Kovan onnen Kampiföri liikkuu jälleen

TS/Timo Jerkku<br />Pinja (vas.) ja Vilja Ahosen isoisä Aapo Ahonen veivasi Kampiförin vaivatta liikkeelle. Saara Ahonen ja Simo Rajala arvostavat förin käytännön hyötyä, etenkin matka postiin lyhenee. He ovat myös vieneet ystäviä "risteilylle" ja piknikille vastarannalle.
TS/Timo Jerkku
Pinja (vas.) ja Vilja Ahosen isoisä Aapo Ahonen veivasi Kampiförin vaivatta liikkeelle. Saara Ahonen ja Simo Rajala arvostavat förin käytännön hyötyä, etenkin matka postiin lyhenee. He ovat myös vieneet ystäviä "risteilylle" ja piknikille vastarannalle.

JUSSI ORELL ANNE LAITINEN

Aurajoen yläjuoksulle Halisten ja Kuralan välille sijoitettu Kampiföri on jälleen toiminnassa. Kampiföri oli pois käytöstä, koska sen vinssaaminen rannalta toiselle osoittautui vaivalloiseksi.

- On ilahduttavaa, että yli pääsee nyt nopeammin ja helpommin. Kampiföri jouduttiin ottamaan syksyllä pois käytöstä turvallisuussyistä sen kuljettamisen osoittauduttua liian raskaaksi, toteaa kaupungin viheraluepäällikkö Lauri Laine .

Kampiförin kyytiin pääsee tällä hetkellä vain, jos sattuu itse olemaan samalla rannalla kuin kapulalossi. Sitä ei toistaiseksi saa kammettua vastarannalta luokseen.

Laineen mukaan rantojen vinssit saadaan kuitenkin vielä tämän viikon aikana siihen kuntoon, että lautan voi vinssata toiselta rannalta.

"Hauskin joukkoliikenneväline"

Kampiförin kettingeissä roikkuu vielä kyltti, joka väittää lossin olevan suljettu. Kulkupeli kuitenkin nytkähtää rannasta irti, kun vääntää kammesta.

Lähistöllä asuvan Saara Ahosen ja Simo Rajalan perhe kokeili tiistaina, miten kunnostettu lossi kulkee.

- Viime kesänä ei osuttu tähän koskaan niin, että tämä olisi ollut käytössä, vaikka ollaan paljon käyty. Aina tämä oli korjauksessa, kertoo Ahonen.

Perhe pitää tärkeänä pääsyä joen yli. Esimerkiksi posti olisi silloin lähellä.

- Tämä sopisi myös työmatkalleni. Jos vain toimisi, sanoo Itäharjulla työskentelevä Rajala.

Ahosen mielestä siro puusilta olisi paras vaihtoehto, koska se takaisi kulun joen yli talvellakin.

Kampiföri on heidän mielestään nyt yksinkertaisempi käyttää kuin ensimmäisenä kesänä, mutta kovaäänisempi. Se on nyt myös hieman aiempaa raskaampi käyttää.

He eivät ole aivan vakuuttuneita, että kampiföri pysyisi ehjänä läpi kesän, mutta toivovat niin.

- On tämä ehkä hauskin joukkoliikenneväline. Ja puhetta se ainakin on herättänyt, sanoo Rajala.

Petra Haapasaari ulkoilutti naapurin koiraa Lilliä kampiförin kyydissä. Hän on kulkenut lossilla joka kesä.

- Aika monesti tämä on ollut rikki. Mun mielestä silta olisi parempi.

Hän arvioi kampiförin toimivan nyt aiempaa paremmin.

- Tämä on nyt nopeampi. Viime vuonna kampea oli vaikea vääntää ja tämä kulki tosi hitaasti, kertoo Haapasaari.

Vaikeuksia alusta saakka

Kuusi metriä pitkä ja neljä metriä leveä Kampiföri laskettiin vesille toukokuussa 2005. Tuolloin toivottiin, että lautta lisäisi turkulaisten kiinnostusta ympäristöään kohtaan ja ohjaisi liikkumista luonnon kannalta kestävämpään suuntaan.

Alun perin 89 000 euroa maksanut Kampiföri on kuitenkin kärsinyt useista ongelmista, joiden vuoksi se on ollut pitkiä aikoja pois käytöstä.

Pulmia ilmaantui jo ensimmäisellä ylityksellä, kun toinen vaijereista irtosi kiinnikkeestä vain hetkeä ennen alueen asukkaille järjestetyn avajaistilaisuuden alkua. Förin matka katkesi kesken ylityksen, ja lautta hinattiin Halisten rantaan odottamaan korjaajia.

Alun perin vaijerivetoiseksi rakennettu lossi muutettiin viime kesänä kettinkivetoiseksi, mutta se osoittautui liian raskaaksi kammeta.

Elomatic Oy:n suunnittelema Kampiföri on nykyaikaistettu versio vanhan ajan kapulalosseista, jotka olivat aikoinaan yleisiä Varsinais-Suomen ja Satakunnan jokimaisemissa sekä saariston salmissa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.