Tutkimus yritysjohtajien keskuudessa

Väkivaltaohjelmien mainostauot eivät kiinnosta suomalaisyrityksiä

Helsinki

Heino Ylisipola

Kaksi kolmannesta suomalaisista yritysjohtajista kertoo vähentävänsä mainospanostuksia television väkivaltaisen ohjelmiston vuoksi. Yritysjohtajat pelkäävät, että väkivaltainen ohjelmisto vaikuttaa nuorison käyttäytymiseen. Tulos perustuu viestintäyhtiö Sopranon tekemään kyselytutkimukseen, johon vastasi tammikuussa yhteensä 1 440 yritysjohtajaa eri puolilta Suomea.

– Taistelu katsojien pitämiseksi kanavalla on koventunut. Koko ajan pitää olla hurjempaa ja hurjempaa tarjontaa, arvioi mediapsykologiaan erikoistunut psykologian tohtori Anu Mustonen Jyväskylän yliopistosta.

Itä-Suomessa sallivampia

Länsi-, Keski- ja Pohjois-Suomessa lähes 70 prosenttia yritysjohtajista sanoo väkivaltaisen ohjelmaympäristön vähentävän heidän mainontaansa. Länsisuomalaisista yritysjohtajista jopa 92 prosenttia uskoi väkivaltaviihteen vaikuttavan lasten ja nuorten käyttäytymiseen. Pohjoissuomalaiset taas pitävät television tarjoamia uutiskuvia aikaisempaa väkivaltaisempina.

Itä-Suomessa yritysjohtajat ovat hieman sallivampia, sillä heistä vain noin 60 prosenttiasanoo väkivaltaisen ohjelmaympäristön vähentävän yrityksensä mainontaa. Samoin muusta maasta poiketen 40 prosettia totesi, että väkivaltainen ohjelmaympäristö ei vaikuta heidän panostuksiinsa mainontaan.