Kuopion bussiturmassa kuoli kolme naista ja yksi mies

Timo Hartikainen
Onnettomuusbussi nostettiin myöhään perjantai-iltana pois rautatieltä.
Onnettomuusbussi nostettiin myöhään perjantai-iltana pois rautatieltä.

Iiro-Matti Nieminen

Kuopion eilisessä bussiturmassa kuoli neljä linja-autossa ollutta matkustajaa, joista kolme on naisia ja yksi mies, kertoo Itä-Suomen poliisi.

Kuolleista kaksi naista on Ruotsin kansalaisia, yksi nainen Suomen kansalainen ja mies molempien maiden kaksoiskansalainen. He olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvulla.

Kemin liikenteen linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaraiteille Kuopiossa eilen iltapäivällä. Poliisin mukaan linja-autossa oli 21 matkustajaa ja kuljettaja. Heistä 12 oli Suomen kansalaisia, seitsemän Ruotsin kansalaisia ja kolme molempien maiden kaksoiskansalaisia.

Poliisi tutkii onnettomuutta tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti Itä-Suomen poliisista kertoo, että tapauksen tutkinta on vasta alkuvaiheessa. Onnettomuuden mahdollisina syinä tutkitaan teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

Tutkinnassa poliisi puhuttaa onnettomuuden osallisia ja todistajia, Jäntti kertoo. Poliisi aloitti matkustajien kuulemiset jo eilen ja on jatkanut kuulemisia tänään.

Linja-auto nostettiin viime yön aikana pois junaradalta ja siirrettiin sisätiloihin jatkotutkimuksia varten.

Poliisi on tehnyt teknisen rikostutkinnan onnettomuuspaikalla. Muilta osin tekninen tutkinta jatkuu yhä.

– Totta kai tässä tutkitaan muun muassa linja-auton kuntoa, Jäntti sanoo STT:lle.

Mitä tiedetään ja ei tiedetä Kuopion bussiturmasta?

Tämä tiedetään:

Turmassa kuoli neljä bussin matkustajaa, kolme naista ja yksi mies. Heistä kaksi on Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.

Neljä loukkaantunutta on edelleen tehohoidossa.

Linja-autossa oli 21 matkustajaa, joka olivat matkalla Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon hotelli Rauhalahteen. He olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.

Suuri osa matkustajista käytti turvavyötä.

Linja-auto poistui moottoritieltä Jynkän ja Kolmisopen liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja suistui liittymästä junaradalle. Linja-auto tippui noin 7–10 metrin matkan kyljelleen. Kuljettaja on kertonut poliisille, että linja-auton jarrut eivät olisi toimineet.

Kuopion yliopistolliseen keskussairaalaan tuotiin myös yhden turmassa mukana olleen henkilöauton kuljettaja.

Kaksi potilasta oli lauantaina aamupäivällä jo kotitutunut, ja lisää lievemmin loukkaantuneita kotiutetaan viikonlopun aikana.

Linja-auto oli Kemin liikenteen tilausajo. Kuljettaja oli vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies.

Poliisi tutkii turmaa tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena,

Myös Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut turman tutkinnan.

Tätä ei tiedetä:

Mikä aiheutti turman? Poliisi selvittää onnettomuuden mahdollisina syinä teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

Mitä vauhtia turmabussi ajoi? Bussissa oli Onnettomuuskeskuksen mukaan pahviselle kiekolle piirtävä ajopiirturi. Se on herkkä iskuille, ja törmäystilanteessa piirtojälki voi sotkeutua. Kiekkoa ei ole vielä tutkittu.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Tämä on minun ajatukseni ja pysyy !
Poliisi se jaksaa päteä
Poliisi se jaksaa heti olla pätemässä. Joskus hiljaa olo olisi viisautta, niin kuin tässäkin tapauksessa ja tehdä vaan työnsä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Data
Vast: Poliisi se jaksaa päteä
Onneksi laki, poliisi, syyttäjä ja oikeusistuin toimivat lain mukaan tässä tilanteessa ja sinun henk.koht. mielipiteelläsi ei ole sitten yhtään merkitystä, miten poliisin tekemä tutkinta, syytteiden nostoprosessi ja tuomioistuin syytteen käsittelyssä etenee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juujuu
Vast: Poliisi se jaksaa päteä
Fasistit kaipaavat suljettua yhteiskuntaa jossa vain ja ainoastaan 'vihollisten', eli ensin maahanmuuttajien ja sitten seuraavien ja sitä seuraavien ihmisten rikoksista raportoitaisiin.

