Kotimaa

Pikkupojan junainnostuksesta kasvoi konduktöörin ammatti

TS/Tatu Lertola<br />Pikkupoika on kasvanut mieheksi, mutta veturi on sama DR13-malli. Lari Nylund juhli 30-vuotispäiviään vuokraamalla museojunan Helsingistä Turkuun ja takaisin.
TS/Tatu Lertola
Pikkupoika on kasvanut mieheksi, mutta veturi on sama DR13-malli. Lari Nylund juhli 30-vuotispäiviään vuokraamalla museojunan Helsingistä Turkuun ja takaisin.

SALLA TUOMOLA

Lapsenomainen innostus hehkui 130:n kyydissä olleen rautatieharrastajan kasvoilla, kun museorekisterissä oleva juna teki matkan Turkuun lauantaina. DR13-mallin veturi vuodelta 1965 ja siniset vaunut 1970-luvulta herättivät monessa alan harrastajassa suuria tunteita.

Onnellisin oli koko reissun junaillut helsinkiläinen Lari Nylund , joka sai kipinän vetureihin ja juniin jo pikkupoikana.

- Kun olin 8-vuotias, turkulainen veturinkuljettaja Osmo Rantanen kysyi, kiinnostaisiko minua lähteä veturin kyydissä Turun satamaan. Isä toi minut aamuseitsemältä asemalle, ja samanlaisen DR13-junan ohjaamossa pääsin matkaan. Siitä innostus lähti ja on poikinut sittemmin jopa ammatin, Nylund kertoi.

Hän toimii lähi- ja kaukoliikenteen konduktöörinä asemapaikkanaan Helsinki, määränpäänään Leppävaara tai Kolari.

Aikataulu muun liikenteen mukaan

Museojuna oli vuokrattu Haapamäen museoveturiyhdistykseltä, joka kunnostaa vanhaa, VR:ltä poistunutta kalustoa.

- Olemme tehneet talkootyötä, minkä ansiosta sain hintaa neuvoteltua alaspäin. Muuten puhuttaisiin tuhansista euroista. Kaikki matkustajat ovat lunastaneet matkalippunsa, joten summa saatiin kokoon, Lari Nylund kertoi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Museojunan sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, ja Helsingistä Turkuun kesti saapua lähes kuusi tuntia.

Tukkeena juna ei raiteilla ollut, sillä aikataulu oli suunniteltu muun liikenteen mukaan.

- Pysähdyimme muun muassa Kaukolahdella, Espoossa ja Mankin liikennepaikassa, joka on pääkaupunkiseudun pienin seisake ja nauttii jonkinlaista kulttimainetta harrastajien keskuudessa.

Jokaisella pysähdyspaikalla toistui sama kuvio: matkustajat hyppäsivät laiturille kuvaamaan ja tutustumaan asemarakennukseen, asemapäällikkö otettiin mukaan, ja jälleen jatkettiin matkaa.

- Salossakin Pendolinon kuljettaja käväisi sisällä fiilistelemässä, että kyllä näillä on ajettu.

Syntymäpäivät kiskoilla

Turun satamaan saavuttaessa matkalaiset saivat todistaa radanvarteen kerääntyneitä junabongareita, jotka olivat kameran kanssa ikuistamassa harvinaista näkyä.

Syykin koko päivän kestäneeseen reissuun oli selvä. Nylund halusi juhlistaa 30-vuotissyntymäpäiviään rakkaimman harrastuksensa parissa.

Idea syntyi tammikuussa Rautatieseuran kokoontumisessa, jossa suunniteltiin tulevia junamatkoja.

- Halusin nimenomaan tämän veturin ja siniset vaunut, koska ne olivat omassa lapsuudessani se juttu. Täytyy sanoa, että kokemus nostaa tunteet pintaan, mies hehkutti.

Turusta juna jatkoi Karjaalle ja edelleen Hangon kautta Hyvinkäälle tavarajunaliikenteeseen tarkoitettua rataa pitkin. Haapamäelle juna palasi iltamyöhään jätettyään matkustajat Hyvinkäällä pois.

Turun rautatieläisille mies halusi erikseen osoittaa kiitokset, että he silloin parikymmentä vuotta sitten jaksoivat katsella raiteilla vipeltävää pikkupoikaa.

- Tämä reissu on kunnianosoitus heille.

TS/Tatu Lertola<br />Junan ykkösluokan salongissa on tunnelmaa. Takana istuvat Jarkko Korhonen (vas.), Tapio Keränen ja Juhani Katajisto, pöydän ääressä vasemmalta Virpi Väänänen, Kari Kemppainen, Juhani Nylund ja Ritva Suokas, maisemia katselee Mikko Alameri.
TS/Tatu Lertola
Junan ykkösluokan salongissa on tunnelmaa. Takana istuvat Jarkko Korhonen (vas.), Tapio Keränen ja Juhani Katajisto, pöydän ääressä vasemmalta Virpi Väänänen, Kari Kemppainen, Juhani Nylund ja Ritva Suokas, maisemia katselee Mikko Alameri.
TS/Tatu Lertola<br />Hannu Lehikoinen (vas.), kuljettaja Gunnar Anttalainen ja Ari Määttänen seuraavat silmä kovana, kun museojuna saapuu Turun asemalle.
TS/Tatu Lertola
Hannu Lehikoinen (vas.), kuljettaja Gunnar Anttalainen ja Ari Määttänen seuraavat silmä kovana, kun museojuna saapuu Turun asemalle.
TS/Tatu Lertola<br />Turun satamassa matkustajat kipusivat kiireen vilkkaan ikuistamaan junaa.
TS/Tatu Lertola
Turun satamassa matkustajat kipusivat kiireen vilkkaan ikuistamaan junaa.