Tikasauto tavoittaa Turun
ylimmänkin parvekkeen

TS/Jane Iltanen<br />Turun pelastuslaitos kokeili perjantaina, ylettyykö tikasauto Airiston tähden korkeimmallekin parvekkeelle. Testissä tikkaat venyivät vain kolmanneksi ylimpään kerrokseen, mutta pelastuslaitos vakuuttaa että tositilanteessa saavutettaisiin myös ylimmät parvekkeet.
TS/Jane Iltanen
Turun pelastuslaitos kokeili perjantaina, ylettyykö tikasauto Airiston tähden korkeimmallekin parvekkeelle. Testissä tikkaat venyivät vain kolmanneksi ylimpään kerrokseen, mutta pelastuslaitos vakuuttaa että tositilanteessa saavutettaisiin myös ylimmät parvekkeet.

HANNE YLI-PARKAS

Turun pelastuslaitoksen 45-metrin korkeuteen ylettyvät tikasautot ulottuvat lähes jokaiseen kaupungin kerrostaloon. Ongelmia syntyy vasta, kun kapeat kadut tai heikko maaperä estävät tikasauton käytön.

- Useimmiten ongelmana on se, ettemme pääse tikasautolla tarpeeksi lähelle, jolloin tikkaiden pituudesta tipahtaa metrejä pois. Auto myös painaa aika paljon. Jos tieverkoston alla on tunneleita tai kaivoja, on autolla vaikea päästä lähelle, selvittää Turun palomestari Reijo Salminen .

Tikasauton käyttöä testataankin eri kohteissa. Erikoiskohteita ovat juuri korkeat tai rahallisesti arvokkaat rakennukset, kuten Mikaelin kirkko ja Tuomiokirkko. Myös Puutarhakadulla sijaitsevat korkeat kerrostalot ovat vaikeita saavuttaa.

- Hankalimpia kohteita työn kannalta ovat isot sairaalat. Niiden pihoilla on usein paljon paikkoja, joissa voi liikkua vain rajallisesti. Samaan aikaan sairaalassa on paljon ihmisiä. Niissä tapauksissa on syytä päästä äkkiä paikalle, Salminen tiivistää.

Airiston tähti saavutettiin

Perjantaina pelastuslaitos testasi tikasautojen toimivuutta ja paloletkujen vedenpainetta Turun korkeimmassa kerrostalossa Airiston tähdessä Hirvensalossa. Rakennuksessa oli vuosi sitten oli lievä tulipalo, joka saatiin hoidettua jauhesammuttimella. Vahingosta viisastuneena pelastuslaitos sopi tuolloin isännöitsijän kanssa, että myös letkujen ja tikasauton toimivuus täytyy testata.

- Asukkaiden kannalta on varmempaa, että kaikki varmasti toimii. Letkut toimivat yllättävänkin hyvin. Etukäteen luulimme, että tarvitsisimme kovempaa vedenpainetta, mutta nyt letkut eivät olleet edes äärirajoilla, Salminen kiittelee.

Tikasautolla päästiin tällä kertaa kuusitoistakerroksisen talon 14:teen kerrokseen, kun auto oli pysäköity kadun varteen. Salmisen mukaan todellisessa palotilanteessa auto olisi viety vielä lähemmäksi, jolloin palomiehet olisivat yltäneet kerroksen tai puolitoista ylemmäksi.

Riskit huomioon jo rakennusvaiheessa

Jotta tikasautot pääsevät tarpeeksi lähelle, on pelastuslaitos mukana suunnittelemassa jo rakennusvaiheessa asuntokohteiden riskihallintaa. Aluepalopäällikkö Mika Viljasen mukaan pelastuslaitoksen palotarkastajat keskustelevat suunnittelijoiden kanssa muun muassa siitä, mitä he vaativat rakennukselta.

- Vaatimuksiin kuuluvat juuri riittävät kulkureitit, jotta autot mahtuvat perille sekä asuntojen rakenteet. Teemme rakennuttajien kanssa yhteistyötä alusta loppuun. Testaamme myös hankkeen aikana, että tehdyt suunnitelmat toimivat ja toteutuvat. Valvonta on aika aukotonta kaikin puolin, Viljanen toteaa.

Airiston Tähdessä taloon on rakennettu erillinen rappukäytävä, jota kautta asukkaita voidaan pelastaa, jos rakennus on jo muuten täynnä savua. Viljanen kuitenkin muistuttaa, että vaikka taloon tehtäisiin uudenlaisia, pelastustöitä helpottavia ratkaisuja, ei yksikään kohde ole koskaan ongelmaton.

- Rakennus kuin rakennus on loppujen lopuksi hankala, jos se palaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.