Uutiset

Muinaiset esi-isämme kuulivat kalliomaalausten äärellä outoja, yliluonnollisiksi tulkittuja ääniä

Suomen vuosituhansia vanhoista kalliomaalauksista on paljastunut yllättäviä piirteitä. Maalausten läheisyydessä vallitsee poikkeuksellinen akustinen tila, joka on synnyttänyt illuusion henkien läsnäolosta ja yliluonnollisten olentojen tuottamista äänistä.

Havainnot käyvät ilmi ääniarkeologi Riitta Rainion tutkimuksista. Rainio on tehnyt kollegoidensa kanssa äänityksiä ja kaikumittauksia vanhoilla pyhillä paikoilla, muun muassa Hossan kansallispuistossa, Värikallion ja Julman-Ölkyn kalliomaalausten maisemissa.

Tutkimuskohteet sijaitsevat Suomussalmen ja Kuusamon välisellä asumattomalla korpiseudulla. Mittauksia on tehty myös saamelaisten seidoilla Kittilässä.

Tutkijat ovat löytäneet erityisen, pyhien paikkojen äänimaisemaksi kutsutun ilmiön. Se syntyy epätavallisista maasto-olosuhteista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kalliomaalaukset sijaitsevat tyypillisesti rotkojärvien suoraan veteen putoavissa rantakallioissa. Paikoissa vallitsee poikkeuksellinen kaiku.

Maalaukset puhuvat ja soittavat

Kalliomaalausten äärellä on toimitettu rituaaleja, joiden osallistujille on syntynyt vaikutelma kommunikoinnista maalausten hahmojen kanssa.

Punamultaväreillä luodut olennot ovat osallistuneet musisointiin ja ääntelyyn. On syntynyt mielikuvia nauravista hirvistä tai rumpua lyövistä kallioihmisistä.

Jo pelkkä maalauskallion lähestyminen soutaen tai hiihtäen on tuottanut hämmentäviä aistimuksia.

– Ihmisen omia liikkeitä ja toimintaa kommentoivat, tuntemattomasta lähteestä tulevat äänet ovat saattaneet aiheuttaa jopa paranoidisia tai dissosiatiivisia tuntemuksia, joissa ulkoinen maailma vaikuttaa epätodelliselta, vääristyneeltä tai vääntyneeltä, tutkijat raportoivat.

Riitta Rainio edustaa Suomessa harvinaista tieteenalaa, arkeoakustiikkaa. Se tarkoittaa muinaisen musiikin, äänten sekä arkeologisten kohteiden akustiikan tutkimista.

Tukenaan Rainiolla on ollut kalliomaalausten, saamelaisen arkeologian ja äänitekniikan asiantuntijoita.

Ääni- ja kaikututkimuksia on tarkoitus laajentaa myös Etelä-Suomen muinaisille pyhille paikoille.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
hirvipatologi
Hyvää mielikuvitusta
Mahtava selitys! Mielikuvituksela ei ole äärtä, ei rajaa.

Nämä kalliojyrkänteet olivat muinaisia saalistuspaikkoja. Riistaeläimiä ajettiin ihmisketjussa pakosalle kohti jyrkännettä. Kovasti meluten ihmisistä muodostettu ajoketju tiheni pienentyessään jyrkännettä kohti mentäessä. Usein jahtiketjun sisään saattoi jäädä useampikin hirvieläin, joten jyrkänteeltä alas ajettu hirvitokka saattoi antaa ravinnon useille ihmisille pitkäksikin aikaa.
Kun saalis oli saatu ajettua jyrkäänteeltä alas alkoi eläinten palottelu ja asuinsijoille vienti. Tässä puuhassa oli verta käytettäväksi kalliomaalausten tekoon. Tästä arkisesta ja alkeellisesta metsästyksestä muotoillaan monenlaisia tarinoita. Tutkijoilla on taipumus hakea sensaatioita omien määrärahahakemustensa tueksi.
Nämä saalistuspaikat ja vierieiset vesistöt kulkureitteinä määräsivät muinaiset ihmisten asuinsijat. Ei tämä tarina tämän kummoisempi ole. Tutkijat taitavat pimentää enemmän kuin valaista menneitten aikojen elämää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olinhan siellä minäkin
Vast: Hyvää mielikuvitusta
Varmaan noinkin on voinut olla, mutta sinulta jää selittämättä, miksi sitä verta käytettiin maalauksien tekoon. Ei tämän päivän metsämies saaliin kaadettuaan ala maalata tai veistellä kuvia viereisiin pintoihin.

Ns. luonnonkansoista tiedämme, että maalaus ei ole vain ajankulua, vaan sillä on (lähes) aina syvempiä tarkoituksia ja merkityksiä. Ihan niin kuin nykyäänkin, vähän erilaisia ehkä kylläkin.

Esim. Australian aboriginaalien maalaukset eivät tosiaankaan sijaitse riistan kaatopaikassa vaan merkityksellisissä, nykyihmisen näkökulmasta uskonnollisissa paikoissa. Kuvissa on tyyliteltyjä eläinhahmoja, jotka eivät kuvaa riistaa, vaan ihmisen koko historiaa, maantiedettä ja uskomuksia.

Monet vanhat kalliomaalaukset ovat löytyneet luolista, ja on hyvin epäluultavaa, että niissä olisi tapettu ainakaan merkittäviä määriä riistaa. Aivan selvä on, että luolissa ei ole tapettu esim. ruohosavanneilla laiduntavaa riistaa, koska se ei mene luoliin. Miksi on maalattu, miksi luoliin, miksi niitä aiheita mitä on maalattu? Selityksesi ei kata suurinta osaa maailman tunnetuista kalliomaalauksista, joten miksi juuri Suomessa taiteen luonne olisi ollut aivan erilainen?

Uskonto ei selitä kaikkea, mutta ei missään tapauksessa sekään, että kun on sattunut lemaan verta käsillä, niin johonkin sitä on pitänyt lätkiä. Mahdollisia maalausvärejä on paljon. Tutkitusti suuri osa punaisella maalatuista kuvista on maalattu punamullalla, ei verellä.

Tarkistapa teoriaasi vielä hieman.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Humanistivegaanihomo
Vast: Hyvää mielikuvitusta
Hyvä mielikuvistus sinulla. Eihän tuossa ole päätä tai häntää, kunhan keksit oman saalistusviettisi puolustamiseksi. Teillä metsästysseuralaisilla on vinoutunut käsitys luonnosta, sen ekosysteemeistä ja keskinäisistä vuorovaikutuksista. Sitten te melskaatte yleisönosastoissa puhumassa luonnon tasapainosta, jota te metsästäjät muka pidätte yllä. Te luotte lapsiperheisiin susivihaa vain ja ainostaan saadaksenne tappaa niitä. Ei se tarujen keksiminen sen ihmeellisempää!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmettelen
Vast: Vast: Hyvää mielikuvitusta
Mistä "Humanistivegaanihomo" löysi syyn käsittämättömään vuodatukseen "hirvipatologin" järkeen käypää kommenttia kohtaan. Ettei vain pillastumisen syynä ollut oma lehmä ojassa. Vaikka elinkeino sääliapurahoilla tehtävien turhien tutkimuksissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Humanistivegaanihomo
Vast: Vast: Hyvää mielikuvitusta
Syy näihin metsästäjäpiirien legendojen kumoamiseen löytyy tuolta metsästä. Miksi meidän muiden pitää tanssia heidän jorinoitten mukaan? Olen kasvissyöjä, minulla ei ole lehmää ojassa enkä yritä puolustella lihan himoa jollakin tekosyyllä. Totuus on se, että lihansyönti on murhaa ja tuhoaa meidän elinpiiriä enemmän kuin mikään muu ihmisen toiminta. Sitä ei voi perustella eikä puolustella jollakin harrastelijan väitteillä muinaisuudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Patahirvologi
Vast: Hyvää mielikuvitusta
Niin siis sinne veteen putoamaan ne hirvet ajettiin ja sieltä sitten kerättiin? Kas kun tuolla Värikallion alla virtasi vesi jo kivikaudella.

Itsensä tietoviisaiksi mieltävillä nojatuolitutkijoilla on taipumus vastustaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvia uusia havaintoja oman ahdasmielisen maailmankuvansa ja keksityn tietonsa tueksi. Taitavat mielipidekirjoituksillaankin juurikin pimentää enemmän kuin valaista hyvin kirjoitettujen uutisartikkeleiden sisältöä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Luolamies
Nyt mä sen hokasin
Sieltäkö nykymusiikkiin tullut hämmentävä äänimaailma, esimerkkeinä alkuun vaikkapa Anssi Kela ja Paleface.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää