Yhteysaluksille kielto viedä pelkkää postia saariin

Rymättylän Korvenmaassa asuva eläkeläinen Mirja Mild haki viime huhtikuussa sanomalehden yhteysalus Kaidan kansimieheltä. Mildille yhteysalus postinkuljetuksineen on turvaa tuova elämänlanka ja tärkeä yhteys saaren ulkopuoliseen elämään.
Rymättylän Korvenmaassa asuva eläkeläinen Mirja Mild haki viime huhtikuussa sanomalehden yhteysalus Kaidan kansimieheltä. Mildille yhteysalus postinkuljetuksineen on turvaa tuova elämänlanka ja tärkeä yhteys saaren ulkopuoliseen elämään.

Varsinais-Suomen Ely-keskus linjasi keskiviikkona, että yhteysalukset eivät saa kuljettaa saariin enää pelkkää postia. Postin saa viedä saariin ainoastaan muun henkilö- tai tavarakuljetuksen yhteydessä tai mikäli alus aikataulun mukaan menee joka tapauksessa saarelle.

– Tämä ohje on ollut olemassa jo keväästä 2006. Alukset ovat kuitenkin sooloilleet tuolla meidän reiteillä, ja antaneet parempaa palvelua kuin mitä laki määrää, moittii Elyn saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala.

Vanhalan mukaan saaristo on lain mukaan erityisalue, jossa riittää, että postin saa perille kerran viikossa.

Asia nousi pintaan, kun viime lauantaina Nauvon eteläisellä reitillä aloittanut uusi yhteysalus ms Nordep ei vienytkään postia saariin yhtä usein kuin edeltäjänsä. Ihmiset soittivat suivaantuneina yhteysaluspalveluja tilaavaan Ely-keskukseen.

– Uusi liikennöitsijä noudatti vain lakia. Ei ole Elyn eikä yhteysalusten vastuulla toimittaa postia perille, Vanhala muistuttaa.

Tiukka linjaus koskee yhtälailla myös postin hakemista saarilta mantereelle.

”Sitten on kaikki loppu”

Tieto postinkulun reippaasta vähenemisestä on saaristolaisille järkytys.

– En voi suostua tähän! Peruspalvelut pitää olla, postin kuuluu kulkea joka päivä, järkyttyy Rymättylän Korvenmaalla asuva eläkeläinen Mirja Mild.

Mild tilaa Turun Sanomien lisäksi viikkolehtiä sekä saa säännöllisesti kirjepostia.

– Jos tänne ei tule edes postia, sitten on kaikki loppu. Kaikki palvelut on viety.

Mildille postiakin kuljettaneen yhteysalus Kaidan päällikkö Jarmo Juvakka sanoo, että päätöksellä on monitahoisia seurauksia.

– Esimerkiksi Mild asuu hyvin lähellä isompaa Korvenmaan laituria, poikkeama ei ole kovinkaan suuri. Jos saisimme lähteä liikkeelle vain silloin, kun kyytiin tulee matkustajia tai tavaraa, meri jäätyy kiinni niinä päivinä kun emme kulje. Ja jos rännit ovat jäässä, liikenne alkaa myöhästellä pahasti.

Ei yhtä tai kahta syyllistä

Yhteysalus Eivorilla Utöhön asti liikennöivä Stefan Jensen sanoo, että laivan henkilökunnalta kuluu useita tunteja viikossa postin lajitteluun tai lajitteluvirheiden korjaamiseen. Jos posti on nipuissa sekaisin, palautuksia kuljetellaan saarista saariin.

Länsi-Turunmaan kaupunginjohtaja Folke Öhmanin mukaan valtio on sitoutunut kehittämään ja tukemaan saaristoa ja sen asuttamista.

– Tämä on ihan tolkuton asia. Ei tässä ole yhtä tai kahta syyllistä, vaan kimpassa pitäisi miettiä, miten saaristoa autetaan. Tällä tavoin tyhjennetään saaristoa nyt ihan väkisin, Öhman tuohtuu.

– Pitäisikö tässä nyt työllistää joku matkustamaan niillä aluksilla.

Vastuu Itellan harteilla

– Tämä on aivan tuore asia, sain itsekin tietää siitä vasta tänään. Tämä liittyy postilain sellaiseen osioon, että vähintään kerran viikossa pitää posti jakaa erämaa- ja saaristoalueille, kertoo Itellan Lounais-Suomen aluepäällikkö Hannu Riihimäki.

– Olemme jo nyt tehneet toimenpiteitä ja alkaneet selvittää asiaa. Perjantaina meillä pitäisi olla selvityksiä, kuinka montaa taloutta asia koskee.

Uusi postilaki ei auta

Viestintäneuvos Asta Virtaniemi Liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että nyt eduskunnan käsiteltävänä oleva uusi postilakikaan ei tuone asiaan helpotusta.

– Pääsääntö on, että posti jaetaan viitenä päivänä viikossa. Postia voidaan tietyissä tapauksissa jakaa myös harvemmin.

Virtaniemi muistuttaa, että koko maassa saa olla harvemman jakelun piirissä enintään 300 taloutta.

– Talouksista en tiedä, mutta kun viimeksi laskimme, niin yhteysalusreittien takana asui alle 700 ihmistä, Vanhala sanoo.

Kesäisin määrä moninkertaistuu mökkiläisten myötä. Yhtä lailla heidänkin postinsa jää jakamatta, mikäli asiaan ei löydetä ratkaisua.

– Itella saa vaikka ostaa näiltä samoilta liikennöitsijöiltä postivuoroja, mikäli ongelmia tulee, Vanhala ehdottaa.

JONNA LANKINEN

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kotimaa

Etusivu

Uusimmat