Trafi vakuuttaa: Ruotsin kaltainen tietovuoto ei ole mahdollista Suomessa, vaikka palvelua on Espanjasta käsin

Tanja Nuotio

Ruotsin kaltainen tietovuoto ei olisi mahdollista Suomessa, vaikka Trafi on ulkoistanut asiakaspalveluaan Espanjaan.

Näin vakuuttaa liikenteen turvallisuusviraston Trafin viestintäjohtaja Anna Jokela.

Jokela kertoo Lännen Medialle, että Fuengirolaan ulkoistettu kansalaisten puhelinpalvelu ei käsittele eikä luovuta salaisia tietoja.

– Fuengirolassa toimii puhelinpalvelu, josta saa neuvontaa esimerkiksi autojen rekisteröinnistä, ajokorteista ja laskuista. Siellä ei tehdä hallinnollisia päätöksiä, Jokela painottaa.

Trafi on ulkoistanut puhelinpalvelunsa Baronalle, jolla on toimipiste ja noin 60 työntekijää Fuengirolassa.

Puhelimen lisäksi neuvonnan asiointikanavina ovat sähköposti, chat ja Facebook.

Trafi on lisäksi ulkoistanut Ajovarmalle ajokortteihin ja katsastuksiin liittyviä tehtäviä ja Elisalle puhelinvaihdepalvelut.

Ruotsissa itäeurooppalaiset pääsivät katselemaan ja muokkaamaan maan ajokorttirekisteriä, joka sisältää kaikkien ajokortin haltijoiden kuvat. Tietovuodosta on syntynyt kohu, joka uhkaa nyt hallituksen toimintaa.

Näin kävi, kun Ruotsin kuljetushallitus ulkoisti kilpailutuksen jälkeen IT-palvelunsa IBM:lle, joka siirsi työn Itä-Eurooppaan. Kuljetushallitus vastaa Suomen Trafia.

Trafi on Ruotsin tapaan ulkoistanut myös IT-palvelunsa. Anna Jokela kertoo, että tietojärjestelmien kehittäminen, ylläpito ja käyttöpalvelut on ulkoistettu.

– Suurimmat yhteistyökumppanimme ovat Tieto, CGI ja Gofore.

Jokela painottaa, että kaikista IT-palveluiden työntekijöistä tehdään turvallisuusselvitykset.

– Selvitykset tekee Supo. Se on ihan normaali käytäntö. Lisäksi Trafi haastattelee kaikki työntekijät.

Ruotsissa ilmeni, että ulkoistetun tietotyön tekijöille ei ollut teetetty minkäänlaista turvallisuusselvitystä.

Turvallisuusselvitykset on tehty myös Baronan työntekijöille Fuengirolassa.

– Baronan henkilöstö, joka tuottaa Trafille palveluita, sitoutuu samaan salassapitositoumukseen kuin trafilaiset itse, Jokela kertoo.

Kun Barona muutti Fuengirolassa uusiin toimitiloihin tämän vuoden toukokuussa, Trafi teki turvallisuusauditoinnin.

– Kriittisiä turvallisuuspoikkeamia ei havaittu, Jokela kertoo.

Osa Tiedon kehittäjistä työskentelee Tšekissä Ostravassa. Kansainvälinen Tieto on siirtänyt toimintaansa Tšekkiin.

– Myös näiden työntekijöiden turvallisuus selvitetään. He työskentelevät erillisessä tilassa, jonne pääsevät vain Trafille turvallisuusselvitetyt henkilöt, Anna Jokela selvittää.

Ruotsin tapauksesta tekee vakavan se, että ulkoistetuilla työntekijöillä oli pääsy siltoja, satamia, tunneleita ja metroa koskevaan arkaluonteiseen tietoon.

Anna Jokela huomauttaa, että Suomessa liikenneverkosta vastaa erikseen Liikennevirasto.

Palvelujen kilpailuttaminen ja ulkoistaminen eivät ole Suomessa uusi tai harvinainen asia.

– Monet valtion virastoista on ulkoistanut tietohallintoaan.

Trafi kilpailutti puhelinpalvelunsa ensimmäisen kerran keväällä 2012. (Turun Sanomat 3.9.2012)

Silloin kilpailutuksen voitti Argenta Oy, jonka omistaa nykyään Barona.

Uusi kilpailutus käytiin 2015, jonka voitti jälleen Barona. Se aloitti uuden sopimuskauden viime vuonna.

Suomalaisten autorekisteröinti- ja ajokorttiasioita on käsitelty Espanjassa heti vuodesta 2012 lähtien.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
jaah
trafin lausunto
Onkohan luottamista tuohon lausuntoon
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nakertaja
Lintukoto
Suomalaisille aina vakuutetaan että tietovuodot tai mitkään muutkaan muun maailman ongelmat tai rikokset eivät ole mahdollisia suomessa... kunnes ne sitten tapahtuvat suomessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
haukotus!
Just joo!
No Trafi voi ihan rauhassa "vakuutella". Meillä suomessahan kaikki on paremmin hoidettu kuin muualla...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
0
Ei viisasta
Itsellisen valtion pitäisi osata ja tehdä itse omassa maassaan nämä artikkelissa mainitut työt. Kansalaisena katson "pelolla" näitten virastojen ja laitosten "selvityksiä". Eu taitaa kuitenkin olla meidän "pahin vihollinen".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Verorahaa ulkomaille
Vienti tuo tulot
Vientiteollisuudesta saamme tulomme, näistä verotuloista maksamme sitten ulkoistuksissa rahaa ulos maasta. Mitä enemmän valtio maksaa verorahoja ulos, sitä enemmän tarvitaan vientiä paikkaamaan sitä aukkoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kukas täällä sitten vastaa
niin varmaan
Mutta millään muilla mailla
Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
€kuri
Viedään Trafin hallinto Espanjaan
Trafilla hallintoa riittää alalle kuin alalle. Työt ulkoistettu ja mikään ei toimi.

Maan liikennejärjestelmät ovat banaanivaltion tasolla; maantiet, rautatiet ja liikennevälineet. Lentoliikenne toimii puhtaasti veronmaksajien kukkarosta ja merenkulku ulkoistettiin jo vuosikymmeniä sitten.

Maamme maanteiden korjausvelkaa on miljarditolkulla. Maailmalla satsataan moottoriteiden kehittämiseen, että talous ei sakkaa.

Suomessa rautateitä ei ole kehitetty itsenäisyyden aikana lainkaan. Rautateillä huristellaan Aasiassa yli 500 km tunnissa ja rataverkostoa kehitetään talouden moottorina.

Liikennevälineissä verotus ja byrokratia aiheuttavat katastrofaalisen tilanteen – ajoneuvojemme keski-ikä yli 20 v.

Trafi on kuin Suomi pienoiskoossa – hallintoa, hallintoa ja vielä hallintoa – kovilla palkoilla ja eduilla - varsinaiset työt ovat jo Espanjassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Riku
Kaikki on mahdollista
En Trafi menisi vannomaan, jos meiltä esim. löytyy vain toimiva faksi niin ongelma on jo siinä. "En nyt jaksa muistaa", kuka niitä papereita aikoinaan lähetteli ilman lupaa ymäri maailmaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »

Kotimaa

Keliberin toimitusjohtaja Pertti Lamberg sanoo, että kaivannaisteollisuus on joutunut suurennuslasin alle. Hänen mielestään kolhiintunut maine on kuitenkin osin itse aiheutettu.
Kotimaa

Paine kaivoslain uudistamiseksi kasvaa – kaivosala toivoo maltillisia muutoksia, kansalaisaloitteen allekirjoittajien mukaan hienosäätö ei nyt riitä

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan Kokoomuksen näkemykset mukailevat esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton aiempia ehdotuksia.
Kotimaa

"Hallituspuolueilla on myös palkansaajanäkökulmaa" – SAK:n Eloranta kehuu joitain kokoomuksen työllisyyshuomioita, mutta kritisoi leikkauksia

Suomessa nimellä Delfin Clipper valmistunut ja nykyisin Silver Explorerina seilaava alus kulkee tällä hetkellä jossakin Laptevinmerellä. Kyseessä on ensimmäinen länsimainen risteilijä, joka aikoo läpäistä Koillisväylän. Vain venäläinen Shokalskiy ehti edelle vuonna 2015.
Maailma

Sulava Arktis houkuttelee rahakkaita turisteja: Suomessa rakennettu alus matkaa parhaillaan Koillisväylän läpi, ja lipun hinta oli lähes 40 000 euroa

Presidentit Vladimir Putin ja Sauli Niinistö tapasivat Helsingissä keskiviikkona ystävällisissä tunnelmissa. Putinilla oli kuitenkin paljon hampaan kolossa Yhdysvaltoja kohtaan, eikä toimittajien "hellä huolenpito" venäläisten ihmisoikeuksista ilahduta.
Kotimaa

Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista ei saa vastakaikua

Presidentti Vladimir Putin kiitteli Suomen asennetta Itämeren kaasuputkeen. Presidentti Sauli Niinistö toisti Suomen näkemyksen, jonka mukaan putki on etupäässä ympäristökysymys.
Kolumnit

Kolumni: Suomen vientiä piristänyt Putinin putki on virallisesti ympäristökysymys – Putkessa kulkeva kaasu on silti myös turvallisuuspolitiikkaa

Kotimaa

Mitä Arkangelissa oikein tapahtui? Näin Venäjän presidentti vastasi Lännen Median kysymykseen

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö vastasivat lehdistön kysymyksiin Helsingissä keskiviikkona.
Kotimaa

Putin uhosi Helsingissä amerikkalaisten ohjuskokeen vuoksi: "Venäjän turvallisuus tulee olemaan taattu"

Hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpään mukaan Päivi Sillanaukeen kantelu virantäytöstä oikeuskanslerille kuulostaa jännittyneeltä.
Kotimaa

"Minusta se ei ole oikein" – hallinto-oikeuden professori pitää kansliapäällikön virantäyttökantelua poikkeuksellisena

Donald Trump ja turvallisuusneuvonantajansa John Bolton.
Kotimaa

Kommentti: Trumpin mielenterveyden pitäisi jo huolettaa kongressia – Britit panivat viralta hullun kuninkaansa, joka menetti Amerikan

Kommersant-lehden toimittaja Andrei Kolesnikov saapui Helsinkiin mielellään. Putinia seuraavalle toimittajalle Helsinki on lähin matkakohde kaikista. Jopa Venäjän sisällä lentomatkat ovat pitempiä.
Maailma

Tunnettu venäläistoimittaja on erikoistunut presidenttiin – "Olen saanut kokemuksia monen elämän edestä Putinin matkassa"