Kotimaa

Kela-taksien kyydinvälityksessä ongelmia ympäri Suomen

Kelan korvaamien taksimatkojen kyydinvälityksessä on ollut käynnistysvaikeuksia monilla paikkakunnilla. Kela kilpailutti taksimatkat sunnuntaina voimaan astuneen lainsäädännön myötä.

Satakunnassa monet kela-taksien asiakkaat ovat maanantain ja tiistain aikana joutuneet turvautumaan tavalliseen taksiin omalla kustannuksella.

Porin taksiautoilijoiden puheenjohtaja Juha Mäntylä kertoo, että kela-kyyteihin liittymättömät autot ovat kuljettaneet kymmeniä asiakkaita, jotka olivat odottaneet autoa tunteja tai eivät olleet päässeet puhelinvaihteesta ollenkaan läpi.

– Juuri yksi soitti, että on odottanut kaksi tuntia autoa, että lähettäkää tavallinen taksi.

Moni taksiautoilija päätti kilpailutuksen jälkeen, että ei aio lähteä uuden välitysyhtiön Lounais-Suomen Taxidatan leipiin. Heidän mukaansa uuden yhtiön ehdot ovat taloudellisesti kannattamattomat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lounais-Suomen Taxidatalla on nyt maakunnassa reilut 100 autoa. Mäntylän mukaan yhtiö tarvitsee noin 70 prosenttia alueen 330 autosta, jotta kaikki kyydit voidaan hoitaa.

– Tällaista kaaosta ei ikinä ennen ole ollut, vahvistaa Satakunnan aluetaksin kyydinvälittäjä.

Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri myöntää, että ruuhkaa on ollut.

– Meillä oli eilen puhelinjärjestelmän toimittaja arvioinut kapasiteetin väärin. Nyt sitä on korjattu.

Ekurin mukaan autojen määrä on riittävä, joskin joissain kunnissa uusia kuskeja voidaan vielä ottaa mukaan. 70 prosentin tarpeesta hän ei ole kuullutkaan.

– Ei autoilijat varmasti pysty sitä laskemaan. Me ollaan itse laskettu, että tarve on tietty.

Meri-Lapissa on sielläkin ollut vaikeuksia, kertoo Suomen taksiliiton Lapin lääniyhdistyksen puheenjohtaja Jussi Rahkonen. Hänen mukaansa ohjelmistojen päivittäminen on ollut hidasta.

– Saa nähdä, riittävätkö autot. Laitehankintojen takia moni on katsonut, että ei kannata lähteä.

Rahkosen mukaan uusien laitteiden kuukausivuokra on ilman veroja 290 euroa kuukaudessa.

– Yhden auton liikevaihto on täällä keskimäärin 1000 euroa. Ehkä se kasvaa niillä, jotka lähtevät mukaan.

Torniolainen Rahkonen kuuluu heihin, jotka lähtivät.

– Näin poliitikot ovat halunneet, niin ei auta kuin olla mukana. Moni on selkä seinää vasten. Toinen vaihtoehto on lopettaa taksitoiminta.

Tampereen taksiautoilijoiden puheenjohtaja Jorma Laine kertoo, että perinteisesti kiireinen maanantai oli vaikea, mutta tilanne on paranemaan päin.

– Kyllä tämä viikon sisään selkiytyy, hän uskoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muun Suomen tavoin myös Pirkanmaalla vaikeuksia koitui ohjelmistopäivityksestä. Autoja oli tarpeeksi, mutta kyytejä ei pystytty välittämään tarpeeksi nopeasti.

– Aamupäivällä sai jonottaa pahimmillaan tunnin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ESA
Kuka vetää välistä?
Mistä jalometalleista nuo välityspäätteet ovat tehty jos kuukausivuokra on 290€ + alv? Isossa maailmassa tuollaisen päätteen virkaa toimittaa 100€ Android-kännykkä ja siihen välittäjän sovellus. Huutonaurua!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kalle
pööö!
Pistäkää Berner säätämään niin 100% varmuudella tulee
sutta ja segundaa.Mikähän siinä vanhassa toimivassa
systeemissä oli vika?? Jotenkin tuntuu että tämä hallitus
yrittää väkipakolla mennä hanuri edellä puuhun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jullikka
Asiantuntijoita ja ongelmia
Ennen oli asiantuntijoita, ja homma sujui, sillä taksiautoilijoilta ja -kuljettajilta erityisosaamista ja -tarkkuutta vaatineet Kela-kyydit tukivat taksien liikevaihtoa ja mahdollisuuksia palvella vaativia asiakkaitaan sekä palkanmaksukykyä.

Nytkin sitten on asiantuntijoita, mutta homma ei suju. Kela-kyydeistä on ansaintamielessä tehty autoilijoilla lähes ansoja eikä kuljettajakaan niistä juuri hyödy. Tyhjän saa tolpalla istuessa pyytämättäkin, nyt sitten myös sairaala- ja kuntoutuskyydeistä. Tuloista ei ole varmuutta, menoista kylläkin on.

Mielenkiintoista miten Kela "sakottaa" niitä toimijoita, joiden Kela-taksivälityskyky ja -kyytivälitys ontuu. Nämä yritykset lienevät pian vaikeuksissa, kun laitekustannuksia ja vähäisiä ajopalkkiita karttavat autoilijat eivät niitä ala jostain kummien kannattavuussyiden takia ajamaan. Taksikilpailu kun "vapautti" heidät niistä.

Harva haluaa ajaa poliitikkijen mieliksi, pikemminkin oman toimeentulon ja yrittäjyyden takia he sitä olisivat tehneet. Muttei se poliitikoille kelvannut. Kilpailun vapauttaminen ei kaikilla aloilla vaan ole asiakkaille se paras vaihtoehto. Mutta myös hallituspuolueet saanevat innokkuudestaan vuoden päästä osansa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
näkymätön
miksi ?
Tämänkaltaisia "hölmöntölväyksiä" pitää tehdä kun on toimivat järjestelmät ? Yrittääkö nykyinen Hallitus Ginnesin kirjoihin hölmöilemällä 100%.sti ? On todella helppo kirjata Hallituksen onnistuneet (kansan kannalta) tekemiset ?!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää