Kuopion bussiturma

Turmabussin mahdollinen tekninen vika voi selvitä jo viikonloppuna – bussi vietiin varikolle yöllä ja tutkinta alkoi heti

Junaliikenne Kuopiossa on palautumassa normaaliksi.

Marjo Oikarinen

Kuopion turmabussi saatiin nostettua yön aikana junaraiteilta suunnitellusti, ja se kuljetettiin Kuopion Liikenteen varikolle tutkittavaksi. Nosto ja siirto kestivät muutaman tunnin. Bussin tutkiminen alkoi heti varhain aamulla.

Onnettomuuden syyksi on epäilty teknistä vikaa. Mahdolliset selvät tekniset syyt onnettomuuteen voivat selvitä jo viikonlopun aikana, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Lännen Medialle.

Myös kuulemiset aloitettiin saman tien onnettomuuden syyn löytämiseksi. Tarkoitus on kuulla kuljettajaa ja matkustajia terveydentilan mukaan, ja lisäksi silminnäkijöitä, poliisia, pelastustyöntekijöitä, ensihoitoa ja kriisitukea.

Junaliikenne on VR:n mukaan palautumassa normaaliksi Suonenjoen ja Kuopion välillä. Tutkinnallisten tarpeiden puolesta raiteet saatiin käyttökuntoon Laurialan mukaan jo yöllä. Tarvittaessa tutkijat voivat vielä palata onnettomuuspaikalle.

Linja-auto suistui perjantaina iltapäivällä tieltä Kuopion Kolmisopessa ja syöksyi sillan kaiteen läpi junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli ja tiettävästi kolme loukkaantui vakavasti, 11 lievemmin.

Kyydissä oli ryhmä Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, jotka olivat matkalla kylpylään Kuopioon. Yksi loukkaantuneista on Kemin Liikenteen autoa kuljettanut ylitorniolaismies.

Bussin nostamisen yhteydessä ei Laurialan mukaan vielä selvinnyt sellaista teknistä vikaa, joka olisi voinut johtaa onnettomuuteen. Tutkinta kestääkin vähintään viikkoja, mutta todennäköisesti kuukausia.

– Tavoite on julkaista tutkinnan tulokset turvallisuussuosituksineen puolen vuoden päästä, Lauriala sanoo.

Onnettomuus johtuu yleensä useista eri tekijöistä: ajoneuvon teknisestä tasosta, olosuhteista, vireystilasta, turvallisuuskulttuurista.

Otkes järjestää Kuopiossa tänään kello 13 medialle tilaisuuden kuvata onnettomuusbussia ja haastatella tutkijoita.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Bussionnettomuus
Hiukan vaikea uskoa jarrujuttuun. Meinaan, että jarruttomankin bussin kuski olisi voinut ohjata suoraan risteyksen yli poistuvalle rampille, pienemmin vaurioin. Tuo monen metrin sivuloikka oikealle (piti kääntyä vasemmalle) oudoksuttaa. Iso painava bussi, isot pyörät, runsaasti vauhtia, luulisi ettei pienet keskikorokkeet tuolla tavalla heittele jos kuski pitää ratista kiinni. Ettei vaan kuski olisi ollut jotenkin poissa pelistä juuri ennen risteystä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »