Etla vaatii Suomeen tiemaksuja auton käytön mukaan – Sähköautoilija käyttäisi osan varoista uusiin latauspisteisiin

Ulla Jäske

Sähköautoilija, kuten helsinkiläinen Khuong Le, ei tuota enää valtion kassaan tuottoisaa polttoaineveroa.

Miljardien polttoaineverotuotosta ei ole kohta enää apua tieverkon kehittämiseen, kun sähköautojen määrä kasvaa. Niinpä Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (Etla) ottaisi käyttöön lähivuosina uudet tiemaksut.

– Tulisi sitten tutkia tarkkaan, mihin tiemaksuista saadut varat käytettäisiin. Osa varoista pitäisi käyttää sähköautojen uusiin latauspisteisiin eli latausverkoston kehittämiseen, Khuong Le vaatii.

Le on ajanut sähköautolla työmatkansa jo vuoden päivät ja on valintaansa erittäin tyytyväinen.

Etlan tutkimusjohtajan Niku Määttäsen mukaan polttoainevero on tärkeä tulonlähde valtiolle. Veroa on kerätty selvästi enemmän kuin tieverkon ylläpitämiseen on käytetty rahaa.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan valtio sai vuonna 2017 polttoaineverotuloja kolme miljardia euroa; tienpitoon ja tiehankkeisiin käytettiin noin miljardi euroa.

– Polttoainevero ei ole korvamerkittyä rahaa. Sille on ollut muutakin käyttöä kuin liikenneinfrastruktuurin ylläpito, Määttänen toteaa Lännen Medialle.

Etla siis haluaisi ottaa tiemaksut käyttöön lähivuosina. Tutkimuslaitos julkaisi torstaina asiaan liittyvän muistion: liikenneinfrastruktuurin rahoittamiseen tarvitaan uusia välineitä.

Etlan toimitusjohtajan Vesa Vihriälän mukaan rahoituksen uudistaminen on välttämätöntä.

– Tekniikan kehitys antaa yhä paremmat edellytykset hyödyntää käyttäjämaksuja tehokkaana rahoituslähteenä.

Tiemaksujen tarkoituksena ei ole laittaa konkreettisia tietulleja kaupunkien sisäänmenoväylille, vaan tiemaksu perustuisi auton käyttöön.

– Tiemaksun käyttöönotto vaatii toki paljon valmistelutyötä, joten aivan heti maksua ei voi ottaa käyttöön, Määttänen sanoo.

Hänen mielestään seuraavan hallituksen pitäisi kuitenkin viedä asiaa eteenpäin.

Tiemaksulla halutaan paikata muun muassa tien kulumisen kustannuksia. Etlan mukaan tien kulumista vastaava tiemaksu varmistaa, että tietä ei käytetä tuhlailevasti.

Tiemaksuilla halutaan myös hillitä liikenteen ja saasteiden määrää.

– Tiemaksujen tuottoa voitaisiin käyttää myös julkisen liikenteen parantamiseen.

Etlan mukaan polttoaine- ja autovero ovat kömpelöitä tapoja hinnoitella tieverkon käyttöä, koska ne eivät ota huomioon sitä, että ruuhkautuminen on ongelma vain tietyillä tieosuuksilla ja tiettyinä aikoina.

Määttäsen mukaan ruuhkien hillitseminen koskee lähinnä pääkaupunkiseutua. Hän lisää, että maaseudulla tiemaksujen pitäisi yleensä olla pienempiä kuin kaupungeissa. Tosin sähköautojen lisääntymisen myötä tiemaksuja tarvittaisiin maallakin.

– Sähköautojen markkinaosuus on vasta muutaman prosentin verran, mutta kymmenen vuoden kuluttua tilanne on luultavasti erilainen.

Määttäsen mukaan myös kiinteistöveron korotus voi tuoda helpotusta rahoitukseen.

– Kiinteistöveron korotus koskee isoja kaupunkeja ja kasvukeskuksia, joissa asukkaat hyötyvät esimerkiksi metroaseman läheisyydestä.

Määttänen selventää, että toimivan joukkoliikenteen varrella olevien asuntojen ja tonttien arvo nousee ja siksi myös kiinteistöveroa voi nostaa.

– Jos asukas hyötyy maan arvon noususta, on kiinteistöveron nousu perusteltua.

Etla on torstaina julkaistussa muistiossaan samoilla linjoilla tiemaksuissa kuin Jorma Ollilan vetämä työryhmä vuonna 2013.

Ollilan työryhmän mukaan Suomessa pitäisi edetä autoilun verotuksessa kohti kilometriveron käyttöönottoa.

Myös liikenneministeri Anne Berner (kesk.) esitti pari vuotta sitten tiemaksun käyttöönottoa. Tiemaksu liittyi liikenneverkkoyhtiön perustamiseen.

Sen mukaan yhtiö olisi myynyt kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta. Maksu olisi porrastettu auton hiilidioksidipäästöjen tai kilometrien perusteella.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (27)

Vastaa
Vähän autoileva
Maksuja on jo riittävästi, repikää niistä
Mitä vielä, eiköhän nuo autoverotus, polttoainevero- ja vakuutusmaksut jo riitä Trafi-laskujen lisäksi perusautoilijalle. Tiet kuluvat paljolti raskaan liikenteen ja talviolosuhteiden takia. Elämä on jo riittävän kallista Suomessa, miksi tehdä asioista vielä vaikeampia esim. haja-asutusalueella Lapin perukoillakin asuville?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antti Penaali
Kah
Voitaisiin ottaa se gps pohjainen seuranta käyttöön sähköautoilla. Näin pikkuhiljaa kaikki siirtyisivät...jahka bensiiniä ei enää jalostettaisi...helppoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jäämies
Jokainen autoilija vastaa käyttövoimastaan itse
Kun on varaa ostaa sähköauto, on myös varaa hankkia latausasema. Sähköautoilijat ovat ryhtyneet anarkisteiksi, ainakin lehti- ja YLE-kirjoitelmissa. Marmattavat niissä latausasemien puuttumista ja vaativat asumiaan taloyhtiöitä semmoiset asennuttamaan.
Sähköautoilija on samanarvoinen kuin kuka tahansa autoilija vailla erityisoikeuksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jake
Vast: Jokainen autoilija vastaa käyttövoimastaan itse
Kuikas moni bensa- tai dieselautoilija on hankkinut sen ’oman tankkausaseman’? ...you know bensa-aseman...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jäämies
Vast: Jokainen autoilija vastaa käyttövoimastaan itse
"Jake"lle:
Kuinka moni neste- tai kaasupolttoainetta käyttävä on vaatinut taloyhtiötä rakentamaan täyttöaseman siihen oman pysäköintiruutunsa viereen?
Kun viisastelee, se pitää tehdä tosissaan ja asian läpipohtineena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seddau
Maksut alas
Nyt jo autoilijoilta kupataan liikaa maksuja, eli maksuja tulee alentaa tuntuvasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Diili
tiemaksut ja paikannus
Jorma Ollilan vetämä työryhmä ehdotti myös että autojen liikettä seurataan GPS järjestelmällä. Berner kannatti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
torvelo
näin on
Kun polttoaine ym. autoveroja käytetään paikkaamaan muita kohteita jo 3 miljardilla, niin kävisi myös tiemaksuille. Haloo, taas uusi veroluonteinen maksu valtion budjettivajetta täyttämään. Pitää laatia laki, jolla osoitetaan autoilijoiden maksmat veromarkat käytettäväksi autoilijoiden haittojen aiheuttamiin kustannuksiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Helppo nakki mutta käyrempi kuin tuorekurkku
Vast: näin on
Muistaakseni siinä artikkelissa viitatussa raportissa poistui monia nyt autoja kuormittavia maksuja. Kun näin on, Suomi mitä ilmeisimmin pääsee vihdoinkin (huh!) eroon Neuvostoliiton autojen ostokelpoisuuden tueksi rakentamistaan länsiautoihin kohdistetuista suojatulleista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Autoilija
Taas näitä...
"Polttoainevero ei ole korvamerkittyä rahaa. Sille on ollut muutakin käyttöä kuin liikenneinfrastruktuurin ylläpito".

Mitäpä, jos se olisi korvamerkittyä, niin kuin maalaisjärki sanoo...!

Ja mitäpä jos aluepolitiikassa pyrittäisiin siihen, ettei kaikki toiminnot keskittyisi kehäkolmosen sisäpuolelle. Liikenneruuhkat pienisivät sitä kautta ihan luonnollisella tapaa...

Ja autolijathan tämän kaiken maksavat kuitenkin, vaikka koko Suomi pyörii pyörien päällä, käytät autoa tai et...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
asa
Vast: Taas näitä...
Iso osa autoilun haitoista kohdistuu sote-sektorille, jossa rahalle on iso tarve. Voisimme aivan hyvin laskea ajonopeuksia 10 km/h ja säästää tieverkkoamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
radio
Vast: Taas näitä...
asa voisi opetella täsmällisempää ilmaisua. Ei "Iso osa autoilun haitoista kohdistuu sote-sektorille" ole oikein muodossaan. Mitä "asa" haluaa sanoa, en löydä enkä saa kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ei jatkoon
Autoilijoita on jo verotettu tarpeeksi
Kyllä Suomessa on jo autoilijaa verotettu ihan tarpeeksi, on vaikka mitä maksua polttoaineveron lisäksi. Tiemaksut olisi jo liikaa, kun nytkään ei autoilijoilta kerättyjä veroja edes käytetä kuin pieni osa teihin ym. Siinä alkaa monelle tulla rajavastaan, et kannattaako töihin edes mennä. Joukkoliikenne ei toimi kuin kehäkolmosen sisäpuolella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Reetta
Oikeudenmukaisuutta pliis
Ensinnäkin metro on vain pääkaupunkiseudulla, eli kun puhutaan isojen kaupunkien kiinteistöverojen nostamisesta, voisi sanoa suoraan ne kaupungit. Turussa ei ole metroa eikä varmaan koskaan tulekaan. Se, että meillä on valtava korjausvelka teiden ja siltojen kohdalla, johtuu juuri siitä, ettei autoilusta perittyjä maksuja ja veroja käytetä siihen, mihin autoilu vaikuttaa. Eli kun polttoainetta kuluu tiellä ajettaessa, on sokean reetankin ällin mukaan kerätty raha käytettävä ensisijaisesti siihen eikä muuhun. Sitä paitsi tietullut ovat yksi keino kerätä rahaa teiden kunnossapitoon, jos ko. maksu kokonaisuudessaan käytetään tiemaksuteiden kunnossapitoon ei muuhun eikä varsinkaan minkään yksityisen yrityksen taskuun. Sitten pitää ottaa huomioon, että kun muualla Suomessa kuin kehäkolmosen sisäpuolella ei ole riittävää julkista liikennettä ja ihmisten on pakko käyttää omaa autoa päästäkseen töihin, kauppaan ym. niin tiemaksuja ei voida periä samalla tavalla. Jos nyt virkamiehet ja päättäjät vihdoin ottaisivat järjen käteensä, kun se ei muuten näytä toimivan, ja ajattelevan asioita myös muiden ihmisten osalta kuin oman napansa ympäriltä. Tästä ei tarvitse vetää sitä johtopäätöstä, että koko muu Suomi on haja-asutusaluetta ja että ihmisten pitäisi muuttaa pääkaupunkiseudulle. Elämää on muissakin kaupungeissa ja maaseudulla eikä sitä saa polkea maan rakoon. Sitä paitsi ainainen sähköautovouhotus saisi loppua ja siinä kohdassa ottaa aidosti huomioon myös muut vaikutukset luontoon kuin pelkkä päästötön autoilu. Sähköautojen valmistus kuluttaa luontoa todella paljon eikä ole elinkaarensa päässäkään kovin luontoystävällistä. Polttoaineveroa ei saa käyttää sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen, koska se on vain tulonsiirtoa polttoaineautoilta sähköautoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Raffu vaan
Vast: Oikeudenmukaisuutta pliis
Älä välitä, Reetta. Eivät nämä Helsingissä asujat tiedä, että Suomea on kehä lll ulkopuolella. Se näkyy kaikessa vaikkapa eduskunnassa käytävässä keskustelussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jullikka
Lisäverotuksen puffausta
Nyt on laitettu ulkopuolinen taho (korvausta vastaan!?) valmistelemaan verotusta, vaikkei tämä ei sille kai edes kuulukaan. Mutta ilmapiirin muokkaukseenhan tätäkin voi käyttää. Ovathan myös puoluesidokset hallitukseen kunnossa.

Käytönmukainen autoverotus olisi kyllä hyvä asia, jos muut auto- ja polttoaineverot sekä lisämaksut poistettaisiin. Mutta myöskin sähköautoilijoiden, joiden autoilu ei ole välttämättä sen ympäristöystävällisempää kuin muillakaan, täytyisi olla samanveroisia maksumiehiä kuin muidenkin saastuttajien ja elinkeinoelämän pyörittäjien. Sähkökään kun ei voi tuottaa saastuttamatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
helppoa
Vast: Lisäverotuksen puffausta
Sähköauta kuluttaa tietä ihan samallatavalla kuin muutkin autot. Pitäisi olla joku omavero heillä, jolla katataan tie infran ylläpito ym
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.