkiksi lääketieteen asiantuntija.

Tutkinta pyritään saattamaan valmiiksi puolessa vuodessa. Sitä ennen Otkes tiedottaa asiasta Laurialan mukaan vain, jos jotain tutkinnassa löytyy jotain merkittävää.

– Tutkinta kestää puoli vuotta, jotta kaikki kivet saadaan käännettyä ja lisäksi muodostettua turvallisuussuositukset faktojen perusteella.

Poliisi: Mitään tutkintalinjaa ei ole vielä poissuljettu

Itä-Suomen poliisi tiedotti maanantaiaamuna, että ihmisten puhuttelua on jatkettu ja kuulusteluja tehty. Poliisi ei voi kertoa kuulustelujen sisällöstä tässä vaiheessa enempää.

Poliisin esitutkinnassa selvitetään kaikkia vaihtoehtoja, jotka ovat voineet onnettomuuden aiheuttaa.

Tutkinnanjohtajan mukaan esitutkinta on aivan alkuvaiheessa, joten mitään tutkintalinjaa ei tässä vaiheessa ole vielä suljettu.

Poliisi tiedottaa asiasta seuraavan kerran, kun tutkinnassa on edetty ja jotakin tiedotettavaa on.

Bussissa oli yhteensä 22 henkilöä

Perjantain turmassa kuoli neljä bussin matkustajaa, kolme naista ja yksi mies. Heistä kaksi oli Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.

Linja-autossa oli 21 matkustajaa ja kuljettaja.

Loukkaantuneita bussionnettomuudessa oli useita.

Lue myös: Trafi tarjoaa lähiaikoina työkalun ammattikuljettajien väsymyksen arvioimiseksi

Kuopion turmabussi ajoi moottoritienopeuksia ennen törmäystä

Poliisi on jatkanut kuulusteluja Kuopion bussiturmasta – "Mitään tutkintalinjaa ei ole tässä vaiheessa poissuljettu"

Kuopion bussiturman uhreista kaksi edelleen tehohoidossa

Kuopion bussionnettomuudessa loukkaantuneista vielä kaksi ihmistä on tehohoidossa, Kuopion yliopistollisesta sairaalasta kerrottiin maanantaina. Teho-osastolta siirrettiin maanantaina yksi ihminen vuodeosastolle. Yhteensä vuodeosastoilla on edelleen seitsemän bussiturmassa loukkaantunutta.

Sairaala kertoo, että kolme vuodeosastohoidossa olevaa potilasta siirretään alkuviikon aikana Ruotsiin saamaan jatkohoitoa kotipaikkansa läheisiin sairaaloihin. Viikonlopun aikana sairaalasta kotiutettiin kymmenen lievemmin loukkaantunutta.

Perjantain linja-autoturmassa kuoli neljä ihmistä. Pohjois-Ruotsin Kalixista Kuopioon hotelli Rauhalahteen matkalla ollut bussi suistui Kuopion Kolmisopen liittymästä junaradalle toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Bussissa oli onnettomuushetkellä kuljettaja ja 21 matkustajaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Jullikka
Loistobussi
Otkesin väkikö voisi kritisoida jotain tämän busseista laadukkaimman ajo-ominaisuuksista? Tälläkin pian miljoona km ajettu eikä oikein mitään vikoja ole ollut, huoltoja lähinnä ja kuluvien osien vaihtoja. Jos jotain ergonomiassa sanottavaa olisikin olisi, niin kai se olisi jo aikanaan Saksassa havaittu ja korjattu. Keski-Euroopassa nämä tällaiset, mutta keski-iältään viisivuotiaat, ovat ihan arkipäivää, aivan kuten meillä 15-20-vuotiaat bussit maanteillä.

Vähän sama kuin menisi selittämään entisten laadukkaiden taksi-Mersujen omistajille, että näissä on jotain häikkää, nimittäin muutakin kuin hinta. Vaikka matkustajat näistä Mersuista luulivat matkan korkean hinnan johtuneen. Mutta nytkö päästään halvalla perille, kun on jo etelä-eurooppalaisia takseja tolpilla?

Puuttuisivat mieluummin halpoihin matkoihin niistä johtuvaan yleiseen eläkeläiskuljettajien ja pääosin yli-ikäisten, jopa parikymmentävuotiaiden bussien käyttöön. Niistä ne suurimmat ongelmat tilausajoliikenteessä ovat valitettavasti koituneet. Pitäisi kieltää ainakin yli 20-vuotiaat bussit.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tapakouluttaja
Vast: Loistobussi
Kyllä voi. Kun tarkastelee vaikkapa tehtyjen huoltojen ja korjausten vaikutusta ajokkiin, voi hyvänkin työkalun halpuuttaa ellei peräti halvaannuttaa.
Muutama aika taaksepäin raskasliikenteessä paloi harva se päivä. Yleisin syy olivat huonot tarvikeosat ja hutilointi/sabotointi. Myös kuljettajien ajokäyttäytyminen oli huomattava syy. Ennakoiva ajotapa tuntematon, lapsenomainen ralli/rata-autoilu tunnettu ja ulkopuolisilla havaittu.
Mennä viikolla polliisilla oli valtakunnallinen valvontarysäys. Etelä-Savo-Keski-Suomialueella huomattava osa raskasliikenteestä noudatti tiekohtaista, 100 km/h nopeusrajoitusta + 5 km/h. Mikähän mahtaa olla ko. ajoneuvotyypin tyyppinopeus? ABS-linja-autot pois lukien.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »