Uutiset

Puhuva peli kartuttaa lapsen sanavarastoa

Jussi Nukari

Lapset pelaavat jatkuvasti älypuhelimillaan ja tableteillaan. Samaan aikaan englannin kielen merkitys yhteiskunnassa ja yksilön elämässä kasvaa. Näistä lähtökohdista dosentti Sari Ylinen ja professori Mikko Kurimo kehittivät uudenlaisen digitaalisen vieraan kielen oppimispelin. Pelin on tarkoitus parantaa 5–9-vuotiaiden lasten englannin kielen taitoja, etenkin kielen puhumista.

– Pelillinen oppiminen on lapsille luontaista oppimista. Lapset pelaavat siksi, että se on hauskaa. Samalla kielitaito kehittyy ja automatisoituu. Peliä voi lisäksi käyttää missä ja milloin vain, Ylinen luettelee pelin hyviä puolia.

Ylinen lisäksi huomauttaa, että vieraan kielen oppiminen olisi hyvä aloittaa nykyistä aikaisemmin. Ihanteellinen aloitusikä olisi alle 8 vuotta. Silti monessa alakoulussa ensimmäisen vieraan kielen opiskelu aloitetaan vasta kolmannella luokalla. Myös tähän ongelmaan pelillä halutaan helpotusta. Teknologian käyttö opetuksessa on lisäksi halpaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ylinen kuitenkin lisää, että peli ei voi korvata ihmiskontakteja.

Say it again, kid! -peli etenee lautapelin tapaan eri tasojen läpi. Pelissä lapset avaavat kuvakortteja, joissa kuullaan sana suomeksi ja englanniksi sekä nähdään kuva. Tehtävänä on sanoa sana englanniksi. Ensiksi sanoja harjoitellaan imitoimalla ja myöhemmin sanoja voi yrittää tuottaa muistista ilman mallia.

– Vieraan kielen opiskelussa pitäisi oppimisen alkuvaiheessa huomioida paremmin suullinen kielitaito. Aivotutkimuksen näkökulmasta pitää aktivoida puheen tuottamiseen ja havaitsemiseen liittyviä alueita ja vahvistaa niiden yhteyttä, Ylinen sanoo. Hänen mukaansa kielten oppimista helpottaa lisäksi heti saatu palaute ja palkitseminen. Pelin puheentunnistin arvioi välittömästi lapsen puheen ja antaa siitä tähtiä yhdestä viiteen. Pelin etuna Ylisen mukaan on, ettei peli edellytä lukutaitoa ja peli muuttuu pelaajan tason mukaan.

Tällä hetkellä pelin avulla englantia harjoittelee noin 20 lasta pääkaupunkiseudulla. Peliä ovat kokeilleet myös Aino-Sofia Smolander ja Henrik Smolander. 9-vuotias Aino-Sofia Smolander pelaa peliä noin neljä kertaa viikossa. Hän kuvailee peliä kivaksi ja mukavaksi.

– Pelistä on kiva saada pisteitä ja sanoa sanoja. Tämä on hauska peli, hän sanoo.

Aino-Sofia Smolander aloittaa englannin kielen opiskelun vasta ensi syksynä, mutta jo nyt hän osaa monia sanoja pelin ansiosta. Pelin ei ole kuitenkaan tarkoitus ainoastaan opettaa lapsia puhumaan parempaa englantia.

Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä pelin oppimisvaikutuksia tutkitaan lisäksi aivosähkökäyrämittauksin ennen ja jälkeen pelijakson.


Fakta

Peli opettaa lasta puhumaan ja kerää tutkimusdataa

Pelin ovat tehneet Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikön dosentti Sari Ylinen ja Aalto-yliopiston akustiikan ja signaalikäsittelyn professori Mikko Kurimo.

Mukana olivat lisäksi Ylisen ja Kurimon työryhmät.

Say it again, kid! -hanke on Suomen Akatemian Tulevaisuuden oppiminen -ohjelman rahoittama.

Pelissä puheentunnistin arvioi lapsen tuottamaa puhetta.

Pelin oppimisvaikutuksia tutkitaan aivosähkökäyrämittauksin ennen ja jälkeen pelijakson.

Oppimista tutkitaan myös tietokannasta, johon peli kerää lasten puhetta.

Peliä voi pelata PC:llä tai tabletilla.