Poliitikoiden vaalima ratahanke saa tutkijalta täystyrmäyksen

Marttiina Sairanen
Tuomas Kiiski vertaa Koillisväylää bussireittiin, jolla bussit eivät pysty pitämään aikatauluista kiinni, kyyti on kallista ja saastuttavaa, eikä matkustajiakaan mahdu kyytiin saman verran kuin kilpailijoilla.
Tuomas Kiiski vertaa Koillisväylää bussireittiin, jolla bussit eivät pysty pitämään aikatauluista kiinni, kyyti on kallista ja saastuttavaa, eikä matkustajiakaan mahdu kyytiin saman verran kuin kilpailijoilla.

Rami Nieminen

Jäämeren rataa ei kannata rakentaa, sanoo tutkija Tuomas Kiiski.

– Jos halutaan työllistää hetkeksi, niin miksipä ei. Mutta kannattavat infrahankkeet kannattaisi rakentaa ensin. Jäämeren rata ei ole lähivuosikymmenien juttu, asiaan perehtynyt Kiiski tyrmää.

Junayhteys Pohjois-Suomesta Jäämeren rannalle nousi esiin viikonloppuna, kun Sdp:n uudelleen valittu puheenjohtaja Antti Rinne mainitsi sen linjapuheessaan. Hanke ponnahtanee keskusteluihin Suomen toukokuussa alkavan arktisen neuvoston puheenjohtajuuden myötä.

Myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on kertonut, että hallitus aikoo selvittää radan rakentamista.

Kiiskin viime viikolla hyväksytty väitöskirja käsittelee kauppamerenkulun edellytyksiä Pohjoisreitillä, joka on Koillisväylän Venäjän puoleinen osuus. Koillisväylästä on pitkään kaavailtu uutta laivaväylää Euroopan ja Aasian välillä. Samalla Suomi junaratoineen saisi palan valtavasta rahtipotista.

Kiiskin mukaan sellaista on turha toivoa. Esimerkiksi Venäjällä on jo myönnetty, että säännöllinen linjaliikenne jäisillä vesillä ei kannata.

Kiiski vertaa Koillisväylää bussireittiin, jolla bussit eivät pysty pitämään aikatauluista kiinni, kyyti on kallista ja saastuttavaa, eikä matkustajiakaan mahdu kyytiin saman verran kuin kilpailijoilla. Toisin sanoen Koillisväylä tuskin pärjää pitkään aikaan kilpailussa muille reiteille Euroopan ja Aasian välillä.

Olosuhteet tekevät Koillisväylästä hankalan. Suezin kanavan kautta Aasiaan päästään isommilla laivoilla. Junayhteys Kiinaan taas on reittinä nopeampi.

Kiiskin mukaan tilanne voisi muuttua, jos ilmastonmuutos saa Koillisväylän pysymään pitkäaikaisesti sulana. Mutta niin ei kukaan toivo tapahtuvan. Siinäkin tapauksessa pitäisi miettiä, vaarantaako laivaliikenne liikaa arktisen alueen herkkää luonnontasapainoa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Nukkumasayards
Mikä etu
Koillisväylä saattaa olla jatkossa hyvä vaihtoehto kesäisin, mutta junarataa en näe muutaman kuukauden takia tarpeellisena. Jos laivat haluavat purkaa lastinsa Pohjois-Norjaan ja lähteä nopeammin uuteen reissuun, niin toisella laivalla ne tavarat siirtyvät eteen päin niin Etelä-Suomeen, kuin Keski-Euroopan satamiinkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jonne
Koillisväylä sulaa
Eduskunta ja hallitus pitää miehittää ainoastaa pelkillä tutkijoilla koska he tietävät kaiken ja usein he ovat vieläpä kaikkien alojen asiantuntijoita eikä heitä tietenkään milloinkaan ohjaa mitkään poliittiset agendat.

Koillisväylä sulaa ja valtiot toimivat sen mukaan.
Tutkijalla on agenda.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei koskaan vai joskus
Vast: Koillisväylä sulaa
Tutkijalla on todennäköisesti omaan työhön perustuva näkemys, eikä sitä tarvitse lytätä siksi että on eri mieltä.

Vähemmälle huomiolle jutussa jäi aikajänne. Jos radan rakentaminen on perusteetonta nyt, niin onko tutkijalla mielipidettä siitä, onko se vielä joskus perusteltua? Jos, niin milloin - saahan tätä tutkijalta kysyä, koska hänellä juuri on sitä näkemystä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Faktapohjainen päätöksenteko
Vast: Koillisväylä sulaa
Mikähän agenda tutkijalla mahtaisi olla? Ja olisiko jotain faktaperusteista, tutkimukseen perustuvaa argumenttia, jolla osoittaa tutkijan johtopäätösten virheellisyys.

"ei koskaan vai joskus": jutun lukemisen lisäksi kannattaisi ehkä tutustua myös itse tutkimukseen, tässä tapauksessa väitöskirjaan, ja siihen liittyviin tieteellisiin artikkeleihin, joista se aikajännekin selviää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »