"Autolla autottomaan keskustaan"

TS/Jonny Holmén<br />Tämä mies haluaa kauppatorin alle pysäköintiluolan. Turun Toriparkki Oy:n hallituksen puheenjohtaja Christian Lybeck torjuu arvostelijoiden epäilyt.
TS/Jonny Holmén
Tämä mies haluaa kauppatorin alle pysäköintiluolan. Turun Toriparkki Oy:n hallituksen puheenjohtaja Christian Lybeck torjuu arvostelijoiden epäilyt.

Christian Lybeckin - Ne ovat näyttöjä siitä, miten kaupunkien keskustassa on saatu aikaan toimivia pysäköintiratkaisuja. Ihmiset kokevat, että niiden saavutettavuus on hyvä, Lybeck kehuu.

Puheenjohtajan mieleen ei tule ensimmäistäkään epäonnistunutta toriparkkia. Hän mainostaa Turunkin hanketta iskulauseella "autolla autottomaan keskustaan".

Laitosta on puolusteltu keskustan elävöittämisellä ja pelolla, jonka mukaan kuluttajat karkaavat maanteiden varsille kauppakeskuksiin. Lybeck ei kuitenkaan näe, että automarketit ja toriparkki olisivat ristiriidassa. Kun Ikea valmistuu Raisioon, saatetaan sinne tulla jopa puolentoista tunnin ajomatkan päästä. Joten mikseivät asiakkaat sitten saman tien hurauttaisi myös Turun keskustaan asti.

Louhi saattaa jäädä jalkoihin

Turun Seudun Arkkitehdit nosti hiljattain toriparkin vaihtoehdoksi Louhen laajennuksen. Se ei Lybeckin mielestä riitä.

- Louhi ei toimi. Sen sisäänajo on väärässä paikassa. Jos Louhi ja toriparkki ovat teknisesti yhdistettävissä, asiaa kannattaa tutkia. Ja sitä, voidaanko niitä operoida yhdessä, hän väläyttää.

Sellainenkin vaihtoehto on, että toriparkki kuihduttaa Louhen. Mutta pelastukseksi saattaisi koitua työnjako: Louhi on enemmän kuukausipaikkaisten autoilijoiden laitos, kun toriparkki palvelsi sellaisten lisäksi lythytaikaisia asiakkaita ja hotelliyöpyjiä.

Lybeck ei ymmärrä väitteitä, joiden mukaan toriparkki näivettäisi Turun joukkoliikenteen.

- Eikö Turussa aiota kehittää joukkoliikennettä niin, että ihmiset käyttävät sitä? hän kysyy.

Rakennusaika ei myöskään miehen mukaan tuhoa torikauppaa.

- Kyseessä on hetken häiriö siihen nähden, että sen jälkeen toriparkki palvelee Turkua sata tai kaksisataa vuotta.

Urakoitsija ja viime kädessä omistaja vastaavat taas siitä, ettei arvostelijoiden kolmas pelko - naapuritalojen perustusten vaurioituminen - toteudu.

Joko Carpark tai EuroPark

Torin ympäristön kiinteistönomistajat ovat perustaneet Turun Toriparkki Oy:n pysäköintilaitoksen rakentamista ja omistamista varten.

Yhtiö ei ole halunnut tuoda toriparkin rakennuskustannuksia julkisuuteen. Rakentaminen kilpailutetaan kiinteähintaisena KVR-urakkana, jolloin sopimuskumppaniksi tulee vain yksi urakoitsija.

Kun kilpailusta on saatu tulos, Toriparkki Oy esittää hankkeen rahoitusrakenteen Turun kaupungille.

- Silloin kaupunki voi nähdä, että hanke ei jää kesken, Lybeck vakuuttaa.

Omistajat ovat vielä nykyisin mukana tasaosuuksilla, mutta myöhemmin yhtiö on tarkoitus pääomittaa. Laitos rakennetaan osakepääomalla, pääomalainalla, osakaslainalla ja pankkilainalla.

- Itse bisnes tulee olemaan kohtuullisen huonolla tuotolla. Mutta jos toriparkkia ei tehdä, keskusta kuihtuu ja kiinteistöjen hinnat laskevat, Lybeck muistuttaa.

Myös parkkibisneksen pyörittäjä selviää kilpailuttamalla. Vaihtoehtoja on käytännössä kaksi: alan johtavat yritykset Carpark ja EuroPark.