Robottiautot kulkevat tiiviissä letkassa ja sujahtavat pieneen parkkitaloon

Suomalaistesteissä robottibussien kyytiin on noustu halukkaasti, mutta sää aiheuttaa haasteita

Otto Ponto
Sensible4:n Juto-sähköautoa testattiin joulukuussa Muoniossa.
Sensible4:n Juto-sähköautoa testattiin joulukuussa Muoniossa.

Robottiautot kulkevat tiellä tiiviissä letkassa ja kommunikoivat keskenään. Ne tietävät, jos joku jarruttaa kilometrien päässä, joten turvavälien pitäminen on tarpeetonta. Ne eivät sählää parkkeeratessa, joten ruudut voivat olla pieniä. Myös parkkihalli voi olla pieni ja valoton. Auto voi jättää matkustajat kyydistä jo hallin ulkopuolella, joten halliin ei tarvita poistumisreittejä asiakkaille.

Tämä on tulevaisuutta, johon Suomessa valmistaudutaan jo. Robottiautokokeiluja on tehty sekä henkilöautoilla että pikkubusseilla.

Pikkubussit ovat kyydinneet matkustajia esimerkiksi Vantaan asuntomessualueella ja Helsingin Hernesaaressa rannan ja Löylyn väliä. Espoo on suunnitellut ottavansa robottipikkubussin säännölliselle reitille tämän valtuuskauden aikana.

–Yhtenä merkittävänä kokeiluna ovat raskaan liikenteen rekka-ajot. Näitä ei ole vielä Suomessa, mutta kiinnostusta on, kertoo tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Esimerkiksi Hollannissa on kokeiltu robottirekkoja, jotka voivat ajaa letkassa kuljettajan ohjaaman rekan perässä.

Sillanpään mukaan kokeiluissa on todettu, että matkustajat uskaltavat nousta robottibussin kyytiin. Myös haasteita on tullut vastaan.

– Robottiauto on ohjelmoitu estämään törmäykset, ja liikenne voi pysähtyä esimerkiksi väärin pysäköityjen autojen takia.

Ongelmallista on myös se, etteivät autojen sensorit toimi kunnolla kovassa vesisateessa ja lumipyryssä. Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaankin automaattiautojen toimivuutta kenttäkokeilla Lapissa. Hankkeessa on mukana sekä VTT:n että startup-yritys Sensible 4:n autoja.

Suomalaisviranomaiset kannustavat kokeiluihin, joilla yritykset voivat kehittää autojaan. Uudentyyppisten autojen tuonti markkinoille vaatii EU:n tyyppihyväksynnän, mutta kokeiluja voi tehdä kansallisella päätöksellä.

Hiljattain eduskunnalle annetussa tieliikennelaissa valmistaudutaan robottiautojen tuloon. Ylijohtaja Laura Vilkkonen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että robotisaatio vaatii lakiin pieniä muutoksia. Laissa kumotaan esimerkiksi vaatimus parkkeerata auto niin, ettei se lähde itsekseen liikkeelle.

– Ilmiönä robottiautot muuttavat koko tieliikenteen, kun ne reagoivat aina samalla tavalla. Esimerkiksi onnettomuustilanteessa ihmisistä yksi jarruttaa, yksi kaasuttaa, yksi väistää vasemmalle ja toinen oikealle.

Automatisaatio on jo nyt vähentänyt onnettomuuksia, kun autoihin on tullut esimerkiksi kaistavahteja ja automaattinen hätäjarrutustoiminto.

Jotkut firmat lupaavat robottiautojen kehittyvän riittävän älykkäiksi 5 vuodessa, toiset 20 vuodessa. Jos robottiautot syrjäyttävät ihmiskuskit, esimerkiksi liikennevalot käyvät tarpeettomiksi.

– Todella pitkään liikenteessä on sekä automaattiautoja että ihmisten ohjaamia, ja siinä tulee haaste, Vilkkonen sanoo.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Toimituksellinen vastuu
"Robottiautot kulkevat tiiviissä letkassa ja sujahtavat pieneen parkkitaloon".

Ei ollut uutisessa mitään letkaa tai sujahtelua pieneen parkkitaloon. Oliko valeuutinen?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Not gonnä häppen
Täysin itsenäisesti ajavia robottiautoja ei tulla lähimpään viiteenkymmeneen, tai sataan vuoteen näkemää. Sellaista robottiautoa ei keksitä, joka hanskaa lumisen tien, ilman kaistaviivoja, tai sen paremmin sensorit tukkivassa räntäkelissä. Mikäli, ikinä niitä nähdään, niin se vaatii sellaisen infran rakentamisen, että tällä valtiolla ei siihen varoja löydy. Nyklyään ei saada edes kelirikkoasfaltteja korjattua, mitenkä sitten kymmeniätuhansia kilometrejä nk. älyteitä tehdään ? Suomen autokanta on ja pysyy vanhimpana, mitä euroopalla on tarjota. Väkerrä siitä vm. 1980 ja 900.000 tkm ajetusta Ladasta sitten robottiautoautoa. Auto ei yhä edelleenkään lennä, vaikka niistäkin on tohkattu varmaan jo kohta toistasataa vuotta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Not gonnä häppen
Eipä hanskaa ihminenkään lumi-tai räntäsateita(kaan) joten miksi robotin pitäisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Not gonnä häppen
Tiehen voidaan upottaa tunnistimia, joita auto havaitsee. Silloin ei lumipeite eikä muullakaan tavalla huonot olosuhteet haittaa oikealla kaistalla pysymistä. Tai vaikkapa tutkaheijastimia valopylväisiin. Tutkan avulla lepakotkin lentävät sankoissa parvissa toisiinsa törmäämättä. Sellaiset tunnistimet voitaisiin upottaa ihan tavallisiakin autoja varten, jos siitä olisi hyötyä kuskillisille autoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Omat tieosuudet automaattiohjauksen käytölle
Alkuun varmaan tarvitaan omat tieosuudet, jossa sallitaan jo nyt muutamista autoista löytyvää sensorein ja algoritmein toimivaa automaattiohjausta päällä. Helpoin tie varmaan olisi moottoritie hyvillä keliolosuhteilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Millähän systeemillä risteystä
sitten ohjataan, kun liikennevalot tulevat tarpeettomiksi. Ei robottiauto mitään valoja tarvitse, mutta varmasti jonkinlaisen signaalin siitä, että on sen vuoro mennä.

Robottiautokin tarvitsee käsityksen siitä, missä järjestyksessä kuljetaan. Ei se voi alkaa sopia muiden kanssa tilanteen mukaan, siihen sen äly ei tule riittämään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Millähän systeemillä risteystä
Jos nyt maallikot eivät kommentoisi robottiautojen kulkemista risteyksissä!
Tietotekniikka on jo 50 vuotta osanut priorisoida tekemiset ja siitä on matkapuhelimet, älypuhelimet ja tietokoneet hyvä esimerkki.
Robottiautojen ongelma on reagoida erilaisiin yllättäviin tilanteisiin esim. ihmiskuljettajien sääntöjen vastaisiin virheisiin. Ajojärjestys ei ole mikään ongelma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »