Lännen Media selvitti: Tuomareiden sidonnaisuusilmoituksissa paljon puutteita – KHO:ssa tilanne oli heikoin

Tuomareiden sidonnaisuusrekisterissä on merkittäviä ongelmia.

Korkeimman hallinto-oikeuden tuomarikunnan tiedoista uupui 70 prosenttia.

Rebekka Härkönen

Lähes joka neljännen tuomarin ja asiantuntijajäsenen tiedot puuttuivat lakisääteisestä sidonnaisuusrekisteristä vielä helmi-maaliskuun vaihteessa. Tieto ilmenee Lännen Median tekemästä selvityksestä.

Tiedot piti olla kirjattu julkiseen sähköiseen rekisteriin viime vuoden loppuun mennessä.

Selvityksessä sähköisestä rekisteristä käytiin läpi noin 900 yleis- ja hallinto-oikeuksien tuomaria ja asiantuntijajäsentä tuomioistuimien toimittamien ajantasaisten nimilistojen perusteella. Eniten puutteita oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa (KHO), jossa tiedot uupuivat lähes 70 prosentilta tuomareista ja asiantuntijajäsenistä.

– Meiltä oli jäänyt useiden tuomareiden tiedot tekniseen välitilaan. Osa odotti vielä ministeriön tarkastusta, osassa tuomarit olivat syöttäneet tiedot järjestelmään ja ne oli tarkastettu, mutta järjestelmä on hankala ja edellyttää tuomarilta vielä uutta kirjautumista, jotta se julkaisee tiedot, KHO:n presidentti Pekka Vihervuori selittää tapahtunutta.

Korkeimmassa oikeudessa (KKO) tiedoista puuttui 17 prosenttia, eli kaikkien sotilasjäsenten tiedot. KKO:n presidentti Timo Eskon mukaan sotilasjäsenet toimittivat sidonnaisuusselvityksensä viime syksynä, mutta heidän tietonsa oli unohdettu viedä rekisteriin.

Lännen Median selvitys paljastaa myös muita puutteita ja ongelmia rekisterissä. Tietojen tarkkuus vaihtelee merkittävästi, esimerkiksi joillakin henkilöillä kirjauksen sisältö ei kerro kytköksestä yhtään mitään.

Lisäksi monen tiedot ovat vanhentuneita. Esimerkiksi tuomioistuimen vaihtumisesta, muutoksissa virka-asemassa, erilaisista vapaista tai eläkkeelle siirtymisestä ei useiden kohdalla löydy päivitettyä tietoa.

Lain mukaan hyvän hallinnon lähtökohtana on puolueettomuus. Tuomarit eivät saa osallistua ratkaisujen tekoon asioissa, joissa he ovat esteellisiä esimerkiksi virkatehtävän ulkopuolisten sidosten takia.

Tuomarit ja tuomioistuimen asiantuntijajäsenet ilmoittavat rekisteriin itse sidoksensa, tuomioistuimet puolestaan merkitsevät sinne tuomarien ja esittelijöiden mahdolliset lupaa vaativat sivutoimet.

Oikeusministeriön mukaan rekisteritietojen oikeellisuus perustuu luottamukseen, ja muulla tavalla rekisteriä olisi mahdotonta järjestää.

"Tuomioistuimella tai oikeusministeriöllä ei ole eikä voikaan olla tietoa virkamiehen sidonnaisuuksista tai mahdollisuutta tarkistaa ilmoitusten oikeellisuutta", ministeriö perustelee asiaa sähköpostitse Lännen Medialle.

Ministeriön mukaan julkinen rekisteri palvelee kaksisuuntaisesti. Kansalainen saa sieltä halutessaan tietoa esimerkiksi oman asiansa ratkaisuun osallistuneen tuomiovallan käyttäjän kytköksistä. Samalla rekisteri lisää valvonnan tehoa, kun tietojen paikkansa pitävyys on koko kansan tarkasteltavana.

Lännen Median selvityksen mukaan kattavimmin julkisesta rekisteristä löytyivät hovioikeuksien tuomarien sidonnaisuus- ja sivutoimitiedot. Tiedot uupuivat hovioikeuksissa vain noin viideltä prosentilta. Hallinto-oikeuksissa ja käräjäoikeuksissa tiedot puuttuivat lähes joka neljänneltä tuomarilta.

Korkeimmassa oikeudessa kaikkien tuomarien tiedot olivat rekisteristä, mutta sotilasjäseniä sieltä ei löytynyt. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa rekisteristä puuttuivat kolmannes tuomareista ja lähes kaikki asiantuntijajäsenet.

Korkeimmat oikeusasteet ryhtyivät välittömiin korjaustoimenpiteisiin saatuaan Lännen Median selvityksen paljastamat puutteet tietoonsa.

Oikeusministeriön mukaan tällä hetkellä ilmoitusvelvollisten tiedot on viety rekisteriin melko kattavasti ja enimmilläänkin vain alle viidennes uupuu. Eroa Lännen Median selvityksen tulokseen voi selittää se, että ministeriön tiedot on hankittu selvityksen jälkeen.

Lisäksi ministeriö käsittelee lukuja massana, eikä yksittäisinä tietoina, mikä Lännen Median selvityksen mukaan näyttäisi vääristävän jonkin verran ministeriön käsitystä tilanteesta.

