Kesänopeudet voimaan viimeistään keskiviikkona

TS/Veikko Wahlroos<br />- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.
TS/Veikko Wahlroos
- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.

SALLA TUOMOLA

Turun tiepiirin alueella talviajan nopeusrajoitusmerkit vaihdetaan kesäajan merkkeihin tiistain ja keskiviikon aikana.

Tiekohtaiset nopeusrajoitukset muuttuvat siitä alkaen, kun merkit on vaihdettu.

Talviajan nopeusrajoitukset perustuvat liikenne- ja viestintäministeriön päätökseen, jonka mukaan kesänopeuksiin siirrytään huhtikuun loppuun mennessä vallitsevan kelitilanteen mukaan.

- Tänä keväänä muutos tapahtuu viikon-pari tavallista aikaisemmin. Yleensä merkit on vaihdettu huhtikuun ensimmäisellä tai toisella viikolla, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä.

Turun tiepiirissä alennettu talvinopeusrajoitus 80 kilometriä tunnissa on ollut voimassa viime talvena noin 780 tiekilometrillä yksiajorataista tiestöä. Moottoriteillä alennettu talvirajoitus 100 kilometriä tunnissa on ollut noin 70 kilometrin matkalla.

Kesänopeuksiin siirryttäessä rajoitus yksiajorataisella tiestöllä on 100 kilometriä tunnissa ja moottoriteillä puolestaan 120 kilometriä tunnissa.

Paimion tiealueella rajoitusmerkkien vaihtourakka jää tavallista vähäisemmäksi. E18-moottoritien nopeusrajoitukset ohjataan kokonaisuudessaan automaattisesti Turusta. Tiehallinnon Liikennekeskus sääti 120 kilometrin tuntinopeuden moottoritielle jo viime viikolla.

Automaattisesti säädeltävät nopeusrajoitteet tulivat moottoritien varteen 4-5 vuotta sitten. Paimion alueella maanteiden varsilla on ainoastaan viisi merkkiä, jotka on vaihdettava käsin.

- Merkit sijoittuvat pääosin 110-tielle Hotelli Valtatie 1:n ja Hajalan väliselle tieosuudelle, Östergård sanoo.

Paimio on Turun tiepiirin alueella kuitenkin poikkeus.

- Esimerkiksi Liedon ja Raision alueen valta- ja kantateillä on vielä runsaasti käsin vaihdettavia nopeusrajoitusmerkkejä, sanoo Tiehallinnon kehittämispäällikkö Pekka Lausti .

YIT Rakennus Oy:n Paimion alueurakalla on tiivis työrupeama toukokuun loppuun asti. Paimiossa sijaitsevassa merkkivarastossa säilytetään teidenvarsien varoitus-, rajoitus- ja määräysmerkkejä runsaan tuhannen maantiekilometrin osuudelta. Alueeseen kuuluvat Paimion lisäksi Turun saaristokunnat, Piikkiö, Sauvo, Halikko, Kaarina ja osia Turusta.

Päivittäin eri tieosuuksien varteen viedään muun muassa tietyö- ja kuoppamerkkejä. Sorateillä suoritetaan pölynsidontaa, jossa tiestö kastellaan ja höylätään.

- Kevään työtehtäviin kuuluvat myös teiden harjaus, liikennemerkkien hoito, aurausviitoitusten poisto sekä siltojen ja linja-autopysäkkien peseminen, Östergård kertoo.

TS/Veikko Wahlroos<br />- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.
TS/Veikko Wahlroos
- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.
TS/Veikko Wahlroos<br />- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.
TS/Veikko Wahlroos
- Paimion tieosuudella on ainoastaan viisi nopeusrajoitusmerkkiä, jotka on vaihdettava käsin, kertoo Paimion alueurakan työmaapäällikkö Nils Östergård YIT Rakennus Oy:stä. Moottoritiellä automaattisesti säädettävät kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa jo viikon.