Tieyhtiöt tahkoavat voittoja

Italian ja Puolan yksityisteiden omistaja tekee 40 prosentin voittoa. Suomessa tuottoisat Digita ja Caruna välttävät verot konsernilainoilla.

Kimmo Penttinen
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.

Yksityistettyjä julkisia monopoleja omistavat yhtiöt ovat osoittautuneet omistajilleen rahasammoiksi.

Esimerkiksi Italiassa, Puolassa ja kolmannen maailman maissa teitä ja jopa lentokenttiä omistava holding-yhtiö Atlantia teki toissa vuonna voittoa yli 37 prosenttia, viime vuonna vielä enemmän.

Tuottoisiksi ovat kotimaassakin osoittautuneet yhtiöt, joiden huostaan on uskottu aiempi julkinen monopoli.

Sekä sähköverkkoyhtiö Carunan että Ylen lähetystekniikan perineen Digitan omistaja on nyt Luxemburgiin rekisteröity holdingyhtiö.

Molemmat välttävät Suomessa verot maksamalla yli kymmenen prosentin korkoa emoyhtiöltään ottamistaan satojen miljoonien lainoista. Se kääntää tuloksen muodollisesti tappiolliseksi, vaikka esimerkiksi Digita on tehnyt jopa 30 prosentin voittoa.

Molempien yhtiöiden todellinen omistus on nykyään Australiassa.

Suomen tieverkkojen yhtiöittämistä esittänyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) vakuuttaa, ettei niitä koskaan yksityistetä.

Bernerin jo keskiviikkona julki vuotaneet suunnitelmat autoveron korvaamisesta aikaan ja kilometreihin perustuvilla käyttömaksuilla tyrmättiin torstaina muissa hallituspuolueissakin.

– En ole tällä tutustumisella saanut varmuutta, että selvityksen keinoilla tiet olisivat tulevaisuudessakin kunnossa ja maksut ja verot eivät nousisi. En näe, miten logiikka toimii, mistä tulee lisää rahaa järjestelmään, totesi valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok), jonka ministeriö ei ole osallistunut valmisteluun.

Perussuomalaiset ilmoittivat kaatavansa hankkeen. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) ei kommentoinut.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.

Uutisen takaa: Australiassa taputetaan jo käsiä

Timo Anttila

timo.anttila@ts.fi

Ministeri Anne Berner sanoo, ettei hänen esittämäänsä liikenneverkkoyhtiötä ole tarkoitus yksityistää. Mutta mikään ei takaa, etteikö seuraava tai sitä seuraava hallitus voisi päättää toisin. Aina löytyy niitä, joiden mielestä teiden omistaminen ei kuulu valtion tärkeimpiin tehtäviin.

Esimerkkejä poliitikkojen ja virkamiesten olemattomasta markkinatalouden ymmärtämisestä riittää, sillä valtio on tavan takaa purkanut omia monopolejaan myymällä ne yksityiselle ja perustamalla siten yksityisen monopolin. Kaikki muistanevat sähköverkkoyhtiö Carunan ja Yleisradion lähetysverkon omistaneen Digitan myynnit.

Kummassakin tapauksessa kävi vähän kuin pakkasella housuihin pissatessa: hetken lämmittää. Etenkin maaseudulla Caruna on viime viikkoina lähetellyt laskuja, joissa kerrotaan, että vuosi sitten hinnankokoruksista nousseen kohun vuoksi luvattu "hinnanalennus" on päättynyt ja nyt pitää maksaa sähkönsiirrosta neljänneksen korkeampi hinta.

Carunan ja Digitan tapauksista olisi syytä oppia, sillä ne saavat Suomen päättäjät virkamiehineen näyttämään hölmöläisiltä.

Sekä Carunan että Digitan omistus on tällä hetkellä parkkeerattu veroparatiisi Luxemburgiin rekisteröityyn holdingyhtiöön. Kumpikin monopoli väittää tekevänsä Suomessa tappiota ja välttää siten Suomen verot. Kumpikin yhtiö tosin maksaa ottamansa satojen miljoonien euron lainojen korkoja Luxemburgin emoyhtiölle. Emolta otetun lainan yli kymmenen prosentin korko on tosin näinä nollakoron aikoina häkellyttävä.

Kummankin yhtiön takaa löytyy australialainen First State Investments -niminen sijoittaja. Digitan se omistaa luxemburgilaisyhtiönsä kautta kokonaan ja Carunasta sillä on hallussaan 40 prosenttia. Toisen 40 prosenttia omistaa kanadalainen eläkesijoittaja Borealis Infrastructure ja loput 20 prosenttia kuuluvat suomalaisille eläkevakuuttajille Kevalle ja Elolle.

Australialainen First State omistaa toki muutakin kuin Suomen valtion hylkäämiä monopoleja, sillä se sijoittaa vähän kaikkeen. First Staten emoyhtiö on Commonwealth Bank of Australia.

Valtion perustama liikenneverkkoyhtiö kelpaisi varmaan myös First Statelle. Yksityistetyt tieverkot ovat maailmalla osoittautuneet lähes oman setelipainon veroisiksi rahasammoiksi. Ei tarvitse mennä Italiaa kauemmaksi esimerkkiä hakemaan.

Milanon pörssistä löytyy Benettonin vaatesuvun hallitsema Atlantia-niminen holdingyhtiö, joka omistaa noin 3 000 kilometrin pätkän maksullista moottoritietä Italiassa. Lisäksi se hallinnoi maksullisia moottoriteitä Puolassa, Brasiliassa, Chilessä ja Intiassa. Samoin sille kuuluvat myös Rooman, Nizzan ja Venetsian lentokentät.

Vuonna 1999 pörssiin listattu yritys on ollut omistajilleen suoranainen kultakaivos. Sen liikevaihto on supistunut listauksen jälkeen ainoastaan yhtenä vuotena.

Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Atlantian nettotulosprosentti oli 28,8 ja liikevoittoprosentti ylitti täpärästi 50 prosenttia. Vuonna 2015 nettotulosprosentti oli 18,4 ja liikevoittoprosentti 37,6 prosenttia. Yhtiötä seuraa 18 pankkiiriliikkeen analyytikkoa. Jokainen heistä suosittaa yrityksen osakkeisiin sijoittamista.

Onkohan Annelle tullut jo Suomen liikenneverkkoyhtiötä koskeva puhelu Australiasta?

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Katastrof
Nyt kyllä ahdistus nousi huippuunsa. En ehtinyt toipua Caruna torveilusta kun uusi puhallus julkistettiin. Caruna torveilusta saa muistutuksen aina sähkölaskun yhteydessä. Mutta tämä Bernesin/ Sipilän uusin puhallusyritys luovuttaa tieverkko Austraaliaan tai vaikkapa Venäjälle aiheuttaa todella pahan ahdistavan olon. Tulee mieleen sen Venäjän hallituksen neuvonantajan sanoma, että ei suomeen kannta hyökätä sen kun voi ostaa. Berner osoitti ymmätämystä autokaupalle veronalennuksen myötä tulevalle autovaraston hinnanalennukselle, mutta yksityisten auton omistjien tappiot eivät saaneet ymmärrystä. Siellä ne manipuloijat jo parveilevat eduskunnan käytävillä ja jakavat ilosanomaa siitä miten kansalaisten varallisuus saadaan panamaan tuottavimpiin bisneksiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tähän on tultu
Väkisin tulee mieleen alati kasvavasti että berner,sipilä ym.
ovat suurpääoman/suurpääomasijoittajien palveluksessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tähän on tultu
Kaikkihan tuon tietää muut, mutta miksi kepulaiset kumartaa ja palvoo näitä rikkaita suurkaupunkilaisia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toimittajat heränneet
Hienoa, että toimittajat ovat palanneet tekemään tehtäviään ja muutama poliitikkokin on vihdoin herännyt. Liekö vaalien läheisyys auttanut asiaa. Mitä seuraavaksi yritetään? Miten valtion metsä- ja vesivarojen myymisen suunnittelu edistyy? Löytyykö vastaajia keskustapuolueesta. Nythän toiminta on saatu piiloon parlamentarismilta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä veli
Tyhmä,tyhmempi,suomalainen politiikko.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä veli
Tyhmä, tyhmempi, suomalainen äänestäjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääministeri ja Keskusta hiljaa
Pääministeri ei kommentoi. Mikä mahtaa olla puolueen kanta. Äänestäjiä kiinnostaisi varmasti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuottaa voittoa?
Eikös niitten tie yhtiöitten pitäisi takoa teitä kuntoon eikä takoa voittoa???? Elikkä siis Suomessakin on tarkoitus että tiestön kunnossapito yhtiöt vaan takoo rahaa "narrien ja herrojen" taskuihin ja tiestön huolto jää retuperälle.Niinkuin nykyään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rosvoamista
Tavoitteena on pistää tiet tahkoamaan rahaa keinottelijoille, ihan sähkönsiirron tapaan. Kulut nousevat ja tiet rapistuvat.
Paljonkohan Berner tuuletteli verorahoja konsulenteilleen? Kyse on taatusti miljoonista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Osakkaille ja johtajille
Kymmenien tuhansien palkka kuukaudessa ja miljoonien optiot joka vuosi.Tätä se TUOKIN tulisi olemaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yhtiöittäjät tuomiolle
Yhtiöittäjät pitäisi saada tuomiolle.
Muistatteko esimerkiksi Jyrki Kataisen puheet siitä, kuinka järkevää on sähköverkkojen yhtiöittäminen?
Näiden porvarihallitusten ainoa opetus on se, ettei niitä pitäisi koskaan päästää valtaan.
Kansalaisille välttämättömiä palveluita tuottavien toimintojen pitää olla suoraan eduskunnan alaisuudessa.
Selitelkööt miten tahaansa, mutta porvari on aina omaan taskuunsa rahaa keräävä veijari, joka vähät välittää yhteiskunnan pitkäjänteisestä kehittämisestä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Konsernilainat
Konsernilainan korko ei saisi ylittää keskuspankin lainakorkoa
ja lainan pitäisi myös näkyä muualla kuin yhtiöiden papereissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.