Facebook ja Twitter voivat syrjäyttää blogit ensi kevään eduskuntavaalien kampanjoinnissa

Äänestäjistä kilpaillaan verkossa

Sosiaalinen media haastaa eduskuntavaaliehdokkaat kehittämään kampanjointiaan.
Sosiaalinen media haastaa eduskuntavaaliehdokkaat kehittämään kampanjointiaan.

Turun Sanomat, Helsinki

Puolueet miettivät jo kiivaasti, miten saavat parhaiten viestinsä äänestäjien tietoon vaaleissa. Edellisissä eduskuntavaaleissa ehdokkaat tekivät vaalityötä internetissä päivittämällä verkkosivujaan ja kirjoittamalla blogejaan. Ensi keväänä blogien kukoistuskausi saattaa olla ohi, sillä Facebookin ja Twitterin uskotaan kiilaavan edelle.

Nyt reilu puolet kansanedustajista on Facebookissa joko omalla henkilökohtaisella profiilillaan tai fanisivujen kautta. Twitteriä käyttää tällä hetkellä alle 30 kansanedustajaa.

– Ne ovat uusia kanavia, joissa etenkin nuoret äänestäjät liikkuvat. Siellä kannattaa olla, ettei jää ulkopuolelle, politiikan tohtori Kim Strandberg Åbo Akademin Vaasan yksiköstä sanoo.

Sosiaalinen media liitetään usein nuoriin, joille uudet teknologiat ovat tutumpia kuin vanhemmille, mutta ikäkysymys ei Facebook kuitenkaan ole. Esimerkiksi konkaripoliitikko, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen (kesk) on mukana yhteisöpalvelussa.

HETA ÄNGESLEVÄ

Lisää aiheesta maanantain Turun Sanomissa.