Träskin kanavan läpi virtaa
vettä muttei veneitä Houtskarissa

TS/Kalle Ipatti<br />Houtskarin Träskin kanavan tärkein tehtävä on vedenlaadun parantaminen sen molemmin puolin sijaitsevissa lahdissa. Veneliikenteeltä väylä suljetaan heti kättelyssä sortumavaaran takia ainakin vuodeksi.
TS/Kalle Ipatti
Houtskarin Träskin kanavan tärkein tehtävä on vedenlaadun parantaminen sen molemmin puolin sijaitsevissa lahdissa. Veneliikenteeltä väylä suljetaan heti kättelyssä sortumavaaran takia ainakin vuodeksi.

JUTTA HÖGMANDER

Vesi virtaa jo vapaasti Houtskarin Träskin kanavassa.

Kahden merenlahden, Västersundenin ja Östersundenin, yhdistävä väylä avattiin ennen joulua, mutta viimeistelytöitä jatketaan yhä. Maamassoja kuljetetaan pois, ja valuma-alueiden penkereitä parannellaan.

Jo parikymmentä vuotta suunnitelmissa olleen kanavan odotetaan parantavan lahtien huonoa vedenlaatua. Paikallaan seissyt vesi pääsee nyt vaihtumaan kanavaa pitkin.

- Reitti on ollut joskus avoin, mutta se on kasvanut vuosien mittaan umpeen. Vanhat ihmiset muistavat vielä liikkuneensa siitä veneellä, kertoo Houtskarin kunnanjohtaja Mikael Grannas .

Grannas uskoo kanavan vaikutusten näkyvän kalakannoissa ja linnustossa. Veneilijöitä väylä ei palvele vanhan ajan malliin lähitulevaisuudessa, sillä kanava pidetään suljettuna liikenteeltä sortumavaaran takia ainakin vuoden päivät.

Lisäksi Houtskarin läpi mutkitteleva tie alitetaan melko ahtaasta aukosta.

- Tien alta voi tulla vain soutuveneellä, koska tierumpu on aivan liian pieni, toteaa Grannas ja myöntää putken näyttävän hassulta leveän kanavan rinnalla.

Kustannukset tuplaantuneet

Alkuperäisissä suunnitelmissa mittasuhteet olivat erilaiset.

Rumpu asennettiin paikoilleen liian syvälle siten, että katon ja vedenpinnan väliin jää tilaa vain noin puolitoista metriä. Myöhemmin rakennettu kanava puolestaan paisui ennakoitua leveämmäksi, koska penkereistä piti tehdä loivempia pehmeäksi osoittautuneen maaperän takia.

Syksyllä 2006 aloitetut työt jouduttiin keskeyttämään viime keväänä kokonaan, koska liian jyrkät penkereet romahtelivat. Maaperätutkimuksien ja uusien suunnitelmien laatimisen jälkeen päästiin taas hommiin.

Grannas laskeskelee kanavan leveyden kasvaneen suunnitellusta 12 metristä lähes pariinkymmeneen. Pituutta kanavalla on 600 metriä, syvyyttä 1,8-2 metriä.

Vaikeuksien takia hankkeen kokonaiskustannukset ovat tuplaantuneet matkan varrella lähes puoleen miljoonaan euroon. Ulkopuolista rahoitusta kanavan rakentamiseen on saatu noin 170 000 euroa, loput on haalittu kunnan omasta kukkarosta.

Houtskarilaiset ovat toivoneet Träskin kanavasta ainakin pienveneilyyn soveltuvaa väylää. Jotta veneily olisi mahdollista, tierummun tilalle pitäisi rakentaa silta.

- Nyt ei ole sen aika, mutta en hämmästyisi, jos sitä jossain vaiheessa vielä ehdotetaan, Grannas povaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.