Niin, fasistit kovin kitisevät poliisin riittämättömästä uutisoinnista kun epäilevät, yleensä virheellisesti, että syyllinen olisi maahanmuuttaja. Ja sitten kun syyllinen on joku kaveri, vaativat hyssyttelyä.

Avoin yhteiskunta on fasistin vihollinen, siksi mm. hallitus yrittää kovin pitää kaiken toimintansa salassa muilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
No häh
Vast: Poliisi se jaksaa päteä
Miten poliisi täysin tarkalleen yrittää "päteä", jos se tutkii onnettomuutta nimikkeellä: Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, neljällä kuolemantuottamuksella. Kuvitteletko, että poliisi tempaisee tuon nimikkeen mielikuvituksensa pohjalta ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.V.
Riskillä mennään
Autoihin ympättään jatkuvasti uutta tekniikkaa piittaamatta lainkaan siitä, millaisia riskejä ne tuovat tullessaan. Tässä on kyseessä aivan sama kehitys, joka alkoi näkyä lento- ja junaliikenteessä 20 vuotta sitten ja tietotekniikassa himan myöhemmin. Teknologiaan luotetaan sokeasti, mutta kun tekniikka sitten pettää, huomataan valitettavan usein, etteihän kyseiseen tekniikkaan olisi pitänyt luottaa lainkaan.

Teknisestihän tuollaisen jarrujen pettämisen pitäisi olla mahdotonta. Monimutkaisissa järjestelmissä suunnitteluvirheiden todennäköisyys kuitenkin kasvaa exponentaalisesti suhteessa järjestelmän monimutkaisuusasteeseen. Virheiden etsimiseen käytetyt resurssit eivät kuitenkaan olennaisesti kasva.

Tämä on johtanut siihen, että markkinoille tuodaan yhä enemmän potentiaalisesti vaarallisia tuotteita. On otettu tietoisesti riski, että tietty määrä tuotteen käyttäjistä kuolee tai vammautuu. Riskistä kuitenkin kerrotaan julkisuudessa hyvin harvoin, ja jos kerrotaan, kerrotaan kierosti yhden kerran riski - riski yhdellä matkalla tai kilometrillä on 1/jotain. Harva käsittää, että se "jotain" tuli täyteen jo eilen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turkkulainen
Vast: Riskillä mennään
Autot ja muut laitteet eivät koskaan ole olleet niin turvallisia kuin nyt ja vielä ei edes tiedetä mistä onnettuus johtui.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tilastot puhuvat toista
Vast: Riskillä mennään
Autot ovat turvallisuudeltaan kehittyneet huikeasti. Koskaan ennen Suomessa ei ole ollut näin paljon autoja ja näin vähän liikennekuolemia. 1970- luvulla Suomessa tapahtui yli tuhat liikennekuolemaa vuosittain, kun taas Vuosi 2017 oli Suomen tilastoidun liikennehistorian turvallisin. Liikennekuolemien määrä on huippuvuosista pudonnut jopa yli 80 prosenttilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Raskaan kaluston huolto
Vast: Riskillä mennään
Turma bussi oli vuodelta 2005ja kyllä se kehityksen tuoma virheiden mahdollisuus on sitä suurempi mitä enemmän tekniikkaa autoihin tulee.
Se on nyt nähtävissä jo tämän hetkisissä henkilöautoissakin sähkö vikoja on pilvin pimein eteenkin kun meillä ilmat on kosteita ja tulee pakkaset ja taas lämpii, monissa autoissa, eikä ole kauheasti merkistäkään kiinni näitä vikoja esiintyy.

On täysin mahdollista että bussiin tuli jarruvika, kun kyse on paineilmajarruista, joissa on kompura ja kellot jarrujärjestelmässä, joku "venttiili'hirttää kii nii se on siinä.
Ne jotka ymmärtää raskaan kaluston jarrujen tekniikasta tietää kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »