Tieyhtiöt tahkoavat voittoja

Italian ja Puolan yksityisteiden omistaja tekee 40 prosentin voittoa. Suomessa tuottoisat Digita ja Caruna välttävät verot konsernilainoilla.

Kimmo Penttinen
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.
Anne Bernerin (kesk.) ajama malli liikenneverkon yhtiöittämisestä ehti torstain aikana kerätä arvostelijoita niin hallituskumppaneilta kuin keskustanuoriltakin. Bernerin suunnitelman tulevaisuus näyttää siis epävarmalta.

Yksityistettyjä julkisia monopoleja omistavat yhtiöt ovat osoittautuneet omistajilleen rahasammoiksi.

Esimerkiksi Italiassa, Puolassa ja kolmannen maailman maissa teitä ja jopa lentokenttiä omistava holding-yhtiö Atlantia teki toissa vuonna voittoa yli 37 prosenttia, viime vuonna vielä enemmän.

Tuottoisiksi ovat kotimaassakin osoittautuneet yhtiöt, joiden huostaan on uskottu aiempi julkinen monopoli.

Sekä sähköverkkoyhtiö Carunan että Ylen lähetystekniikan perineen Digitan omistaja on nyt Luxemburgiin rekisteröity holdingyhtiö.

Molemmat välttävät Suomessa verot maksamalla yli kymmenen prosentin korkoa emoyhtiöltään ottamistaan satojen miljoonien lainoista. Se kääntää tuloksen muodollisesti tappiolliseksi, vaikka esimerkiksi Digita on tehnyt jopa 30 prosentin voittoa.

Molempien yhtiöiden todellinen omistus on nykyään Australiassa.

Suomen tieverkkojen yhtiöittämistä esittänyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) vakuuttaa, ettei niitä koskaan yksityistetä.

Bernerin jo keskiviikkona julki vuotaneet suunnitelmat autoveron korvaamisesta aikaan ja kilometreihin perustuvilla käyttömaksuilla tyrmättiin torstaina muissa hallituspuolueissakin.

– En ole tällä tutustumisella saanut varmuutta, että selvityksen keinoilla tiet olisivat tulevaisuudessakin kunnossa ja maksut ja verot eivät nousisi. En näe, miten logiikka toimii, mistä tulee lisää rahaa järjestelmään, totesi valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok), jonka ministeriö ei ole osallistunut valmisteluun.

Perussuomalaiset ilmoittivat kaatavansa hankkeen. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) ei kommentoinut.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.

Uutisen takaa: Australiassa taputetaan jo käsiä

Timo Anttila

timo.anttila@ts.fi

Ministeri Anne Berner sanoo, ettei hänen esittämäänsä liikenneverkkoyhtiötä ole tarkoitus yksityistää. Mutta mikään ei takaa, etteikö seuraava tai sitä seuraava hallitus voisi päättää toisin. Aina löytyy niitä, joiden mielestä teiden omistaminen ei kuulu valtion tärkeimpiin tehtäviin.

Esimerkkejä poliitikkojen ja virkamiesten olemattomasta markkinatalouden ymmärtämisestä riittää, sillä valtio on tavan takaa purkanut omia monopolejaan myymällä ne yksityiselle ja perustamalla siten yksityisen monopolin. Kaikki muistanevat sähköverkkoyhtiö Carunan ja Yleisradion lähetysverkon omistaneen Digitan myynnit.

Kummassakin tapauksessa kävi vähän kuin pakkasella housuihin pissatessa: hetken lämmittää. Etenkin maaseudulla Caruna on viime viikkoina lähetellyt laskuja, joissa kerrotaan, että vuosi sitten hinnankokoruksista nousseen kohun vuoksi luvattu "hinnanalennus" on päättynyt ja nyt pitää maksaa sähkönsiirrosta neljänneksen korkeampi hinta.

Carunan ja Digitan tapauksista olisi syytä oppia, sillä ne saavat Suomen päättäjät virkamiehineen näyttämään hölmöläisiltä.

Sekä Carunan että Digitan omistus on tällä hetkellä parkkeerattu veroparatiisi Luxemburgiin rekisteröityyn holdingyhtiöön. Kumpikin monopoli väittää tekevänsä Suomessa tappiota ja välttää siten Suomen verot. Kumpikin yhtiö tosin maksaa ottamansa satojen miljoonien euron lainojen korkoja Luxemburgin emoyhtiölle. Emolta otetun lainan yli kymmenen prosentin korko on tosin näinä nollakoron aikoina häkellyttävä.

Kummankin yhtiön takaa löytyy australialainen First State Investments -niminen sijoittaja. Digitan se omistaa luxemburgilaisyhtiönsä kautta kokonaan ja Carunasta sillä on hallussaan 40 prosenttia. Toisen 40 prosenttia omistaa kanadalainen eläkesijoittaja Borealis Infrastructure ja loput 20 prosenttia kuuluvat suomalaisille eläkevakuuttajille Kevalle ja Elolle.

Australialainen First State omistaa toki muutakin kuin Suomen valtion hylkäämiä monopoleja, sillä se sijoittaa vähän kaikkeen. First Staten emoyhtiö on Commonwealth Bank of Australia.

Valtion perustama liikenneverkkoyhtiö kelpaisi varmaan myös First Statelle. Yksityistetyt tieverkot ovat maailmalla osoittautuneet lähes oman setelipainon veroisiksi rahasammoiksi. Ei tarvitse mennä Italiaa kauemmaksi esimerkkiä hakemaan.

Milanon pörssistä löytyy Benettonin vaatesuvun hallitsema Atlantia-niminen holdingyhtiö, joka omistaa noin 3 000 kilometrin pätkän maksullista moottoritietä Italiassa. Lisäksi se hallinnoi maksullisia moottoriteitä Puolassa, Brasiliassa, Chilessä ja Intiassa. Samoin sille kuuluvat myös Rooman, Nizzan ja Venetsian lentokentät.

Vuonna 1999 pörssiin listattu yritys on ollut omistajilleen suoranainen kultakaivos. Sen liikevaihto on supistunut listauksen jälkeen ainoastaan yhtenä vuotena.

Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Atlantian nettotulosprosentti oli 28,8 ja liikevoittoprosentti ylitti täpärästi 50 prosenttia. Vuonna 2015 nettotulosprosentti oli 18,4 ja liikevoittoprosentti 37,6 prosenttia. Yhtiötä seuraa 18 pankkiiriliikkeen analyytikkoa. Jokainen heistä suosittaa yrityksen osakkeisiin sijoittamista.

Onkohan Annelle tullut jo Suomen liikenneverkkoyhtiötä koskeva puhelu Australiasta?

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

mustahevonen
Eikö jo opittu Annen hyväntahtoisuudesta Lastensairaalaprojektissa? Joka paljon lupaa, se vähän antaa. Muutaman tonnin alennus uuden auton hinnasta tulee sata kertaa kalliimmaksi, kun monia muita toimijoita hankitaan lisukkeeksi. Niin innoissaan tuo Anne on, että rahan kuvat loistaa silmistään jo kauas. Minä en lähtisi tuohon juttuun mukaan. Julkista liikennettä on vain pienessä osassa maata. Työmatka voi olla 2 x 100km/pv. Laskekaa km mukaan laskettu tien kulutus Annen tuluskukkaroon. Anne tuskin haluaa mitään hyvää kansalaisille. Sipilän kaveri ja Sipilän malli, kaikki kotiin päin, siis omaan pesään. On näitä esimerkkejä. Lehtomäen bisnes/paskakaivot, M.Pekkarinen/ tuulimyllyt, Talvivaara/ moni ministeri. Kiva hoitaa etujaan jo hyvän palkan lisäksi. Ei ne varsinaiset työt sitten ole tulleetkaan tehtyä. Kansa voi pahoin ja sadat tuhannet näkevät nälkää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: mustahevonen
Aivan! Nämä tyypit (Berner ja Kepu) yrittävät neljän vuoden aikana saada tehtyä niin paljon yksityisen laariin bisnesmahdollisuuksia, että jopa kokkarit katsovat kateellisina vierestä. Yhtiöitetään, luodaan mahdollisuuksia "uusille sadoille digibisneksille" ja kaikki niin pian kuin mahdollista eli "heti huomenna".

Eipä silti! Kokoomus on nyt hiiren hiljaa koska se tietää, että heidän hetkensä on "soten valinnanvapauden yhteydessä". Silloin nimittäin taas yhtiöitetään ja pukataan yksityisille bisnestä kansalaisten hyvinvoinnilla ja veroeuroilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hallitus vaihtoon
En ole vasemmistolainen, mutta kyllä tässä haisee niin voimakas rahastus ja kansan kuppaaminen, että pakkohan tuollainen hulluus on estää. Parasta olisi, jos hallitus kaatuisi, sillä keskustan touhu on jo niin nähty ja turmiolliseksi todettu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hallitus vaihtoon
Yllättävän nopeita reaktoita,vaikka vahvasti epäilen,ettei kokonaisuuteen ole tutustuttu. Monet varmaan muutaman yksityiskohdan varassa,joita media mieluusti esittää negatiivisina.
Myös ilmastomuutos, päästöt,sidonnaisuudet niihin ym otettava huomioon.
Joku epäilee seuraavan halkituksen toimia,siinä siis sdp mukana. Eikö voida luottaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hallitus vaihtoon
Bernerin piti aluksi lähteä Kokoomuksen listalle ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin, mutta pääministeri Sipilä lupasi hänelle enemmän, kuin pelkän kansanedustajan paikan.
Voisitko pitää tämän mielessäsi, kun pohdit asioita.
Paras olisi kääntyä vasemmistoliittolaiseksi, niin tuollainen omien etujen ajaminen ensisijaisena asiana olisi vieraampaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hallitus vaihtoon
Bernerin ehdotus ei ole edes ilmaston kannalta mikään parannus, koska se vain lisäisi tienkäytön ja auton omistamisen kustannuksia ilman mitään todellista lisäarvoa. Samalla taattaisiin suunnaton rahansiirto yksityisille firmoille.

Ainoat, jotka ehdotuksesta mahdollisesti hyötyisivät, olisivat uusien autojen ostajista ne - ja vain ne - joilla on varaa ostaa kalleimpia malleja joka kolmas vuosi. Nimimerkille "hip" tiedoksi: Niiden valmistaminen ei ole kovinkaan päästötöntä. Ilmaston kannalta ne ovat myös käytössäkin useimmiten huonoimpia, isoine moottoreineen ja kulutuksineen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Poliitikot hölmöläisiä
Poliitikot ovat artikkelinkin mukaan hölmöläisiä, ja täten eivät soveliaita hallitsemaan tieverkkoa. Hölmöläiset keräävät tienkäyttäjiltä nykyisin noin 8 miljardia ja investoivat takaisin noin miljardin. Loput varastetaan muihin "tarpeisiin", ei kuitenkaan kuopantäytteiksi. Hölmöläisten voittoprosentti on siis 85. Yksityinen firma saa puolestani tehdä 40% voittoa, parannus nykyiseen olisi silti huomattava. Mielestäni onkin niin, että verotus ja täten hölmöläisten päätäntävalta ihmisten itse päätettävissä oleviin asioihin pitää saada minimiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Poliitikot hölmöläisiä
Niillä lopuilla miljardeilla on katettu muita valtion menoja. Sinä olisit valmis luopumaan noiden kohteiden rahoituksesta ja antamaan yksityisen firman kääriä ylihinnoitellusta autoilusta 40 % voittoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Poliitikot hölmöläisiä
Kyllä, maksan mielelläni käyttämistäni toimivista palveluista. Niistä palveluista, joita en käytä, en mielelläni maksa. Nykyisessä sosialistisessa tyranniassa valitettavasti rahani ryöstetään myös niihin. Julkisesti toteutettujen palveluiden saatavuus, laatu ja kokonaiskustannustehokkuus eivät monesti täytä tarpeitani ja joudun ostamaan palvelun yksityiseltä. Maksan siis valtaosan veroistani turhaan, kuten moni muukin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Poliitikot hölmöläisiä
Mitä ne Penan vain tarvitsemat palvelut ovat? Ja ihanko haluaisi maksaa täyden käypäsen hinnan vaikka sydäntahdistimen asennuksesta, ilman muiden haluttomien veronmaksajien tukea? Tai sairaan lapsensa syöpähoidoista? Ja myisi siksi asuntonsa (jos sellaista omaa onkaan).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Poliitikot hölmöläisiä
Tottahan toki! Etkö itse sitten? Riskienhallintaa on myös mahdollista suunnitella vakuutusten avulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voi tätä oikeistoideologiaa
"Aina löytyy niitä, joiden mielestä teiden omistaminen ei kuulu valtion tärkeimpiin tehtäviin."
Tässäpä tämä on tiivistetty. Oikeisto ei ole tyytyväinen ennen kuin viimeinenkin valtion tai kunnan omistama hyödyllinen asia on myyty yksityiselle firmalle tuottamaan voittoa. Myydään vieläpä mielellään sellasille firmaille, joka ei maksa veroja Suomeen kuten Caruna ja Digitan tapauksissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voi tätä oikeistoideologiaa
"Porvari on porvari, vaikka voissa paistais" ja haluaa "kääriä kaikki rahat omaan taskuun" ja maksattaa viulut köyhillä. Kyllä se on nähty ja nähdään tässäkin ns. uudistuksessa. Ja kyllähän ne "hölmöt" ns. tavikset tarttuvat tähänkin vipuun. Helppo olisi korvamerkitä budjettiin liikenteen menot autoilijan kukkarosta tulleilla verotuotoilla. Silmään sahausta koko liikenneuudistus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miten lie
Onkohan Annelle tullut jo Suomen liikenneverkkoyhtiötä koskeva puhelu Australiasta? vai olisiko Anne soittanut Australiaan...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kiitos, Timo.
Tästä se tulikin jo selväksi, missä hallitus ja nyt, kun Stubb ei ole enää jaloissa touhaamassa, niin varsinkin Sipilä ja kenraalinsa Berner menevät.

Berner tuli hallitukseen vain yhtä asiaa, yhtiöittämistä ja julkisten palvelujen monopolilla rahastamisen vuoksi. Yhteinen intressi Sipilän kanssa?
Sipilä taas tuntuu tulleen politiikkaan olettaen, että sitä kautta saa kaverille ja siis tulevaisuudessa itselle helpommin ja enemmän. Sipilän historiaanhan mahtuu kaikenlaista epäilystä aina sisäpiiritiedon käyttämisestä omaksi hyväksi ja sen levittämisestä muiden hyväksi.
Mitäänhän ei ole todistettua saatu, vaikka melko ilmiselväähän toiminta on ollut.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastuunkannon puute
"Carunan ja Digitan tapauksista olisi syytä oppia, sillä ne saavat Suomen päättäjät virkamiehineen näyttämään hölmöläisiltä."

Asia on miltä se näyttää. Se on vain harmi ettei maksumieheksi koskaan joudu asian järjestäjä ja päättäjä. Jos he joutuisivat maksamamaan osaamattomuudensa hinnan, olisi seuraava päätös varmasti järkevämpi. Kovin monta typerää päätöstä henkilökohtaisella vastuulla ei kannata tehdä.

Poliittisen- ja virkamies"vastuun" suojassa voi hukata huoletta muiden rahat. Tai sopia rahasammon rakentamisesta nimettömän, ja lihavan, pankkitilin saamiseksi veroparatiisiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastuunkannon puute
"Se on vain harmi ettei maksumieheksi koskaan joudu asian järjestäjä ja päättäjä."
----------------------
Juuri näin, nämä törpöt saavat palkkiovirkoja Brysselistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastuunkannon puute
Samat törpöt äänestävät heidät uudestaan edustajikseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miksi pääministeri Sipilä ei kommentoi Bernerin ehdotelmaa?
Bernerin ehdotelmassa on monta hämmentävää lain muutosta, jotka ovat heti kättelyssä aiheuttaneet haittaa talouselämässä pysäyttämällä autokaupan, joten tästäkin syystä on kehno veto pääministeri Sipilältä olla kommentoimatta julkisesti ministeri Bernerin ehdotelmaa, jota Berner itse puolustaa kynsin ja hampain, näkemättä siinä mitään ongelmaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miksi pääministeri Sipilä ei kommentoi Bernerin ehdotelmaa?
Tuskin tämä yksistään Bernerin viritelmä oli, niin oli melkein kaikki valmiina..kokeiltiin hieman kepillä jäätä ja katsottiin millainen meteli nousee. Onnistuessaan Berner olisi ollut syyllinen ja Sipilä hölmistyneenä ihmetellyt..miten tässä näin kävi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Norsu posliinikaupassa
Liikenneministeri onnistuu jatkuvasti sähläämään. Posti, yhteysalukset, tieverkko, autokauppa, you name it ! Anne ! Pois sieltä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eiköhän ole tullut jo aiemmin?
Eiköhän se puhelu Annelle Australiasta ole tullut jo kauan sitten? Kuka hullu kuvittelee että yksityistäminen koskaan toisi mitään säästöjä asiakkaille? Kun oikeiden kulujen lisäksi pitää tulla runsaasti voittoa usein ulkomaisille omistajille jotka eivät maksa edes veroja tuotostaan Suomelle!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.