Kotimaa

Lähijuna liikennöisi Turusta Saloon 16 kertaa päivässä

TS/Timo Jerkku<br />Lähijunaliikenne toisi Loimaalle päivittäin seitsemän vuoroa Turusta.
TS/Timo Jerkku
Lähijunaliikenne toisi Loimaalle päivittäin seitsemän vuoroa Turusta.

LEENA KORJA-KASKIMÄKI

Tulevaisuudessa paikallisjunalla saattaa päästä Turusta Saloon 16 kertaa päivässä. Matkaan kuluisi reilut 40 minuuttia pysähdyksineen. Nykyiset kaukojunat kiitävät matkan junatyypistä riippuen 28 tai 30 minuutissa. Jos uunituoreen ratateknisen selvityksen taustaksi tehdyt liikennöintimallit toteutuisivat sellaisenaan, myös Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle olisi paikallisjunayhteys useita kertoja päivässä, parhaimmillaan säännöllisesti.

Kyseisten lähijunien kyytiin pääsisi 19 uudelta lähijunapysäkiltä. Esimerkiksi Uuteenkaupunkiin suuntaava juna pysähtyisi Jyrkkälässä, Salon juna Littoisissa sekä Paimiossa sekä Loimaan juna Maariassa ja Liedossa.

Rataparannukset paikallisjunaliikenteelle nielisivät vähintään 30 miljoonaa euroa eli huomattavasti vähemmän kuin kaivattu kaksoisraide Turun ja Salon välille. Rataselvityksessä kaksoisraidetta ei tunneta, kohtaamisraiteet sen sijaan kyllä.

Ratahallintokeskus on saanut valmiiksi yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön ja Varsinais-Suomen liiton kanssa ratateknisen selvityksen Turusta Loimaalle, Saloon sekä Uuteenkaupunkiin suuntautuville rataosuuksille. Selvityksessä määritellään ensimmäisen kerran, mitä radoilta teknisesti vaaditaan, jos niille viedään paikallisjunaliikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Halvimmillaan investoinnit maksaisivat noin 30 miljoonaa euroa. Hinta kohoaisi huomattavasti, jos Uudenkaupungin rata sähköistettäisiin tai jos epäsäännölliseksi kaavailtu liikennöinti Turun ja Loimaan sekä Turun ja Uudenkaupungin välillä muutettaisiin säännölliseksi ja tunnin välein liikennöitäväksi. Uudenkaupungin radan sähköistys olisi toivottavaa siksi, että näin sille soveltuisi sama kalusto kuin Loimaan ja Salon radoille. Sähköistäminen maksaisi 10-15 miljoonaa euroa.

Lähiliikenteen junat pysähtyvät useammilla asemilla kuin kaukoliikenteen junat. Selvityksessä pysähdyksiä on otettu mukaan suhteellisen vähän, koska näin junayhteys voidaan pitää nopeudeltaan kilpailukykyisenä. Joka tapauksessa uusia pysäkkejä tuli näille kolmelle rataosuudelle yhteensä 19.

Kalleimmaksi radan uudistaminen tulisi Turusta Uuteenkaupunkiin, vaikka sähköistämistä ei laskettaisi mukaan. Uudenkaupungin radan turvallisuutta olisi parannettava, jotta nopeutta voitaisiin nostaa. Halvimmaksi radan tekninen kunnostus tulisi Turusta Loimaalle.

Liikenteen tilaajasta ei vielä tietoa

Ratatekninen selvitys ei ota kantaa investointien jakautumiseen valtion ja kuntien välillä. Jatkoselvityksen määriteltäväksi jää myös, mikä organisaatio toimisi liikenteen tilaajana. Pääkaupunkiseudulla liikenteen tilauksesta huolehtii YTV eli yhteistyövaltuuskunta, mutta vastaava ei Turun seudulla ole. Maakuntainsinööri Janne Virtanen Varsinais-Suomen liitosta uskookin, että paikallisjunaliikenne vaatii uuden organisaation.

- Yksi vaihtoehto tietysti on, että Turun joukkoliikennetoimisto, joka huolehtii Turun joukkoliikenteen tilaamisesta, laajentuisi hoitamaan myös lähijunaliikennettä, Virtanen visioi.

Lähijunaliikenne voisi puksuttaa viiden, kuuden vuoden kuluttua siitä, kun hankkeesta on päätetty ja kunnat ovat siihen valtion ohella sitoutuneet.

Virtasesta hankkeen vaikeudet ovat rahoituksessa ja kokonaisuuden ensikertaisuudessa.

- Kuka maksaa yhteydet? Virtanen kysyy ja muistuttaa, että tämäntyyppistä hanketta ei muualla ole.

- Tampereellakaan ei ole päästy asiassa eteenpäin. Mallia on luotava itse.

Lähijunien operoinnin eli junien ajamisen hoitaisi todennäköisesti VR. Herbert Mannerström VR:stä toteaa, että VR suhtautuu asiaan avoimesti, vaikka moni asia vielä vaatiikin selvityksen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Jos VR tällaista liikennettä operoisi, ensin olisi selvitettävä, riittääkö kalusto. Nyt sellaista kalustoa ei ole irrottaa.

Mannerström muistuttaa, että Suomen raideleveys on toinen kuin Euroopassa, joten junien vuokraus ei tule kysymykseen.