Kotimaa

Malmin lentokentän käsittely jakaa valiokuntaa

Markku Ulander
Malmin lentokenttä 24. toukokuuta 2016.
Malmin lentokenttä 24. toukokuuta 2016.

Malmin lentokentän säilyttäminen ilmailukäytössä jakaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa. Lisäksi valiokunnassa on erilaisia mielipiteitä siitä, että onko kentän säilyttämiseen tähtäävän kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa mielekästä.

–  On aika ongelmallista, että aloite tulee eduskuntaan. Asia on päätetty kuntademokratiassa, joten olisi melkoinen ennakkotapaus, jos eduskunta kävelisi sen yli, valiokunnan jäsen Suna Kymäläinen (sd.) arvioi.

Helsinki suunnittelee, että kentän alueelle rakennetaan asuntoja kaupungin väkiluvun kasvaessa. Valiokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps) mielestä eduskunta on oikea paikka käsitellä kaikkia asioita, joista kansalaisaloite tehdään.

Jalonen sanoo lähtökohtaisesti kannattavansa Malmin lentokentän säilyttämistä ilmailukäytössä, mutta muodostavansa lopullisen kantansa vasta asiantuntijoiden lausuntojen jälkeen. Hän perustelee säilyttämistä koulutuskäytöllä, historiallisilla arvoilla, matkailulla ja Helsinki-Vantaan lentoaseman mahdollisella ruuhkautumisella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

–  Rakentamisen kannattaja voi mennä Malmille ja kysyä lentämään pääsyä. Ilmasta näkee, että rakennusmaata riittää muuallakin, Jalonen sanoo.

Kannattajia löytyy valiokunnasta

Ari Torniaisen (kesk) mielestä kansalaisaloitteen pitää saada asiallinen käsittely. Hän kannattaa kentän säilyttämistä ilmailukäytössä perustellen sen käyttöä liikelennoissa ja koulutuskäytössä.

Jukka Kopra (kok) kannattaa myös kentän käyttöä ilmailukäytössä. Hän ei osaa sanoa varmasti, että pitäisikö kentän tulevaisuutta enää käsitellä eduskunnassa.

–  (Kannattajien) pitäisi vedota Helsingin päättäjiin, jotka ratkaisevat mitä kaupunki tekee. Jos kansalaisaloite olisi tehty aiemmin, sillä olisi helpompi vaikuttaa, Kopra sanoo.

Kaikki haastatellut sanovat ymmärtävänsä molempien puolien perusteluita.

–  Tiedän ihmisiä, jotka ovat hankkineet lentoluvat pohjoisessa olevaa loma-asuntoa varten. Koneella on näppärä mennä, mutta nyt toiminta menee haastavammaksi, Kymäläinen sanoo.

Juttua korjattu: Alun perin uutisessa sanottiin virheellisesti, että Helsingin kaupunki on päättänyt rakentaa alueelle asuntoja. Asuntojen rakentamista kuitenkin vasta suunnitellaan, eikä lopullista päätöstä ole tehty.


Fakta

Helsinki suunnittelee Malmille asuntoja

Malmin lentokentän alueelle on tarkoitus kaavoittaa ja rakentaa vuosina 2020–2040 reilut 13 000 asuntoa 25 000 asukkaalle.

Maaliskuussa Helsingin kaupunginvaltuusto päätti, ettei kuntalaisaloite Malmin lentokentän säilyttämisestä johda toimenpiteisiin.

Malmin lentoaseman säilyttämistä ilmailukäytössä vaatineen kuntalaisaloitteen oli allekirjoittanut 13  197 helsinkiläistä.

Kyseessä oli tähän mennessä suurin Suomessa tehty kuntalaisaloite.

Kenttä siirtyy kaupungin hallintaan vuodenvaihteessa, kun Finavia lopettaa toimintansa alueella.

Helsingin kaupunki aikoo ratkaista loppuvuoden aikana, millaista käyttöä Malmin lentokentälle tulee ennen kuin alueelle aletaan rakentaa asuntoja.

Malmin lentokentän säilyttämiseen tähtäävä kansalaisaloite on kerännyt kokoon yli 50  000 kannattajaa, joten aloite etenee eduskuntaan.

Kansalaisaloitteen tarkoituksena olisi säilyttää lentopaikka ilmailukäytössä, kehittää lentopaikan oheistoimintaa ja säilyttää paikan kulttuuriympäristöarvot.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Suomaa
Malmin lentoasema
Kyllä kansa tietää sen kertoo Lex Malmin saama kannatus varsin suoraan.53000 nimeä vain 2 kuukauden keräysaikana.Ei kaikkea hyvää pidä hävittää ..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kurt
Malmin kenttä ja kuntademokratia
Kun kunnat tekevät oman etunsa ja koko valtakunnan edun vastaisia päätöksiä, on vain hyvä että on olemassa demokraattinen ja laillinen keino niiden päätösten kumoamiseksi.

Jos Suna Kymäläinen sitten haluaa sanoa laillista toimintaa ylikävelemiseksi, niin hänen kannattaisi ehkä käyttää hetki demokratian ja laillisuuden periaatteiden uudelleenhahmottamiseen. Lisäksi kun kunnan johto tekee kuntalaisten halun vastaisesti, kyse ei ole kuntademokratiassa tehdystä päätöksestä, vaan edustuksellisen demokratian väärinkäytöstä ja kuntalaisten tahdon ylikävelemisestä.

Ennen LEX Malmi -aloitetta oli toki tehty kuntalaisaloite Malmin kentän puolesta (eikö Jukka Kopra muka sitä tiennyt?), mutta sen aloitteen yli Helsinki käveli.

Malmin tuhoamispäätöksessä ei ole kyse demokraattisesti tehdystä faktoihin perustavasta päätöksenteosta, vaan päinvastoin tosiasioille piut paut antavasta epädemokraattisesta vallan väärinkäytöstä. Siksi kuntalaisloitteella ei voinut olla minkäälaisia läpimenomahdollisuuksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
tolkullinen veronmaksaja
Tolkuttomia päättäjiä
Haloo siellä Eduskunnassa. Vedota siis Helsingin poliittisiin veivareihin, jotka asiat ovat tällaiseksi hävyttömäksi sotkuksi saaneet törkeällä kähminnällään ja faktojen huomiotta jättämisellä tai niiden vääristelyllä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jarmo
Malmi on portti tulevaisuuteen
Erityisesti kaupunkien välinen pienlentokoneliikenne on Euroopan voimallisimmin kasvava liikennöintimuoto. Tästäkö Suomen pääkaupunki aiotaan sulkea ulos?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää