Saako oikeaa tulipaloa
käyttää mainoksessa?

Turun Sanomat

Kodinkoneiden turvalaitteita myyvä yritys mainostaa itseään Vantaalla sattuneen tulipalon avulla. Innohomen lokakuun mainos alkaa Helsingin Sanomien onnettomuusuutisella keittiöpalosta, joka tuhosi kerrostalokodin pahoin ja tappoi kaksi kissaa. Yritys myy sähköpalojen estoon tarkoitettuja tuotteita.

Miksi käytätte onnettomuutta mainonnassa, Innohomen toimitusjohtaja Pertti Haavisto?

- Se liittyy hyvin lähelle meidän asioita. Sillä pystytään herättämään ihmisissä ajatuksia, että paloja on mahdollista estää.

Onnettomuus on tehokas markkinointikeino.

- Niin juuri.

Onko mielestänne hyväksyttävää hyödyntää tulipalon uhrien kärsimystä taloudellisen hyödyn saamiseksi?

- Tietysti jos sen ajattelee noin, niin ei. Mutta mietin sen niin, että tavoitteemme on estää palokuolemia. Nyt (uutisessa) ei ollut niin vakavasta kyse.

- Teemme paloviranomaisten kanssa paljon yhteistyötä, he antavat esimerkiksi meille palaneita kodinkoneita. Tuntuu, että viesti ei mene perille pelkästään kirjoittamalla asiasta, vaan ihmisiä täytyy herätellä. Tarkoitus ei ole hyödyntää yksittäistä tapausta.

Onko uhreilta kysytty suostumus mainokseen?

- Ei ole.

Onko Helsingin Sanomilta saatu lupa uutisen käyttöön?

- Ei tullut mieleen. Kerromme mistä se on lainattu, joten oletan sen olevan turvallista näin.

Saako onnettomuutta käyttää mainoksessa, Kuluttajaviraston tiedottaja Laura Salmi?

- Sillä täytyy olla asiallinen yhteys markkinoitavaan tuotteeseen, ettei turhaan pelotella. Käyttöä ei suoralta kädeltä kielletä. Kyse on kokonaisvaikutelmasta.

ANNE LAITINEN