Huomenna voimaan astuva matkapakettilaki parantaa matkustajien kuluttajansuojaa

Harri Toivola

Jessica Suni

Matkustajien peruutusoikeus laajenee, kun matkapalveluyhdistelmälaki tulee voimaan huomenna. Laki korvaa valmismatkalain vuodelta 1994.

Uusi laki koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua, esimerkiksi lennot ja hotellin tai retken lomakohteessa eli matkapaketin. Samalla vanha valmismatka-termi jää historiaan.

– Jos esimerkiksi Lontooseen myydään jalkapallo-otteluun pakettia, jossa on vaikka majoitus ja jalkapallo-ottelun lippu, niin niistä tulee jo paketti, sanoo Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Matkapaketiksi luetaan myös yhdistelmät, jotka matkustaja itse kokoaa matkanjärjestäjän verkkosivuilta tekemällä erilliset sopimukset eri palveluntarjoajien kanssa.

Matkapaketin myyjän sopimus- ja vakuusvastuut kasvavat huomattavasti nykyisestä. Kuluttaja voi hakea korvausta myös "lomanautinnon menetyksestä", jos matkassa on ollut merkittävä virhe. Hyvitystä matkan aikana koetusta mielipahasta voi hakea vielä kolmen vuoden jälkeen matkasta.

Uuden lain taustalla on Euroopan unionin matkapakettidirektiivi, jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa matkapaketteja koskevia sääntöjä.

– Koska EU tuo näin vahvaa kuluttajansuojaa, toivoisimme, että asiakkaat osaisivat arvostaa sitä ja katsoisivat, mistä matkansa ostavat, Mäki-Fränti sanoo .

Uuden lain nojalla matkustajalle pitää lisäksi antaa entistä yksityiskohtaisemmat tiedot tarjottavista matkapalveluista ja muista matkapakettiin liittyvistä seikoista.

Muutokset vaikuttavat sunnuntaista alkaen varattaviin matkoihin. Vanha laki kulkee uuden rinnalla, ja esimerkiksi viime keväänä ensi talveksi varattuun matkaan sovelletaan valmismatkalakia.

Huomenna myös laki valmismatkaliikkeistä korvataan lailla matkapalveluyhdistelmien tarjoajista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Niinpä niin
Kuluttajansuoja
Kenen etuja kuluttajansuojan äärimmillen kiristäminen todella ajaa. Kuluttajia varmasti ja suuria matkailualan yrityksiä, joilla on varaa puolustautua tarvittaessa lakiosastoillaan. Pienet ja keskisuuret ovat entistä pahemmassa tilanteessa. Miksi? Kukaan ei ole valmis maksamaan lisätyöstä joka aiheutuu yksityiskohtaisemmista tiedoista ja muusta. Olemattomista katteista niitä ei revitä. Entä lisäpalvelut? Ravintoloita matkatoimiston kannata enää varata kympin varausmaksulla „asiakkaan mielipahasta“ saattaa syntyä kunnon juridinen tappelu. Entä muutaman kympin jalkapallo tai musiikkitapahtuma. Miten matkatoimisto voi olla vastuussa näiden järjestelyistä?!

Aivan järjetöntä toimintaa. Suuret ja ulkomaalaiset nettitoimistot näyttävät kintaalla näille, mutta muilla on eri tilanne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »