Suomi ja Norja jatkavat Jäämeren radan selvitystä: jatkoon valittiin linjaus Rovaniemi-Kirkkoniemi

Rataselvityksen julkistamistilaisuudessa oli paikalla myös Suomen kaksi entistä pääministeriä: Paavo Lipponen ja Esko Aho.

Aki Taponen

Suomen ja Norjan yhteinen työryhmä alkaa tutkia tarkemmin Rovaniemeltä Kirkkoniemeen menevää Jäämeren junaratayhteyttä. Se yhdistäisi Suomen sekä arktiselle alueelle että Keski-Eurooppaan yhdessä Rail Baltican ja Tallinnan tunnelin kautta.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime kesänä Liikennevirastoa selvittämään yhteistyössä Norjan rautatieviranomaisten kanssa Jäämeren radan toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta. Selvityksen tuloksista kerrottiin perjantaina.

Pääperustelut valitulle Kirkkoniemen linjaukselle ovat Suomen logistisen aseman parantaminen ja Lapin saavutettavuus. Se parantaisi selvästi myös Suomen huoltovarmuutta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Suomi ei olisi enää tulevaisuudessa periferiamaa eikä saari, vaan solmukohta maailmanlaajuisille matkustaja-, tavara- ja datavirroille.

Kustannukset lähes 3 miljardia euroa

Valitun ratalinjauksen investointikustannukset ovat yhteensä 2,9 miljardia euroa, joista Suomen puolella noin 2 miljardia euroa. Linjaus Kirkkoniemelle voisi mennä myös Kemijärven kautta, jolloin se olisi hieman edullisempi.

Hankkeeseen liittyy ympäristövaikutusten kannalta haasteita ja vaikutuksia porotalouteen ja saamelaisiin. Bernerin mukaan niihin suhtaudutaan jatkoselvityksessä mitä suurimmalla vakavuudella.

Tutkittavana oli viisi ratalinjausvaihtoehtoa. Muut vaihtoehdot olivat Kemijärveltä Alakurtin kautta Murmanskiin, Torniosta Narvikiin, Kolarista Narvikiin sekä Kolarista Kilpisjärven kautta Skibotteniin ja Tromssaan. Lisäksi tutkittiin nykyistä suurempien rekka-ajoneuvoyhdistelmien hyöydyntämistä

– Kaikki tutkitut ratavaihtoehdot olivat teknisesti mahdollista toteuttaa. Vaihtelua oli kuitenkin runsaasti etenkin taloudellisessa vertailussa sekä vaikutuksia ympäristölle vertailtaessa, sanoi johtaja Matti Levomäki Liikennevirastosta.

Lipponen: Tarvitaan määrätietoista työtä EU:ssa

Tiedotustilaisuudessa paikalla ollut entinen pääministeri Paavo Lipponen (sd.) näkee hyvät toteutumismahdollisuudet jatkoselvittelyyn valitulla Rovaniemen-Kirkkoniemen ratalinjauksella.

– Se edellyttää määrätietoista työtä eri tahoilla kuten Euroopan unionin piirissä, jotta saadaan unioninkin näkemykseksi se, että pohjoinen logistinen keskus on unionin etu. Se on tärkeä koko unionille luonnonvarojen kannalta, mutta myös Euroopan kytkeytymiselle yhä enemmän euraasialaiseen logistiseen verkkoon, Lipponen sanoi Lännen Medialle.

Tiedotustilaisuudessa paikalla ollut toinen entinen pääministeri Esko Aho (kesk.) sanoi, että meillä suomalaisilla on taipumus ajatella, että voi harmi kun me olemme täällä pohjoisessa eikä meillä ole samanlaista kuin maailman suurissa keskuksissa.

– Kulutamme hirveästi energiaa näiden haittojen pohtimiseen. Pitäisi kääntää asia toisinpäin, eli kuinka voisimme saada olosuhteista paljon enemmän irti kuin mitä on saatu. Meillä on jo silkkitie ilmassa, kun Finnair on lyhyessä ajassa noussut maailman lentoyhtiöiden eliittiin käyttämällä hyväksi pohjoista asemaa.

– Uskon, että ennen ratayhteyttä toteutuu digitaalinen silkkitie. Sen jälkeen on aivan loogista, että tulee fyysinen silkkitie, jossa rautatie on ensimmäinen luonnollinen reitti. Totta kai tähän liittyy paljon mietittävää, mutta suomalaisten näkökulmasta tämä on jotain sellaista, mistä kannattaa haaveilla, vaikkei se ihan heti toteutuisikaan.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Huono reitti
Ja venäläisille kun sattuu jäynäpäivä niin radan loppupää on heti pois pelistä. Lännemmäs pitää radan päättyä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Huono reitti
Tos kuvassa on venäläisiä itsekin .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Huono reitti
Sisällytitkö nimimerkki "Realisti" analyysiisi myös muut reittivalintaan vaikuttavat tekijät? Kuinka paljon lännempänä radan pitäisi kulkea, jotta rata olisi strategisesti kohtuullisen hyvässä suojassa? Mitkä ovat sillä alueella tarjolla olevat satamat ja muu infrastruktuuri? Mitkä ovat radan rakentamiseen soveltuvat reittivaihtoehdot kyseisiin satamiin? Miten eri reittivaihtoehdot ja mahdollinen sataman rakentaminen tai laajentaminen vaikuttaisivat hankkeen taloudelliseen kannattavuuteen? Miten eri reittivaihtoehdot (realistisia vaihtoehtoja ei ole monta) palvelisivat radan aiottua käyttötarkoitusta?

Pitää myös arvioida, kuinka tärkeää radan toimivuus olisi Suomelle ja Norjalle mahdollisessa kriisitilanteessa, ja siitä seuraten, kuinka paljon sen puolustamiseen oltaisiin halukkaita panostamaan. Jos rata olisi kaikkien reittivaihtoehtojen kohdalla sen verran haavoittuvainen, että vieras valtio voisi helposti pitää sen toiminnallisesti epäluotettavana, ei reittivalinnalla ole tässä mielessä suurta merkitystä.

Tämä ihan mutuna vain :-).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Huono reitti
YLE: Norjan tiedustelupalvelu: Venäjä harjoittelee Pohjois-Norjan valtaamista
Venäjä harjoittelee nykyään Lapin naapurin Pohjois-Norjan valtaamista. Näin arvioi Norjan tiedustelupalvelun tuore vuosikatsaus Fokus 2018.

9.3.2018 klo 12:33

..Toivottavasti turvallisuusasiat on mietitty tarkkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Huono reitti
Muurmannin rata, jossa on Suomen raideleveys, on lähellä. Sitä kautta valmis yhteys Jäämerelle. Strategisesti sama missä rata sijaitsee, naapuri katkaisee sen joka tapauksessa helposti tarvitessaan. Millä suojelet rataa risteilyohjukselta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä
Hieno idea joka ei loppujen lopuksi maksa kuin sen mitä Turun ratikka.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä
Kirkko niemi on suomea . Viipurikin on . Laatokka on suomea. Jotkut vaan ryöstelee . Ryöstelyhän nytkin on menossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä
Tarkoitat "super"bussia? Sellaista, mitä ei ole olemassa
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
silmänlumetta
Kenen huoltovarmuus . Tarkoittaa varmaan euraasian.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä
Samaa mieltä! Kustannusarvio on sieltä peestä!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Hyvä
Keskustelu palstoilla esiintyy uhoomista suomea vastaan .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä vielä mietitään.
Eihän tuo ole kallistakaan. Sotessa säästetään jo tuo 3mrd vuodessa. Eka vuonna säästöillä tehdään Jäämeren rata ja toka vuonna tunneli Tallinnaan. Kolmannen vuoden säästöillä sitten pannaan maantiet kuntoon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lipposen pyristelyt verkossa
Onko Suomi vielä euraasialaisessa logistisessa verkossa, vaikka Lipponen jo 1990-luvulla lupasi viedä Suomen Eu:n kovaan ytimeen?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
perusteltu päätös
Suomen puolella radalle olisi läntisempiä vaihtoehtoja, joista niin 'luonnonsuojelijat' kuin saamelaisetkin olisi helpompi pitää poissa häiriköimästä, mutta kun radan pääteasemaksi ei millään pystytä rakentamaan uutta kaupunkia, kun norjalaiset eivät historiansa aikana siltä rannikkopätkältä ole onnistuneet sopivaa paikkaa löytämään, niin vanhaan kunnon Kirkkoniemeen on turvauduttava.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
alan yleinen ongelma
Kaikkia vasta suunnitteluasteella olevia kulkureittisuunnitelmia vastustetaan sillä, etteihän sillä reitillä nytkään kulje ketään. Pohjoiset meriväylät ja niihin liittyvät lisärakenteet, kuten Jäämeren rata/Helsinki-Tallinna tunneli löytävät kyllä käyttäjänsä. Jos maailmantalouden kehitys kääntyy pysyvästi taantuvaksi, niin väylien rahoittaminen on vain pieni osa kokonaismenetyksistä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.