Selvityksen perusteella julkisessa rekisterissä oli merkittävä määrä vapaaehtoisia ilmoituksia henkilöiltä, joilla ei lain mukaan ole ilmoitusvelvollisuutta. Samoin rekisterissä roikkui tietoja eläkkeelle siirtyneistä. Vastaavasti ilmoitusvelvollisten tietoja uupui.

Kansalaisen näkökulmasta rekisterin hyödyllisyyttä rajaavat selvityksen perusteella lainsäädännölliset linjaukset ilmoitusvelvollisuuden perusteista ja sisällöstä. Julkinen rekisteri ei myöskään kerro käyttäjälle, että virkamiehen tiedot puutuvat rekisteristä, koska tämän titteli tai työsuhteen pituus eivät lain mukaan edellytä kytkösten ilmoittamista.

"Sääntelyn tarkistamisen tarvetta voidaan arvioida, kun järjestelmän toimivuudesta on saatu riittävästi kokemusta eli esimerkiksi, kun järjestelmä on ollut käytössä joitakin vuosia", oikeusministeriöstä vastataan.

Rekisteriin ilmoitetuista tuomioistuinten tuomareista ja asiantuntijajäsenistä joka kolmannella oli kirjattu sidoksia tai sivutoimia virkatehtävänsä ulkopuolelta. Eniten niitä oli korkeimman hallinto-oikeuden jäsenillä (71%) ja korkeimman oikeuden jäsenillä (61%).

Suurimmalla osalla, eli kahdella kolmesta, sidonnaisuuksia ei ollut lainkaan. Sidoksia ilmoittaneille sen sijaan oli tyypillistä, että sama henkilö ahkeroi useilla eri tahoilla.

Tuomarien tyypillisimpiä virkatehtävän ulkopuolisia sivutoimia ovat erilaiset koulutus- ja luennointitehtävät sekä asiantuntijatehtävät valtiolla. Yleisiä olivat myös yrityskytkökset tai muut kuin koulutukseen liittyvät sivutyöt sekä luottamustehtävät asunto-osakeyhtiöissä.

Yhdistyksissä toimi hieman useampi ja säätiöissä hieman harvempi kuin joka kymmenes tuomari tai asiantuntijajäsen. Lisäksi kytköksiä oli yhdistyksiin, säätiöihin, vaalitehtäviin ja seurakuntiin.

Kunnallispolitiikassa oli mukana kaksi tuomaria. Kolme tuomaria kertoi olevansa Vapaamuurareiden jäsen.

Julkinen rekisteri tuo tuomiovaltaan läpinäkyvyyttä

Rebekka Härkönen

Tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisterin tarkoitus on lisätä päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Julkinen rekisteri tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden tarkastaa laintulkinnallista valtaa tuomioistuimessa käyttävän henkilön kytkökset virkatehtävän ulkopuolella.

Julkisen rekisterin käyttöönotto liittyy Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen, Grecon, Suomelle antamiin huomautuksiin sääntelyn ja läpinäkyvyyden lisäämisestä julkisessa päätöksenteossa.

Rekisteri löytyy sitä ylläpitävän Oikeusrekisterikeskuksen verkkosivuilta.

Tuomioistuimet ovat riippumattomia. Ulkopuoliset tahot eivät voi puuttua niiden lainkäytöllisiin ratkaisuihin. Tuomarien riippumattomuusvaatimuksista on säädetty laissa. Tuomari ei saa osallistua sellaisten päätösten tekemiseen, joissa hän on esteellinen esimerkiksi virkatehtävänsä ulkopuolisen kytköksen takia.

Laki edellyttää, että rekisteristä löytyvät tiedot kaikista tuomioistuimissa toimivista tuomareista, esittelijöistä, asiantuntijajäsenistä ja käräjäoikeuksien lautamiehistä.

Rikos- ja riita-asioita Suomessa ratkoo 27 käräjäoikeutta, viisi hovioikeutta ja korkein oikeus. Hallinnollisista asioista eli viranomaisten tekemien ratkaisujen oikeellisuudesta päättää kuusi alueellista hallinto-oikeutta ja korkein hallinto-oikeus.

Lisäksi Suomessa on neljä erityistuomioistuinta: markkinaoikeus, työtuomioistuin, vakuutusoikeus ja valtakunnanoikeus.

Ilmoitusvelvollisia sidonnaisuuksistaan ovat tuomarit, tuomioistuimen asiantuntijajäsenet ja käräjäoikeuksien lautamiehet. Sidonnaisuudet on ilmoitettava, vaikka niitä ei olisi.

Lisäksi rekisterissä julkista tietoa ovat tuomarien ja esittelijöiden sivutoimet. Määräaikaiset tuomarit ja esittelijät on vapautettu ilmoitusvelvollisuudesta, jos määräaikaisuuden pituus on alle vuosi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

KHO
Mistähän mahtaa johtua kun herroilta puuttuu 70%tilta tiedot jotka ovat
pakollisia?No on varmaan kiireistä johtuvaa eikö vain?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KHO:n tuomarit hävetkää
KHO:n presidentiksi ei tule valita tuomaria, joka ei ole rekisteröinyt lain vaatimia kytköksiään tuomarirekisteriin!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.