Poliisi ei löydä pykälää retrotaksien sakottamiseen: ”Pitäisihän laista pystyä päättelemään, mikä on oikein”

Eriika Ahopelto
Arkistokuva.
Arkistokuva.

Päivi Lakka

Ylikonstaapeli Mika Toukola Sisä-Suomen poliisista uskoo, ettei taksimittaria ja valokupua käyttäviä luvanvaraisia retrotakseja tulla sakottamaan, vaikka liikenteen turvallisuusvirasto Trafi linjasi viime viikolla, ettei retrotakseilla olisi oikeutta mittareihin ja kupuihin.

Moni muu poliisi ympäri Suomen on Toukolan kanssa samoilla linjoilla.

Toukolan mukaan retrotakseja ei ole sakotettu taksiliikenteen harjoittamisesta vielä kertaakaan tähän mennessä. Syy on hänen mukaansa selvä.

– Poliisi ei voi puuttua tähän asiaan, sillä emme näe sitä rikollisena. Jos joku pystyy tulkitsemaan lakia paremmin, niin kuuntelen häntä. Mutta itse en löydä laista pykälää, jolla näitä yrittäjiä voisi lähteä rankaisemaan, Toukola sanoo.

Retrotaksit ovat museoautoja, joilla pyritään taksimarkkinoille. Niiden määrä on kasvamaan päin. Suomessa operoi tällä hetkellä jo useita kymmeniä alan yrittäjiä.

Retrotaksien kuljettajat hyödyntävät taksiliikennelain neljättä pykälää, jonka mukaan museoautoksi rekisteröidyllä autolla saa kuljettaa ihmisiä ilman taksilupaa, vaikka tavallisilta takseilta lupaa edellytetään. Museoauto tarkoittaa yli 30 vuotta vanhaa museoautoksi katsastettua ajoneuvoa.

Pykälä lisättiin aikoinaan lakiin, jottei esimerkiksi vanhoilla autoilla ajettavia hääkuljetuksia varten olisi tarvetta hakea erillistä taksilupaa.

Viranomaisille retrotaksit ovat aiheuttaneet tulkintavaikeuksia.

Trafi linjasi viime viikolla, että retrotaksit eivät ole takseja. Sen mukaan niissä ei saa täten olla taksamittaria tai valokupua, eivätkä ne saa käyttää takseille varattuja taksitolppia. Retrotaksit saavat kuitenkin tehdä maksullisia kuljetuksia ilman taksilupaa.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ollaan Trafin kanssa samaa mieltä retrotaksien pelisäännöistä.

Osa retrotaksiyrittäjistä on noussut kapinaan Trafin ohjeistusta vastaan. Erään yrittäjän Facebook-sivuilla kirjoitettiin viime viikolla seuraavasti: ”Nyt olisi toivottavaa, että joku urhea museotaksiyrittäjä jatkaisi virallisen taksikyltin käyttöä ja taksamittarin käyttöä (mikäli on taksinkuljettajan ajolupa ja museoauto on katsastettu luvanvaraiseksi). Katsottaisiin tuleeko sakko ja sen jälkeen sakkoa vastustettaisiin tuomioistuimessa, jolloin asiasta saataisiin tuomioistuimen ennakkopäätös. Uskoisin, että kaikki me museotaksiyrittäjät voisimme kollektiivisesti osallistua tuon sakon maksuun, jos se lopulta pitäisi maksaa.”

”Pitäisihän laista pystyä päättelemään, mikä on oikein”

Sisä-Suomen poliisin ylikonstaapeli Toukola kertoo nähneensä Trafin paperit ja linjaukset, muttei löytänyt minkäänlaista perustetta siihen, että poliisi voisi puuttua retrotaksien mittareihin ja kupuihin, sillä lakia ei ole muutettu mitenkään.

Tällainen porsaanreikä lakiin on Toukolan mukaan vain sattunut vahingossa jäämään.

– Se on siellä ja pysyy. Siitäkin huolimatta, että joku haluaisi tulkita lakia eri tavalla.

– Toiminta on laillista, kunhan ammattipätevyys ja henkilöliikennelupa ovat kunnossa. Ajoneuvo tulee olla katsastettu luvanvaraiseksi museoajoneuvoksi, mutta taksilupaa se ei tarvitse, Toukola sanoo.

Poliisihallituksen poliisiylitarkastajan Samppa Holopaisen mukaan poliisi pyrkii yhdenmukaiseen menettelyyn, mutta se ei lähde ohjeistamaan asiassa. Sisä-Suomen ja Helsingin poliisilla jotain linjauksia asiassa on ollut.

– Toki tässä on ongelma, sillä pitäisihän ihmisen pystyä lainsäädännöstä päättelemään, mikä on väärin ja mikä oikein, Holopainen myöntää.

Hänen mukaansa poliisi ei kuitenkaan ota ennakolta kantaa lain tulkintoihin, sillä poliisilla on vain valvontavastuu.

– Poliisi ratkaisee asioita tien päällä, ja ne asiat voidaan aina riitauttaa. Viime kädessä asia menee oikeuden kautta. Mutta poliisi ei saa tehdä ennakkopäätöstä asioista.

Moni yksityiskohta vielä auki

Vaikka retrotaksilla ei tuomioistuimen mukaan lopulta olisikaan ilman taksilupaa oikeutta mittariin, kupuun ja taksitolpilla pysähtymiseen, jää moni yksityiskohta kuitenkin auki.

Laissa ei rajata esimerkiksi sitä, kuinka paljon ja usein näillä luvanvaraisilla museoautoilla voi kuljettaa asiakkaita maksua vastaan, tai miten maksu tulisi periä.

Tällä logiikalla esimerkiksi Uber, joka ajaa lainmukaisella museoautolla, voisi periaatteessa olla luvallinen. Liikenne ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiisken mukaan vertaus on osuva.

Kiisken mukaan ministeriö ei kuitenkaan tulkitse lakia tai ota kantaa yksittäistapauksiin, vaan tehtävä kuuluu poliisille ja tuomioistuimelle. Ministeriön tehtävä on valmistella lakeja.

Ministeriön ylitarkastaja Joel Karjalainen korostaa, ettei Trafikaan ole asiassa toimivaltainen viranomainen.

Trafi valvoo, että ajoneuvojen varusteet ovat ajoneuvolain ja sen nojalla annettujen säädösten mukaiset. Taksilupien myöntämisestä vastaa ely-keskus ja valvonnasta poliisi.

Hallituksen esitys liikennekaareksi on tällä hetkellä eduskunnassa. Se tulee muuttamaan tilannetta huomattavasti, sillä uudistuksen tarkoituksena on juuri vapauttaa tähän asti tarkoin varjeltua taksiliikennettä.

Karjalaisen mukaan retrotakseille ei ole lainsäädännön näkökulmasta paljonkaan tehtävissä ennen kuin liikennekaari astuu voimaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
XYZ
Älkää surko
Kyllä aina löytyy joku laki, jolla kaikki taloudellinen toimeliaisuus voidaan estää Suomen Neuvostotasavallassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Z.Z.Zalolainen
Vast: Älkää surko
Näinhän se perinteisesti menee, mutta jos oltaisiin kerrankin oikeamielisiä ja todettaisiin, että kun tuota ei ole erikseen kielletty, niin se on ilman muuta sallittu. Ja muistetaan tietysti se, että museoautolla saa ajella vain 30päivänä vuodessa, eli ei siinä virallisilta takseilta paljon oteta, menee huvittelun merkeissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Elämme painajaisessa
Uskokaa jo...
Ihmiset on valjastettu järjestelmää varten, ei järjestelmän ole tarkoitus olla ihmistä varten.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jope
hieno homma
Upea ajatus tuoda museoautot taksi käyttöön. Samalla saadaan vaihtoehto nykyisille kalleille luksusmalleille. Oletettavasti hintasokin on alhaisempi, muuten hommassa ei ole mitään mieltä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jamppa
Retrovaluutasta ratkaisu
Liikenne- ja viestintäministeriö voisi antaa asetuksen, jossa retrotakseissa sallitaan vain käteismaksu markoilla, ja muiden valuuttojen käytöstä määrättäisiin isot sakot kuskille ja asiakkaalle, ellei kuljettajalla ole erillistä retrotaksilupaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
mitäs seuraavaksi
Taitaa maksaa enempi se etsiminen..
Tämä nykysuomen sääntöjen purku talkoissa taitaa tämäkin maksaa enemmän mitä nämä retrotaksit tuo veroeuroja valtiolle. Hullua touhua, ei ihme et maa voi huonosti ja konkursissa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Usko poliisiin mennyt
Poliisilla on muutenkin "normilait" hukassa. Eivät ehdi kun netti vie ison osan poliisin duunista
Netistä näitä pykäliä ei ehkä löydy, eikä varsinkaan vihapuhekategoriasta Miten olisi jos kääntyisitte sisä-, viestintä- tai oikeusministerin puoleen?

Eiköhän tällaiset jutut saada hyvinkin nopeasti hoidettua "lain tasalle. Hyvin kuvaavaa taas meidän ressukoista! Heitelkää nyt "koppia" jonkun aikaa, niin joku sopiva järjestö päättää puolestanne. Näinhän se nykyään menee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ingo
Taksit
Mikä ongelma Kuubassa on vaan retrotakseja ja hyvin toimii ja on halpaa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »