Uutiset

Mahdollinen vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: Portugalilaiskone lähti ilmaan siivet jäässä

Airbus A320 -koneeseen mahtuu enimmillään noin 180 matkustajaa.
Airbus A320 -koneeseen mahtuu enimmillään noin 180 matkustajaa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on lähettänyt Portugalin ilmailuviranomaiselle tutkintapyynnön tapauksesta, jossa portugalilaisyhtiö TAP:n Airbus A320 suoritti lentoonlähdön Helsinki-Vantaalta, vaikka koneen siivissä oli selkeästi jäätä.

Asiasta kertoi Aviation Herald -uutissivusto.

Kone oli viime tiistaina (25.4.) matkalla Helsingistä Lissaboniin. Lento sujui normaalisti, eli riski ei kostautunut. Lentoturvallisuuden vuoksi siivissä oleva jää pitää aina poistaa ennen lentoonlähtöä.

Ilmailun historiassa on runsaasti vakaviakin onnettomuuksia, jotka ovat aiheutuneet puutteellisen tai kokonaan tekemättä jätetyn jäänpoisto/estokäsittelyn vuoksi.

– Jää heikentää siiven nostovoimaa huomattavastikin, kertoo Trafin johtava kaupallisen ilmailun turvallisuusasiantuntija Ilkka Kaakinen.

Lentoonlähtöön käytössä oli kiitotie 04R, joka on noin 3 500 metrin pituudellaan Helsinki-Vantaan pisin. Tämä on saattanut vähentää tilanteen riskejä.

– Ehkä he ovat käyttäneet pikkuisen enemmän lentoonlähtötehoja, ja rata mahdollistaa pidemmän nousukiidon, Kaakinen havainnollistaa.

Kaakisen mukaan Portugalin ilmailuviranomainen on ilmoittanut Trafille, että lentoyhtiöön on asian vuoksi oltu yhteydessä.

Airbus A320 -koneeseen mahtuu enimmillään noin 180 matkustajaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ingo
Rikos
Miten kapteeni joka varmaan on ollut tietoinen asiasta voi ottaa tällaisen riskin Et näköjään koskaan tiedä kun nouset koneeseen mikä idiootti sielä puikoissa on
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kapteeni
Vast: Rikos
Kapteeni ja Suomen ilmailuviranomainen! Kyllä muistakin syistä startti kielletään eli viranomaisten muka myös Suomessa että kone päästetään ilmaan siivet jäässä. Edesvastuuntonta ja älytöntä panna vastuu yksistään kapteenin piikkiin. Jos suomalaiset ovat fiksumpia kuin kaikki muut miksi eivät kieltäneet lähtöä lentoturvallisuuden syystä ja panneet kapteenin vastuuseen rikkeestä. Palaa tosiaan käämi tässä asiassa, satojen ihmisten henki vaarassa. Miten sieltä päästetään ilmaan koneita sulattamatta jäätä???? Tieliikenteessäkin poliisi pistää kortin hyllylle ja auto ei liiku mihinkään jos asia niin vaatii!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikko
Vast: Rikos
Turvallisuuskulttuuri vaihtelee yhtiöstä toiseen. Kapteenilla aina viime kädessä vastuu lentokoneen turvallisuudesta, turha vierittää syytä Finavialle. Voihan koneessa olla paljonkin vikoja joita ulospäin ei näe, mutta kapteeni lähtee kuitenkin lennolle.

Yksi syy jäänpoiston puuttumiseen kiire, toinen raha. Ehkä kone oli myöhässä ja kippari päätti kiirehtiä muutaman minuutin. Tai koneen lentoonlähtöslotti oli umpeutumassa. Varmasti tämä tutkitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Finflyer A330
Vast: Rikos
Ei siellä kentällä ole ilmailuviranomainen tarkastamassa lentokoneiden siipiä, eikä sinun kotipihallasi ole polisiia katsomassa, oletko harjannut / skrapannut auton lasit ennen liikkeellelähtöä.

Kentällä ei ole sellaista henkilöä, jonka tehtävänä olisi valvoa koneiden siipien puhtautta. Lennonjohto (ANS Finland Oy:n henkilöstö, EI VIRANOMAINEN) tietysti voi ryhtyä toimeen lentoonlähdön estämiseksi, jos se saa asiasta tiedon, mutta lennonjohto ei pidä itsenäisesti kirjaa siitä, onko koneen siivessä kontaminaatiota vai ei, tai onko se mahdollisesti pesty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ingo
Vast: Rikos
Kyllä se vaan on niin niin että jäänpoistosta huolehtiminen on kapteeniin vastuulla hän ja ainoastaan hän päättää tehdäänkö sitä vai ei On tapauksia jossa mm perämies on huomauttanut kapteeniä jäänpoistosta ja silti kapteeni on päättänyt lähteä joskus tuhoisin seurauksin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vaarallinen tietokatkos?
Muistini varassa...
Muistaakseni kenttämiehistön on tarvittaessa jopa kädellä koitettava onko siiven pinnassa jäätä, koska kaikkea jäätä ei silmällä havaitse.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
j
Vast: Muistini varassa...
Lentomiehistön, tietääkseni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pojat on poikiaaa...
Tuurilla ne laivatkin seilaa..
Kuului kapteeni sanoneen ja kuunteli moottoritie on kuuma kappaletta korvakuulokkeistaan...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anna
Lennonjohto ei ajan tasalla
Kyseisen lentoaseman lennonjohto olisi pitänyt keskeyttää lento.

Auktoriteetti on lennonjohtajuus, eikä lentohenkilökunta.

Koko lennon valmistelu on otettava kyseenalaiseksi. Onko toimittu oikein, jos lentokone Suomessa päästetty ilmaan.

Ei Suomessa päätä lentoonlähtöä muussa maassa kuin Suomessa. Miten ulkomailla tiedetään Suomen keliolosuhteet paremmin kuin lennonjohdossa.

Kun ilmavoimien Hornet lähtee lentoon, täytyy kysyä lupaa Nasan lennonjohdolta Floridasta.

"Kuuleeko Florida? Lennämme Pirkkalasta Rovaniemelle. Saammeko lentoluvan. Olemmw ilmoittaneet Viroon. Olemme ilmoittaneet Ruotsiin. Olemme ilmoittaneet Norjaan. Aloitamme alkutsekkauksen. Onko kaksi siipeä? On. Onko tämä Hornet? On. Onko ohjaajaa? On, mutta olen minä... "
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Finflyer A330
Vast: Lennonjohto ei ajan tasalla
Lennonjohdolla ei ole mitään tietoa koneen siipien puhtaudesta, eikä sillä kuulukaan olla. Lennonjohdon tehtäviin kuuluu sujuvan lentoliikenteen varmistaminen ja ilma-alusten yhteentörmäysten estäminen lennonjohtoselvityksillä. Lennonjohto ei ole millään tavalla viranomainen tai millään tavalla auktoriteettiasemassa koneen "ilmaan päästämisen" suhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.