Lautareitti vie pian Multavierulta Aurajokirannan kulttuuripolulle

TS/Jari Laurikko<br />Multavierun tuntumassa länsirantaa kiertää jo maastoa myötäilevä, uusi laiturirakennelma.
TS/Jari Laurikko
Multavierun tuntumassa länsirantaa kiertää jo maastoa myötäilevä, uusi laiturirakennelma.

ERJA TAPANA

Aurajokea kiertävän kulttuuripoluston rakentaminen on hyvässä vauhdissa länsirannalla: aivan joen ääreen, Multavierunkadun tienoille nousee maaston muotoja myötäileviä lautakäytäviä, jotka paalutetaan tiukasti rantasaveen. Ennätyslämpimänä keväisenä päivänä lautapolulta sai jo hyvän tuntuman Aurajoesta, tulevasta reitistä ja rantamaiseman erilaisista tunnelmista.

Puukantinen, myös kalapolkuna tunnettu taival ulottuu Tervatorilta Tuomaansillalle asti. Pian laiturilta voi narrata kalaa vaikka mato-ongella.

Kutomonkadun kurvissa sijaitseva Tervatorin vanha muuri korjataan ja koristetaan istutuksin. Polun opastukset alkavat aikanaan Tuomaansillan kupeesta, mistä reitti jatkuu Ratasillalle asti kivituhkakäytävänä.

Aikataulun mukaan kulttuuripolun on määrä valmistua ensi kesäksi kuljettavaan asuun Vähäjoen sillalle asti.

Tuomaansillan ja Ratasillan välisen maaston pöheikköä raivataan. Puustoa siistitään sieltä täältä sen mukaan, miten jokimaisema parhaiten pääsee näkyviin.

Reitti sekä kävelyyn että pyöräilyyn

Ratasillalta kohti Vähäjoen siltaa kulkeva reittiosuus on sekä käveltävä että pyöräiltävä. Polun varrelle jää hyvin säilynyt rantaosuus, missä kulkijat opastetaan veden ääreen laiturille.

Nyt toteutettava suunnitelma pohjautuu Eeva Kaisa Berryn Teknisen korkeakoulun arkkitehtuuriosastolla tekemään diplomityöhön.

Tavoitteena on luoda Aurajokilaaksoon Raunistulan ja Koroisten puolelle elämyksellinen kulttuuripolusto, joka selkeyttää alueen virkistysmahdollisuuksia ja identiteettiä. Poluston lisäksi suunnitelma pohjustaa Turun keskuspuiston laajempia mahdollisuuksia.

Kulttuuripolusto saa aikanaan opasteet, penkkejä ja pöytiä, jotka valetaan harmaasta graafisesta betonista. Kalusteiden inspiraation lähteinä ovat vaikuttaneet vanhat betonirauniot ja -rakenteet.

Portaat, laiturit, pitkospuut ja sillat rakennetaan puusta, ja ne saavat aikain saatossa harmaantua.

Polusto päättyy Vähäjoen sillalle

Kulttuuripolun ensimmäinen osio, Vähäjoen silta valmistui jo pari vuotta sitten. Sillan tuntumassa, mantereen puolella seisova vanha 1920-luvun puutalo oli Berryn suunnitelmassa jätetty kahvila- ja opastuskeskukseksi, mutta hyväkuntoinen rakennus on jo ehditty raivata maan tasalle.

Matkan varrelle sijoitetaan myöhemmin useita opasteita, muun muassa vanha asemakaavakartta rantaan johtaneista kulkulinjoista, yleisöopasteet kulttuuripolusta ja alueen historiasta.

Vähäjoen sillan lähettyville tulee kirkkokompassi eli merkattu paikka, josta näkyvät kaikki neljä alueen vanhaa kirkon paikkaa. Maarian ja Kaarinan kirkkojen näkyvyyttä parannetaan karsimalla puustoa.

Vähäjoen ylittävä silta kuljetaan jalan; pyöräily sillalle estetään puomein.

Penkkejä ja pöytiä

Eri puolille kulttuuripolkua sijoitetaan penkkejä ja pöytiä taivaltajien iloksi.

Koroisten töyräälle tulee paitsi Koroistenniemen muinaismuistoalueen opaste, myös rahalöydöistä tai maankohoamisesta sekä piispantilasta kertova informaatiotaulu. Opasteita toteutetaan yhteistyössä maakuntamuseon kanssa.

Kävelyreitti Koroisten rantaan kulkee hylätyn talon villiintyneen puutarhan läpi. Levähdyspenkki sijoitetaan omenapuun katveeseen. Koroisten nummen ja Halistentien välisen maaston maisemanhoito jää lampaiden hoteisiin.

Aurajoen kulttuuripoluston rakentamiseen Lönnrotinpuiston ja Halisten väliselle alueelle uppoaa vajaat 800 000 euroa.

Hankkeeseen kuuluvat rantaraittien rakentamisen lisäksi selvitys joen harvinaislaatuisesta kasvillisuudesta, opastuskarttojen laatiminen sekä Halisten kalastus-, melonta- ja veneilykeskuksen rakentaminen.

Vuosikausia suunniteltua kansallismaisemapolustoa toteutetaan pikku hiljaa.

Tavoitteena on, että Turun linnan tienoilta lähtevä Aurajokireitistö ulottuu vuoteen 2011 mennessä Liedon Vanhalinnaan asti.

TS/Jari Laurikko<br />Raumalaisen Rakennus Jope Oy:n miehet Timo Anttila (edessä), Timo Nordlund (vas.), Ville Härmä, Miikka Kivistö, Mikko Niemi ja Jouko Kivistö rakentavat Aurajoen länsirannalle uutta lautapolkua.
TS/Jari Laurikko
Raumalaisen Rakennus Jope Oy:n miehet Timo Anttila (edessä), Timo Nordlund (vas.), Ville Härmä, Miikka Kivistö, Mikko Niemi ja Jouko Kivistö rakentavat Aurajoen länsirannalle uutta lautapolkua.