Vanhat rautatieasemat uusiin käsiin

TS/Jori Liimatainen<br />Raision vanha asema on menossa myyntilistalle. Valtio haluaa rahansa pois rakennuksista, joita se ei tarvitse.
TS/Jori Liimatainen
Raision vanha asema on menossa myyntilistalle. Valtio haluaa rahansa pois rakennuksista, joita se ei tarvitse.

MERJA ILPALA

Kohta koittavat onnenpäivät niille suomalaisille, jotka ovat haaveilleet mökistä tai peräti omasta rautatieasemasta junanradan varrella.

Ratahallintokeskus siirtää tarpeettomaksi jäänyttä omaisuuttaan Senaatti-kiinteistölle myytäväksi ja vuokrattavaksi. Listalta löytyvät mm. Piikkiön, Paimion ja Salon asemat.

Valtiovarainministeriölle lähetettyyn luetteloon on kirjattu kaikkiaan 1 250 kohdetta. Valtava määrä johtuu siitä, että joukossa on paitsi veturitalleja, asema-alueita ja asuintaloja myös paljon yksittäisiä ulkorakennuksia.

Valtaosa sijaitsee pienillä paikkakunnilla idässä ja pohjoisessa, mutta myytävää riittää myös Varsinais-Suomessa ja Uudenmaan alueella.

- Tarkoituksena on luopua kaikista kiinteistöistä, joita ei enää tarvita liikenteenohjauksessa. Lähes kaikille asemille on rakennettu uudet ohjausrakennukset asetinlaitteita varten, kertoo johtaja Markku Nummelin rataverkko-osastolta.

Omaisuudensiirto toteutuu aikaisintaan heinäkuun alussa. Vasta Senaatti-kiinteistöt päättää lopullisesti, mitä kohteille tehdään. Vaihtoehtoina ovat myyminen, vuokraaminen ja joissakin tapauksissa myös purkaminen.

Kyselyjä tulee kaiken aikaa

Johtaja Heikki Laitakari Senaatti-kiinteistöistä uskoo asemarakennusten menekkiin.

- Paikkoja kysellään meiltä ihan tolkuttomasti, mutta turha tänne on vielä soitella. Rakennusten myynti alkaa toivon mukaan syksyllä. Näyttää siltä, että kaupantekoon päästään hyvillä ehdoilla ja hyvien ihmisten kanssa, hän ennakoi

Laitakarin mukaan tarjolle on tulossa satoja kiinteistöjä radan varrelta läpi Suomen Hangosta Kolariin; kaikkialta, minne rautatie vain ulottuu.

- Tavalliset ihmiset etsivät asuntoja ja vapaa-ajan mökkejä, taiteilijat ja käsityöläiset haluavat työtiloja esimerkiksi veturitalleista. Yritykset kysyvät itselleen toimitiloja. Lisäksi on kuntien ja kaupunkien maankäyttöinsinöörejä, jotka hakevat rakennusoikeutta.

Senaatti-kiinteistöjen lähtökohtana on myydä kohteet käypään hintaan.

- Ideana on, että valtio saisi pois rahansa rakennuksista, joita se ei enää tarvitse.

Arkkitehtien taidonnäytteitä

Laitakari ei ihmettele ostajaehdokkaiden intoa.

- Valtionrautateillä oli taitavat arkkitehdit ja rakentajat tekivät kestävää jälkeä. Vanhat rautatieasemat ovat kauniita, nikkarityylisiä taloja, ja ihmisiä kiinnostaa niiden miljöö ja historiallinen arvo. Rakennukset ovat hyvässä kunnossa, ellei niitä ole erehdytty kunnostamaan 1970-luvulla, hän sanoo.

Varsinais-Suomessa myyntiin ovat listan perusteella tulossa ainakin Piikkiön, Paimion, Raision, Liedon, Mynämäen, Mietoisten Hietamäen, Loimaan, Salon, Vehmaan Vinkkilän, Pöytyän Kyrön ja Uudenkaupungin rautatieasemat.

Läntiseltä Uudeltamaalta mukana ovat Lohjan asema, Lohjan Kirkniemi, Karjaan Mustio, Hangon Lappohja, Tammisaari, Nummela ja Inkoo.