Koulunumerot pitävät pintansa sanallisten arvioiden rinnalla

OAJ:n asiantuntija: Joidenkin koulujen arviointikäytännöt kuormittavat opettajia liikaa

Antti Aimo-Koivisto
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen

ANSSI RULAMO

Numeroarvioinnit eivät ole häviämässä peruskouluista, vaikka sanalliset arvioinnit ovat tulleet vahvasti niiden rinnalle.

Laki mahdollistaa numeroarvioinnin aloittamisen vasta kahdeksannella luokalla, ja viime vuonna alakouluissa käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa jatkuvan palautteen antamista. Tämä on saanut jotkut pelkäämään, että numerot olisivat kokonaan katoamassa todistuksista.

– Sanallinen arviointi numeroiden rinnalla yleistyy. Uskoisin, että numerotkin kyllä edelleen säilyvät. Ei niistä olla valtakunnallisesti missään nimessä luopumassa, kertoo Opetushallituksen arviointikysymysten asiantuntija Erja Vitikka.

Suurin osa kouluista käyttää nykyään sanallisia ja numeroarviointeja rinnakkain. Tarkkoja lukuja ei ole, mutta Vitikan mukaan vain harva koulu aloittaa numerojen antamisen vasta kasiluokalla.

Laki antaa kunnille ja kouluille paljon liikkumavaraa arvioinnin suhteen. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n perusopetuksen erityisasiantuntija Jaakko Salo peräänkuuluttaa realistisia käytäntöjä, sillä joidenkin koulujen käyttämä sanallisen arvioinnin malli työllistää opettajia liikaa.

– Jotkun arvioinnin käytännöt ovat olleet tosi työläitä ja epärealistisia. Jos esimerkiksi pitää viikoittain arvioida jokainen opettamansa oppilas, ja siihen menee vaikkapa 20 minuuttia oppilasta kohden, niin ei siinä opettaja enää muuta ehdi koululla tehdäkään kuin arvioida. Se ei tietenkään ole toivottavaa, Salo sanoo.

Numeroihin olisi hyvä tottua

Arviointi on kouluissa iso kokonaisuus, jolla on monta eri tehtävää. On sekä lukukausien aikana annettavaa jatkuvaa palautetta että lukuvuoden päätteeksi annettavat arviot.

Sanallisella arvioinnilla on puolensa siihen verrattuna, että oppilaan suoriutuminen tiivistetään numeeriseksi tiedoksi.

– Se avaa enemmän oppilaan osaamista ja oppimisen edistymistä. Sen kautta voi antaa monipuolisempaa tietoa, Vitikka sanoo.

Salokin näkee, että sanallisella arvioinnilla on tärkeä rooli. Numeroilla on paikkansa, vaikka ne on julkisessa keskustelussa välillä mielletty vanhanaikaiseksi arviointitavaksi.

– Sen lisäksi että arviointi on oppimista tukevaa, on se edelleen myös osaamisen tason arviointia. Perusopetuksen päättöarviointi ysiluokan päätteeksi on vain ja ainoastaan juuri osaamisen tason arviointia, siinä on samat kriteerit kaikille, Salo sanoo.

– Koska numeroarviointi siellä on oltava, niin näen hyvänä, että sitäkin harjoiteltaisiin. On vähän ongelmallista jos ensimmäiset numerot tulevat vasta kahdeksannella luokalla.

Salo muistuttaa, ettei numeroarvioinnin alkamisen tulisi tuottaa oppilaille ikäviä yllätyksiä. Sanallisella arvioinnillakin pitäisi saada realistinen kuva omasta osaamisesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
entinen lapsi
Vahingollista lapsille
Lasten arvosteleminen kouluissa ylipäätään on vähintäänkin epäilyttävää toimintaa. Sillä tavoin heidän mieleensä iskostetaan tietynlaista minäkuvaa, jolla ei välttämättä ole tekemistä todellisuuden kanssa. Se aiheuttaa lopulta ongelmia sekä menestyville että koulussa menestymättömille lapsille. Menestyvillekin voi syntyä väärä kuva omista kyvyistä ja paine onnistua aina ja olla sillä tavoin kiltti lapsi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Orava
Vast: Vahingollista lapsille
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta ei riitä, ettei lapsia aseteta arvojärjestykseen ja määritetä numeroin. Ei se ole hyväksi kenellekään, myöskään aikuisille. Mutta minkäs teet, sellaisen maailman olemme rakentaneet, että ihmiset analysoidaan tehokkaasti ja viileästi kuin koneet. Sikäli koulun numeroarvostelu on vain heijastumaa ja esimakua kilpailuyhteiskunnasta. Miten astua aikanaan oravanpyörään, ellei ole mitään näyttöä, tilastoa, numerotietoa? Nykymaailma ei toimi niin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vai niin
Työnsä tekeminen liikaa opettajille
Jos laki mahdollistaa numeroarvioinnin aloittamisen vasta kahdeksannella luokalla, niin miten on mahdollista että vain harva koulu aloittaa numerojen antamisen vasta kasiluokalla?

Rikkovatko koulut siis lakia antamalla numeroita jo ennen kasiluokkaa?

Minusta numero on kyllä paljon selkämpi signaali siitä että mikä on osaamisen taso. Mutta opettajan pitäisi kirjoittaa aina lyhyt perustelu numerolle ja kertoa missä on kehitettävää ja mikä sujuu hyvin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »