Kuopion bussiturma

Turmabussin mahdollinen tekninen vika voi selvitä jo viikonloppuna – bussi vietiin varikolle yöllä ja tutkinta alkoi heti

Junaliikenne Kuopiossa on palautumassa normaaliksi.

Marjo Oikarinen

Kuopion turmabussi saatiin nostettua yön aikana junaraiteilta suunnitellusti, ja se kuljetettiin Kuopion Liikenteen varikolle tutkittavaksi. Nosto ja siirto kestivät muutaman tunnin. Bussin tutkiminen alkoi heti varhain aamulla.

Onnettomuuden syyksi on epäilty teknistä vikaa. Mahdolliset selvät tekniset syyt onnettomuuteen voivat selvitä jo viikonlopun aikana, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Lännen Medialle.

Myös kuulemiset aloitettiin saman tien onnettomuuden syyn löytämiseksi. Tarkoitus on kuulla kuljettajaa ja matkustajia terveydentilan mukaan, ja lisäksi silminnäkijöitä, poliisia, pelastustyöntekijöitä, ensihoitoa ja kriisitukea.

Junaliikenne on VR:n mukaan palautumassa normaaliksi Suonenjoen ja Kuopion välillä. Tutkinnallisten tarpeiden puolesta raiteet saatiin käyttökuntoon Laurialan mukaan jo yöllä. Tarvittaessa tutkijat voivat vielä palata onnettomuuspaikalle.

Linja-auto suistui perjantaina iltapäivällä tieltä Kuopion Kolmisopessa ja syöksyi sillan kaiteen läpi junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli ja tiettävästi kolme loukkaantui vakavasti, 11 lievemmin.

Kyydissä oli ryhmä Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, jotka olivat matkalla kylpylään Kuopioon. Yksi loukkaantuneista on Kemin Liikenteen autoa kuljettanut ylitorniolaismies.

Bussin nostamisen yhteydessä ei Laurialan mukaan vielä selvinnyt sellaista teknistä vikaa, joka olisi voinut johtaa onnettomuuteen. Tutkinta kestääkin vähintään viikkoja, mutta todennäköisesti kuukausia.

– Tavoite on julkaista tutkinnan tulokset turvallisuussuosituksineen puolen vuoden päästä, Lauriala sanoo.

Onnettomuus johtuu yleensä useista eri tekijöistä: ajoneuvon teknisestä tasosta, olosuhteista, vireystilasta, turvallisuuskulttuurista.

Otkes järjestää Kuopiossa tänään kello 13 medialle tilaisuuden kuvata onnettomuusbussia ja haastatella tutkijoita.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Bussionnettomuus
Hiukan vaikea uskoa jarrujuttuun. Meinaan, että jarruttomankin bussin kuski olisi voinut ohjata suoraan risteyksen yli poistuvalle rampille, pienemmin vaurioin. Tuo monen metrin sivuloikka oikealle (piti kääntyä vasemmalle) oudoksuttaa. Iso painava bussi, isot pyörät, runsaasti vauhtia, luulisi ettei pienet keskikorokkeet tuolla tavalla heittele jos kuski pitää ratista kiinni. Ettei vaan kuski olisi ollut jotenkin poissa pelistä juuri ennen risteystä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »