Varikolle viety turmabussi on jännitteinen ja banaanin muotoinen – kuljettajaa ei ole vielä päästy kuulemaan

Marjo Oikarinen

Turmabussin tutkiminen on alkutekijöissään, eikä siinä ole vielä havaittu vikaa, Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) onnettomuuspaikkatutkija Anssi Parviainen kertoo Lännen Medialle.

– Bussista irrotetaan varikolla nyt renkaita ja vanteita. Bussi on noston jälkeen kokonaisena edelleen. Se on banaanin muotoinen ja jännitteinen pudottuaan vajaat 10 metriä, Parviainen sanoo.

Korkeaan pudotukseen ja bussin tuhoutuneeseen ulkonäköön nähden onnettomuudessa on ollut myös onni mukana.

Uusia kuolonuhreja ei ole tullut yön ja aamun aikana, Kuopion yliopistollinen sairaala (Kys) tiedotti lauantaina. Neljä matkustajaa kuoli perjantaina iltapäivällä. Teho-osastolla on hoidettu viittä potilasta, joista neljän tehohoito jatkuu edelleen. Sairaalasta on kotiutunut jo kaksi potilasta, ja viikonlopun aikana kotiutetaan useita lievästi loukkaantuneita.

Matkustajat saatiin nopeasti hoitoon, sillä sairaala ja pelastuslaitos sijaitsevat lähellä onnettomuuspaikkaa. Pelastustoimet sujuivat nopeasti, Parviainen kiittelee.

Suuri osa matkustajista käytti turvavöitä.

Otkes järjesti varikolla lauantaina iltapäivällä tiedotustilaisuuden tutkinnan kulusta. Varsinaisia kuulemisia ei vielä ole tehty, mutta poliisi on alustavasti puhunut hotellissa muutamien matkustajien kanssa.

Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Laurialan mukaan tarkoitus on kuulla kuljettajaa ja matkustajia terveydentilan mukaan, ja lisäksi silminnäkijöitä, poliisia, pelastustyöntekijöitä, ensihoitoa ja kriisitukea.

Parviainen kertoo, että kuljettajaa pyritään kuulemaan heti, kun hänen vointinsa sen sallii.

– Selvitämme, milloin se on mahdollista.

Käsitys tapahtumien kulusta on vahvistunut ensimmäisten tutkimusten jälkeen. Bussi on tullut moottoritieltä rampille, törmännyt autoihin, syöksynyt kaiteen läpi ja pudonnut rautatielle.'

Otkesin mukaan bussissa oli pahvinen ajopiirturi, joka on digitaalista piirturia epätarkempi. Siitä saa luettua jotain esimerkiksi viime hetken nopeuksista, muttei sekunnintarkkaa tietoa.

Varsinainen tutkintaryhmä perustetaan vasta myöhemmin, kun arkena päästään tarkastelemaan tilannetta. Tutkinta kestää kuukausia, ja onnettomuusraportti annetaan noin puolen vuoden kuluttua.

Matkustajien iästä Anssi Parviaisella ei ole tietoa. Aluksi kerrottiin, että kyseessä olisi ollut ryhmä eläkeläisiä, mutta ilmeisesti mukana on ollut nuorempiakin.

Poliisi on selvittänyt matkustajien kansalaisuudet. 12 matkustajalla oli Suomen kansalaisuus, seitsemällä Ruotsin ja kolmella molempien maiden kaksoiskansalaisuus. Kaikkiaan bussissa oli kuljettajan lisäksi 21 matkustajaa.

Onnettomuutta tutkitaan tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena, kertoo Itä-Suomen poliisi tiedotteessaan.

Poliisi ja Otkes selvittävät mahdollisina onnettomuuden syinä teknistä vikaa, kuljettajan liikennekäyttäytymistä ja terveydentilaa ennen onnettomuutta sekä liikenneolosuhteita.

Potilaille ja omaisille annetaan edelleen psykososiaalista tukea ja kriisiapua. Omaiset voivat ottaa yhteyttä Kysin vaihteeseen, jonka numero on 017 173 311.

Bussiturma

Neljä kuoli, useita loukkaantui

Linja-auto suistui perjantaina iltapäivällä tieltä Kuopion Kolmisopessa ja syöksyi sillan kaiteen läpi junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli ja tiettävästi kolme loukkaantui vakavasti, 11 lievemmin.

Kyydissä oli 21 hengen ryhmä Ruotsin Kalixissa asuvia Suomen ja Ruotsin kansalaisia, jotka olivat matkalla kylpylään Kuopioon. Yksi loukkaantuneista on Kemin Liikenteen autoa kuljettanut ylitorniolaismies.

Lisäksi onnettomuudessa mukana olleista henkilöautoista yhden kuljettaja toimitettiin loukkaantuneena sairaalaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
mestari
mutta
Jarruissa ei ole vikaa jotain muuta on sattunut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »