Pelisuunnittelussa eettinen pohdinta jää sivuosaan

Videopelien suunnittelijat eivät pidä eettistä pohdintaa pelien mahdollisista haittavaikutuksista tarpeellisena, kertoo Housemarque-pelitalon toimitusjohtaja Ilari Kuittinen. Koska pelien haitallisuudesta ei ole näyttöä, suunnittelijat keskittyvät tekemään viihdyttäviä pelejä, Kuittinen tiivistää.

- Me teemme viihdettä ja hauskoja pelejä. Jos materiaali ei sovi tietynikäisille, niin ikärajat ohjaavat yleisön tarttumaan tietyntyyppisiin peleihin.

Pelin sopivuudesta eri ikäryhmille päättää yhteiseurooppalainen PEGI-järjestelmä. Se määrittää peleille ikärajat.

Väkivaltaisten pelien yhteys väkivallantekoihin nousi keskustelunaiheeksi viimeksi Norjan joukkosurman yhteydessä. Surmatyöt tunnustaneesta Anders Behring Breivikistä paljastui, että hän pelasi innokkaasti videopelejä.

Ilari Kuittinen on myös Suomen Pelinkehittäjät ry:n puheenjohtaja. Järjestö ei ole nähnyt tarvetta ottaa virallista kantaa väkivaltakeskusteluun, koska pelien pelaamisesta syyllistetään aiempaa vähemmän.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.