Otkes haluaa tutkia Kuopion turmabussin kaltaista ehjää linja-autoa – tutkijoita kiinnostaa ajoneuvon ergonomia

Hannu Rainamo

Salla Salminen

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) pyrkii alkavalla viikolla tutkimaan Kuopion onnettomuusbussin kaltaista linja-autoa.

– Tutkinnan kannalta onnettomuudessa olleessa linja-autossa on se pulma, että se on osittain romuna. On siis hyödyllistä päästä tutkimaan ehjää versiota, johtava tutkija Kai Valonen kertoo STT:lle.

Ehjässä linja-autossa Otkes on kiinnostunut erityisesti kuljettajan paikan ergonomiasta. Onnettomuusbussin tutkinnan Otkes on lopettanut.

Lauantaina Otkes kertoi, että ajoneuvo ja sen renkaat ja jarrut olivat hyväkuntoiset onnettomuushetkellä. Jarrujen pettäminen kokonaan on Valosen mukaan hyvin suurella todennäköisyydellä poissuljettu. Otkes on tehnyt tietopyynnön selvittääkseen, onko ajoneuvotyypin kanssa ollut ongelmia muualla.

– Sitäkin linjaa kannattaa pitää yhä auki, jos ajoneuvotyypissä on jokin vika tai ominaisuus, joka vikaan olisi voinut vaikuttaa.

Bussi oli otettu käyttöön vuonna 2005. Ajokilometrejä sillä oli takanaan vajaat 800 000, mikä on linja-autolle tavanomainen määrä. Bussi oli määräaikaiskatsastettu maaliskuussa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Paavo Nurmen piikkarin kantakulma
Mielenkiintoista. Onnettomuusauto on valmistettu 2005. Mallilla on tyyppihyväksyntä. Sitä on laajasti käytössä.
Onkohan Otkes varannut tämän tapauksen tutkintaan kokolailla paljon resursseja. Enemmän kuin on mahdollisesti ollut tarve.
Milloin Otkes perehtyy linja-auton tai yleensäkin auton ohjaamon kehityshistoriaan?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »