EU joutuu taipumaan
lentopäästökiistassa

TUOMAS MURAJA

Euroopan unioni on häviämässä kansainvälistä lentoliikennettä koskevan päästökiistan, josta oli määrä sopia kansainvälisessä ilmailualan konferenssissa Montrealissa myöhään perjantaina.

EU-komissio haluaa, että kaikkien unionin ilmatilassa lentävien yhtiöiden on noudatettava Kioton sopimusohjelmaa, jonka mukaan lentoliikenne sisällytettäisiin päästökauppaan.

Muuta maat, Yhdysvallat ja Kiina etunenässä, vastustavat ehdotusta kiivaasti.

EU kokee taistelevansa ympäristön puolesta kasvihuonekaasuja vastaan, kun taas muu maailma syyttää Eurooppa protektionismista ja väittää järjestelyä laittomaksi.

- Mielestämme Euroopalla ei ole laillisia valtuuksia tehdä näin, Yhdysvaltain EU-suurlähettiläs C. Boyden Gray totesi jo konferenssin aattona pari päivää sitten.

Hänen mukaansa EU:n tulisi keskittyä nostamaan muun liikenteen, kuten henkilöautojen, rekkojen ja bussien päästöveroja.

EU:n suunnitelma on sisällyttää päästörajoitusohjelma uuteen YK:n ilmastonlämpenemistä rajoittavaan sopimukseen ja pakottaa lentoyhtiöt näin ostamaan päästökiintiöitä, mikäli he haluavat kasvattaa lentojensa määrää. Sopimuksen on määrä astua voimaan 2009-2010.

EU:n liikenneministerien on määrä käsitellä isoa poliittista periaatelinjausta kokouksessaan Brysselissä ensi tiistaina.

Kysymys on, jatketaanko EU-komission esityksen käsittelyä vai otetaanko asiassa aikalisä.

Äärimmillään tilanne johtaisi teoriassa siihen, että EU voisi kieltää säädöksiä noudattamattomien yhtiöiden lennot alueellaan. Tällöin muut maat kieltäisivät puolestaan EU-maiden lentokoneet ilmatiloissaan. Käytännössä pelissä ovat niin suuret taloudelliset intressit, ettei kiistan anneta äityä niin pahaksi.

Liikenneministerit eivät todennäköisesti asiasta ensi viikolla päätä, mutta se on keskusteluissa tiivisti esillä.