Hanko ei huoli ilmaista troolisatamaa

TS/Merja Ilpala-Klemm<br />Valtuuston päätös sai ammattikalastaja Magnus Ekströmin tuohtumaan. - Kun ei ole satamaa, ei ole silakkaa, hän puuskahtaa.
TS/Merja Ilpala-Klemm
Valtuuston päätös sai ammattikalastaja Magnus Ekströmin tuohtumaan. - Kun ei ole satamaa, ei ole silakkaa, hän puuskahtaa.

MERJA ILPALA-KLEMM

Maa- ja metsätalousministeriö joutuu edelleen etsimään Etelä-Suomesta paikkaa uudelle kalasatamalle, sillä Hanko ei halua satamaa edes muiden rahoilla.

Ylitarkastaja Risto Lampinen on hämmästynyt kaupungin kannasta. Hän ihmettelee, mikä peikko sai päättäjät torjumaan ministeriön ja Uudenmaan TE-keskuksen tekemän tarjouksen troolisataman rahoittamisesta. Rantakaupungille tyrkytettiin liki kuuden miljoonan euron suuruista summaa.

- Asian valmisteluportaan mielestä tässä oli helvetinmoinen tilaisuus saada Hankoon uusi satama, mutta poliittisista syistä sitä ei haluttu, toteaa kaupungin tekninen johtaja Sten Öhman .

Hanke kaatui valtuustossa äänin 19-16.

Hangon sijainti on ihanteellinen

Hangon nykyinen troolisatama valmistui Länsisataman kupeeseen 1970-luvun puolivälissä. Se hiljeni muutama vuosi sitten, kun kaupunki kielsi rehukalan purkamisen laiturille naapurien inhoaman silakan hajun vuoksi.

Maa- ja metsätalousministeriö haluaisi löytää toiminnalle toisen paikan Hankoniemeltä.

- Hanko on maantieteellisesti ja jäätilanteen takia paras vaihtoehto Suomenlahden kalasatamalle. Se sijaitsee lähellä troolipyyntialueita, Risto Lampinen perustelee valtion kiinnostusta.

- Paineita uuden sataman rakentamiseen on, koska toiminta Helsingin kalasatamassa loppuu lähitulevaisuudessa eli viimeistään vuonna 2011.

Ministeriö luokitteli Hangon troolisataman valtakunnallisesti merkittäväksi hankkeeksi, joka voitaisiin rahoittaa Suomen elinkeinokalatalouden rakenneohjelmasta. EU vaatii vauhdikasta aikataulua: purkulaiturin ja kenttien pitäisi valmistua Koppnäsiin jo tämän vuoden syyskuussa.

Kiire sai osan päättäjistä vetämään hätäjarrua.

- Hankkeeseen liittyi paljon seikkoja, joita ei oltu mietitty ajoissa. Moni asia, muun muassa toisen vaiheen rahoitus, oli täysin epäselvää, sanoo Jouko Kavander (sd).

- Satamasta olisi tullut kaupungille kuluja, sillä rahoitus ei kattanut esimerkiksi vesijohtoa, viemäröintiä tai teiden rakentamista.

Silakasta on huutava pula

Hankolainen ammattikalastaja Magnus Ekström pitää valtuuston päätöstä katastrofaalisena.

- En ymmärrä paikallisia poliitikkoja. He panevat vastaan joka ainoassa asiassa. Ilman muuta Hankoon täytyisi saada troolisatama, sillä tämä on Suomen eteläisin kaupunki, jonka edustalla on hyvät kalavedet. Satama kiinnostaisi varmasti myös turisteja, hän sanoo.

Hangonkylään aletaan vielä tänä vuonna rakentaa ajanmukaista kalankäsittelyhallia. Ekström vuokraa tiloista puolet, hankolainen kalastajakilta toisen puolen. Hallissa olisi mahdollista paistaa ja savustaa silakkaherkkuja, jos kalaa vain olisi saatavilla.

- Silakasta on huutava pula koko Etelä-Suomen alueella, ja lisäksi sillä on kysyntää vientiin. Hangossa käynyt venäläinen delegaatio olisi halunnut ostaa viisi rekallista silakkaa joka päivä ympäri vuoden, Magnus Ekström kertoo.

- Itse pyydän silakkaa työläästi verkoilla, mutta hylkeet vievät 90 prosenttia saaliista.

Risto Lampisen mukaan ministeriö tyytyy nyt tuumaustaukoon.

- Emme ala väkipakolla ajamaan troolisatamaa minnekään. Olisi hyvä, jos jokin kunta haluaisi itse aktiivisesti toiminnan alueelleen, hän toivoo.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.