Tarpeettomat ohjusveneet lähtevät Kroatiaan rahtilaivassa

TS/Veikko Wahlroos<br />Ohjusvene Kotka nostettiin rahtilaivan kannelle pitkällisten valmistelujen jälkeen.
TS/Veikko Wahlroos
Ohjusvene Kotka nostettiin rahtilaivan kannelle pitkällisten valmistelujen jälkeen.

JUSSI ORELL

Merivoimien käytöstä poistetut ohjusveneet Kotka ja Oulu lastattiin tiistaina kuljetusaluksen kyytiin Turussa. Ne pääsevät aloittamaan matkansa kohti Kroatiaa tänään. Kotka ja Oulu tulevat palvelemaan seuraavat 5-10 vuotta Kroatian merivoimia Adrianmerellä.

Kotka ja Oulu nostettiin rahtialus Grietjen kyytiin Pohjoissalmessa. Muu liikenne väylällä oli pysäytetty operaation ajaksi, sillä lähes kolmesataa tonnia painavien ohjusveneiden nostamista ei saanut aallokko häiritä. Nostorauhaa vartioivat Saaristomeren meripuolustusalueen sotilaspoliisit.

Ensin kyytiin kammettiin Kotka. Nosto alkoi pitkällisten valmistelujen jälkeen, kun sukeltaja oli ensin tarkistanut nostoliinojen kiinnityksen.

- Tällainen nosto on valmisteltava kunnolla. Kuljetusaluksen kannella on oltava kunnolliset tuet, jotta kuljetettavat veneet pysyvät kyydissä vaikka Biskajanlahden myrskyissä, muistutti ylikonemestari Pauli Hiltunen.

Hiltunen on järjestellyt kauppaa puolustuskonserni Patrian puolesta. Merivoimat myi ohjusveneet Patrialle valtioneuvoston vahvistamalla runsaalla neljällä miljoonalla eurolla. Veneistä saadut rahat merivoimat käyttää kasvaneisiin varaosa- ja polttoainekuluihinsa.

Patria puolestaan hoiti veneiden myymisen edelleen Kroatian merivoimille. Patria ei paljasta kauppahintaa, mutta Kroatian media on uutisoinut sen olleen noin 8 miljoonaa. Summaan sisältyy varsinaisen kaupan lisäksi kuluja, joita aiheutuu Patrian kroatialaismiehistölle järjestämästä koulutuksesta.

Helsinki ja Turku romuksi

Saaristomeren meripuolustusalueella teknikkokapteeniluutnanttina palvellut ylikonemestari Hiltunen tuntee Helsinki-luokkaan kuuluneet ohjusveneet läpikotaisin.

- Luokan prototyyppi Helsinki-alus luovutettiin merivoimille vuonna 1980. Kyse on uraauurtavasta veneluokasta, sillä alukset ovat ensimmäisiä alumiinirunkoisia aluksia tässä kokoluokassa koko maailmassa, Hiltunen kertoi.

Kaksi muuta Helsinki-luokan ohjusvenettä, Helsinki ja Turku, odottavat purkamista Pansion satamassa.

Helsinki-luokka kävi tarpeettomaksi, kun se korvattiin uudemmilla aluksilla. Ennen romuttamista merivoimat tekee Helsingillä ja Turulla teknisiä kokeita.

- Selvitämme esimerkiksi sitä, miten alusten alumiiniset rakenteet ovat kestäneet, kertoi insinöörikommodori Jari Junttila.

Kroatian merivoimat aikoo pitää Kotkaa ja Oulua normaalissa palveluskäytössä. Aluksissa on valmiina tulenjohto- ja ohjusjärjestelmät sekä keula- ja ilmatorjuntatykit.

- Kroatian merivoimat tietysti modifioi alukset omaan käyttöönsä. Ne maalataan ja niiden ilmastointia parannetaan lämpimämmän ilmaston takia, ylikonemestari Hiltunen kertoi.

Ohjusveneiden kuljettaminen Kroatiaan kestää kaksi viikkoa. Rahtialus Grietje poikkeaa matkalla muun muassa Espanjassa. Ylikonemestari Hiltunen lentää myöhemmin Kroatiaan opastamaan sikäläisiä merisotilaita alusten käyttöön.

Patria kertoi tiistaina tavoittelevansa myös alusten huoltosopimusta.

TS/Veikko Wahlroos<br />Tarpeettomat ohjusveneet lähtevät Kroatiaan rahtilaivassa // Ohjusvene Kotka nostettiin rahtilaivan kannelle pitkällisten valmistelujen jälkeen.
TS/Veikko Wahlroos
Tarpeettomat ohjusveneet lähtevät Kroatiaan rahtilaivassa // Ohjusvene Kotka nostettiin rahtilaivan kannelle pitkällisten valmistelujen jälkeen.
TS/Veikko Wahlroos<br />Tarpettomat ohjusveneet lähtevät Kroatiaan rahtilaivassa // Insinöörikommodori Jari Junttila nousi komentoveneen kannelle katsomaan ohjusvene Kotkan nostoa.
TS/Veikko Wahlroos
Tarpettomat ohjusveneet lähtevät Kroatiaan rahtilaivassa // Insinöörikommodori Jari Junttila nousi komentoveneen kannelle katsomaan ohjusvene Kotkan nostoa.
TS/Veikko Wahlroos<br />Sukeltaja tarkasti liinojen kiinnityksen ennen vaativaa nosto-operaatiota.
TS/Veikko Wahlroos
Sukeltaja tarkasti liinojen kiinnityksen ennen vaativaa nosto-operaatiota.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.