Onnettomuustutkintakeskus ei ole löytänyt Kuopion turmabussin jarruista vikaa

Hannu Rainamo

Kuopion perjantaisen bussiturman syy oli lauantai-iltana edelleen hämärän peitossa. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ei löytänyt lauantaina vikaa turmabussin jarruista. Otkesista kerrottiin illalla, että tekninen tutkinta jarrujen osalta oli saatu päätökseen.

– Jarruista ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi estänyt niiden toiminnan risteystä lähestyttäessä, Otkesin tiedotteessa kuvailtiin.

Onnettomuustutkinnassa kuultiin lauantaina turman osallisia, silminnäkijöitä ja pelastustoimen henkilöstöä. Lisäksi tehtiin linja-auton teknistä tutkintaa ja kerättiin taustatietoja.

Kuljettaja oli aiemmin sanonut poliisille, että linja-auton jarrut eivät toimineet ja hän oli menettänyt ajoneuvon hallinnan.

– Kuljettaja ei kuulemisessa pystynyt kertomaan tarkkaa tapahtumien kulkua eikä myöskään ilmaissut ulosajon johtuneen jarrujen pettämisestä, Otkes puolestaan kertoi.

Sen mukaan asiaa selvitetään lähipäivinä lisää muun muassa matkustajia kuulemalla ja ajopiirturia tutkimalla.

Onnettomuudessa kuoli neljä linja-autossa ollutta matkustajaa, joista kolme oli naisia ja yksi mies, kertoi Itä-Suomen poliisi lauantaina.

Kuolleista naisista kaksi oli Ruotsin kansalaisia ja yksi Suomen kansalainen. Mies oli molempien maiden kansalainen. Kuolonuhrit olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.

Linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaradalle perjantaina iltapäivällä. Kuopion yliopistollinen sairaala tiedotti lauantai-iltana, että neljää loukkaantunutta hoidettiin yhä teho-osastolla ja viittä vuodeosastoilla.

Linja-auto nostettiin lauantain vastaisena yönä turmapaikalta ja siirrettiin sisätiloihin jatkotutkimuksia varten.

– Linja-auton nopeus on ollut kova risteystä lähestyttäessä ja risteyksessä. Nyt kysymys on, miksi vauhtia ei ole saatu hidastettua. Siinä oli liikennevalot, ja nopeuden olisi pitänyt olla enemmän nollan läheisyydessä kuin moottoritienopeuksissa. Nyt se oli lähempänä moottoritienopeuksia, Otkesin johtava tutkija Kai Valonen sanoi STT:lle aiemmin lauantaina.

Lisätietoa tapahtumien kulusta voidaan saada turmabussissa olleesta, pahviselle kiekolle piirtävästä ajopiirturista, vaikka se onkin paljon digitaalista piirturia epätarkempi.

– Kyllä me siitä saamme jotain luettua, esimerkiksi viime hetken nopeuksista, Valonen arvioi.

Otkesin mukaan linja-auton yleiskunto ja renkaiden kunto on hyvä.

Bussiturmassa oli myös onnea matkassa, sillä aineksia oli vielä pahempaan, arvioi tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen Otkesista.

Bussi törmäsi pudotuksessa ratakuilun seinämään eikä kaatunut sen pohjalla kulkevalle radalle. Ilmeisesti se myös ohitti junaradan ajolangat.

Poliisi tutkii onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.

Onnettomuuden mahdollisina syinä tutkitaan teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

Ilmatieteen laitoksen mukaan päivä oli ollut Kuopiossa täysin poutainen eli tie oli ollut kuiva.

Poliisin mukaan matkustajien puhuttamisten avulla on saatu runsaasti lisätietoa tapahtumien kulusta.

– Poliisi on puhuttanut useita henkilöitä asiaan liittyen. En halua ottaa kantaa siihen, ketä on kuultu ja ketä ei, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti sanoi STT:lle.

Tekninen rikostutkinta onnettomuuspaikalla on tehty, mutta muilta osin tutkinta jatkuu.

Mitä Kuopion bussiturmasta tiedetään?

Tämä tiedetään:

Perjantain turmassa kuoli neljä bussin matkustajaa, kolme naista ja yksi mies. Heistä kaksi oli Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.

Noin puolet bussiturman potilaista oli lauantai-iltaan mennessä päässyt pois sairaalasta. Neljän loukkaantuneen tehohoito jatkui yhä. Viittä hoidettiin vuodeosastoilla, Kuopion yliopistollinen sairaala kertoi.

Linja-autossa oli 21 matkustajaa, joka olivat matkalla Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon hotelli Rauhalahteen. He olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.

Kuopion yliopistolliseen sairaalaan vietiin perjantaina myös yhden turmassa mukana olleen henkilöauton kuljettaja.

Suuri osa matkustajista käytti turvavyötä.

Linja-auto poistui moottoritieltä Jynkän ja Kolmisopen liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja suistui liittymästä junaradalle. Linja-auto putosi noin 7–10 metrin matkan kyljelleen. Kuljettaja on kertonut poliisille, että linja-auton jarrut eivät olisi toimineet.

Linja-auto oli Kemin Liikenteen tilausajo. Kuljettaja oli vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies.

Poliisi tutkii turmaa tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.

Myös Onnettomuustutkintakeskus Otkes tutkii turmaa.

Poliisi ja Otkes ovat kuulleet useita ihmisiä liittyen onnettomuuteen. Myös onnettomuudessa loukkaantunutta kuljettajaa on kuultu.

Tätä ei tiedetä:

Mikä aiheutti turman? Poliisi selvittää onnettomuuden mahdollisina syinä teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita. Otkes ei löytänyt lauantaina vikaa turmabussin jarruista. Varikolla tutkittu ajoneuvo ja sen renkaat olivat hyväkuntoiset. Otkes kertoi lauantaina pyrkivänsä mahdollisimman pian lukemaan bussin vikamuistia ja jäljittämään, onko muistiin tallentunut häiriötilanteita.

Mitä vauhtia turmabussi ajoi? Otkesin tutkintaryhmän mukaan bussin nopeus oli huomattava. Tähän viittaisivat vauriot ja jäljet onnettomuuspaikalla.

Turvavöistä saattoi olla apua bussiturmassa

Onnettomuustutkintakeskus aikoo kartoittaa, missä määrin Kuopion turmabussin matkustajat käyttivät turvavöitä. Johtava tutkija Kai Valosen mukaan jokaiselta matkustajalta tullaan kysymään turvavyön käyttöä ja istumapaikkaa.

– Keskimäärin ne ovat eduksi ja vähentävät henkilövahinkoja. Erityisesti jos linja-auto kaatuu, turvavyöstä voi olla apua. Mutta oli siinä bussissa nähtävissä sellaisia istumapaikkoja, joissa turvavyökään ei olisi auttanut, pahoja vammoja olisi tullut, Valonen sanoo.

Paikalla ollut päivystävä palomestari Petteri Lintunen kertoi perjantaina STT:lle, että merkittävä osa matkustajista käytti turvavyötä. Eivät kuitenkaan välttämättä kaikki. Lintusen mukaan joku tai jotkut matkustajista olivat sinkoutuneet bussista ulos.

Tieliikennelain mukaan turvavöitä tulee käyttää bussissa, jos sellaiset on.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Miksi nämä toistuvat?
Aivan karmivan samanlainen tapaus kuin Heinolassa 1999. Tilausajobussi, jota kuljettaa kymmeniä vuosia ajanut eläkeläismies, ajaa tiestä erkanevaan nousevaan ramppiin hurjalla nopeudella sillä seurauksella että bussi syöksyy tien yli ja 10 m alas ja neljä ihmistä kuolee.
Sitten kuljettaja ensimmäiseksi syyttää että jarrut eivät toimineet. Niin tapahtui Heinolassa ja niin tapahtui Kuopiossa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Melkein perillä
No eipä niitä jarruja nyt vielä ole ehditty kovin perusteellisesti tutkia saati testata. Vaikka tuskinpa niissä toisiaan on mitään vikaa. Luultavasti kuski vain arvioi tilanteen täysin väärin ja ajoi risteykseen aivan liian lujaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aletaanko ?
Nyt tutkimaan keikkakuljettajien pätevyyttä ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »