Kuopion turmabussi ajoi moottoritienopeuksia ennen törmäystä

Hannu Rainamo
Linja-auto syöksyi kaiteen läpi sillalta rautatielle Kuopiossa perjantaina 24. elokuuta 2018.
Linja-auto syöksyi kaiteen läpi sillalta rautatielle Kuopiossa perjantaina 24. elokuuta 2018.

Kuopion turmabussi ajoi risteykseen kovaa vauhtia, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) tutkinnanjohtaja Kai Valonen. Valosen mukaan nopeus oli risteyksessä lähempänä moottoritienopeuksia kuin nollaa tai kahtakymppiä, mitä risteysalueella pitäisi ajaa. Asiasta kertoi Yle.

– Joka tapauksessa vauhtia ei ole saatu syystä tai toisesta hiljennettyä siihen, mikä sen pitäisi risteyksessä olla, Valonen kertoo.

Nopeuksien suuruusluokat ovat selvinneet ajopiirturista, mutta ne tarkentuvat vielä tutkinnan edetessä. Piirturista selvitetään myös matkan taukojen määrät ja pituudet.

– Lisäksi katsomme, mitä ajopiirturi sanoo kuljettajan ajotavasta, Valonen kertoo.

Tutkintaa jatketaan asianomaisten kuulemisilla ja viikonlopun tutkinnassa selvinneiden tietojen yhdistämisellä. Esimerkiksi matkustajien kuulemisista saatuja tietoja aletaan nyt analysoida ja yhdistellä.

Otkes ei löytänyt viikonlopun tutkinnassa autosta mitään teknistä vikaa. Bussi suistui Kuopiossa sillalta perjantaina iltapäivällä, ja neljä ihmistä kuoli. Yhteensä bussissa oli 20 matkustajaa.

Myös Itä-Suomen poliisi jatkaa asian selvittämistä. Poliisi kertoo, että kaikki tutkintalinjat ovat vielä auki. Poliisi on jatkanut ihmisten puhuttelua, mutta kuulusteluiden sisällöstä ei voida tässä vaiheessa kertoa enempää.

Lue myös: Poliisi on jatkanut kuulusteluja Kuopion bussiturmasta – "Mitään tutkintalinjaa ei ole tässä vaiheessa poissuljettu"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
PP
Eläkeikä alemmaksi
Asiakasturvallisuuden vuoksi: vanhukset pois bussin ratista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
En luota, kuin itseeni liikenteessä
Puhutaanko tosi asioista !
Tutkitaan, tutkitaan ! Puhutaanko silti oikeista asioista tässä maassa, vastaan itse ei puhuta ! Kuljettaja eläkeiän ylittänyt, miksi ? Siksi, että matkustaminen olisi mahdollisimman halpaa ja kannattaisi edes jollain tavalla liikennöitsijälle. Onhan ihan selvää et risikit kasvaa mitä vanhempi kuljettaja, ajamisissa taukoja raskaallakalustolla " tatsi heikkenee ihan samalla tavalla, kuin pallopeleissä jos ei pelaa alati". Suomessa kuljetusalasta tehty ns."paska-ala" niin taksit, linja-auto kuin rekka-puolikin. Jokaisella näistä on paljon tekijöitä jotka ei sinne kuuluu, mikä tarkoittaa, että riskit kasvaa ja sen minä ainakin tietoisesti tiedän, miksi tiedän ? Ei tarvitse kuin maalaisjärjellä ajatella ja katsoa nykyistä elämänmenoa, ei tähän yliopistoa tarvitse käydä vuosia. Onnettomuuksia on aina ollut ja aina tulee olemaan, se vaan menee niin, että nykyisellä menolla tulee vähän useammin kuin ennen. Seuraavia odottomaan, tutkitaan sitten puolivuotta tai enemmän, ei auta halvalla pitää päästä paikasta toiseen ja tavaraa halvalla kuljettaa. Kilpailu on raakaa tästä eteenpäinkin, se kertoo mitä tuleman pitää ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ei osuta kohdalle !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KalleTräskalle
Polkimet sekaisin?
Kuski sanoi ensin, että jarrut eivät toimineet. Olisivatko kuskilta menneet polkimet keskenään sekaisin? Eli luuliko painavansa jarrua, mutta painoikin kaasua?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hermanni
Mitä ja miksi
Valitettava tapaus. Auton kerrotaan lähteneen Kalixista 6.30. Onko kuljettaja lähtenyt Ylitorniolta sitä ennen?
Linja-autossa oli automaattivaihteet, mutta oliko siinä vakionopeudensäädin?
Kuljettajan kanssa samaan ikäluokkaan kuuluvana toteaisin, että nostakaa vaan niitä eläkeikiä niin lopu toimittajilta jutunaiheet. Kerrotaan vielä, että kuljettaja ei ollut vakituisessa työsuhteessa. Oliko eläkeläisporukka pyytänyt tuttua kuljettajaa kuskiksi ja linja-autoyhtiö vuokrannut bussin tätä varten?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Edes tärinäraitoja kaistalle?
Täysillä päätyyn
Todellinen syy löytynee aikoinaan. Tuossa rampissa moottoritie ja sen nopeusrajoitus päättyy vasta muutama kymmenen metriä ennen risteystä. Aika erikoinen paikka.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JP
Vast: Täysillä päätyyn
Meinaatko että tiessä vika kun bussi ajaa poistumisramppia liikennevaloristeykseen sata lasissa? Vika vain ja ainoastaan ratin ja penkin välissä. Joko sairaskohtaus tai väsymyksen aiheuttama huomion herpaantuminen tai jopa nukahtaminen. Tai sitten räplätty kännykkää tai navia pitkään katse poissa tiestä ja vakionopeudensäädin päällä paahdettu eteenpäin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Herätys
Vast: Täysillä päätyyn
Ei tietä ainakaan voi kehua, kun se on toteutettu tuolla tavoin. Kuljettaja on tärkein tekijä, mutta passiivisilla menetelmillä voidaan lisätä turvallisuutta. Monissa moottoriteiden erkanemisissa nopeutta rajoitetaan jo kaistan alkupäässä ja lisää edempänä. Tienpinnan maalauksilla muistutetaan lähestyvästä risteyksestä jne.

Nopeiden väylien risteyksien erkanemiskaistoilla nopeutta rajoitetaan pykälän tai kaksi ja vauhti jatkuu joustavasti taas seuraavalla tieosuudella, eikä ajorata ei tee vaarallisia äkkimutkia välissä.

Turmapaikassa mikään ei ole varoittanut ilmeisen puolikuntoista kuljettajaa, joka on saattanut mieltää risteyksen "joustavaksi". Ja matkalla jo tavaksi tullut liiallinen nopeus meni päätyyn asti, kun mikään ei kilistänyt kelloja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ykxi läheltä alaa
Pitkänmatkan ajot unettavia
Ko. turmabussin kuljettaja mitä todennäköisemmin täysin "hukassa" tullessaan moottoritieltä ulos liittymään. Liiallinen väsymys aivan mahdollinen, ammattipiireissä kun aikoinaan piirtureita huijattiin ja kuskit kertoivat "ettei tiennyt miten viimeiset kaksikymmentä kilometria oli taitettu", esimerkiksi! Ikäkysymys yhtenä tekijänä nousee kyllä esiin, mutta ei ole selittävä tekijä - mehän vanhenemme kukin omaa tahtiamme ja se suoriutuminen, se on yksilöllinen asia esim. vuorotyössä. Mutta bussiyhtiöllä pitäisi olla selvät rajat ketä palkkaa ja millä frekvenssillä vaatii niitä töitä hoitamaan..., kuin myöskin tieta kuljettajien elämänhallinnasta pitäisi olla, sehän on yksi ratkaisevimmista tekijöistä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »