Ylikulkusillan kehno kunnossapito kiukuttaa käyttäjiä

TS/Jonny Holmén<br />Päivittäin ylikulkusiltaa käyttävä Leila Koivula tietää kokemuksesta varoa sillan liukkaita portaita.
TS/Jonny Holmén
Päivittäin ylikulkusiltaa käyttävä Leila Koivula tietää kokemuksesta varoa sillan liukkaita portaita.

JUSSI ORELL

Turkulainen Leila Koivula laskeutuu hissukseen alas rautatieaseman vierestä kulkevaa ylikulkusiltaa. Askel on varovainen, vaikka sillan askelmat on kevyesti hiekoitettu. Hiekoittaminen on päivittäin siltaa käyttävän Koivulan mukaan liukkailla keleillä harvinaista.

- Silta on usein erittäin liukas eikä lunta luoda ollenkaan. Siltaa on kuulemma vaikea hoitaa, kun ylös ei pääse koneiden kanssa. Toista oli, kun luutatyttö oli vielä olemassa. Silloin silta oli aina puhdas, hän puuskahtaa.

Polkupyöräänsä taluttava Janne Sandell jakaa Koivulan näkemyksen sillan huonosta hoidosta.

- On harvinaista, että silta on hiekoitettu. Pyörällä kun tulee, meinaa aina liukastua.

Hoitoa lisätty

Kevyen liikenteen sillan omistaa VR, joka vastaa sillan rakenteiden kunnosta. Puhtaanapito on Turun kaupungin vastuulla. Kunnossapitopäällikkö Juhani Hyytiäinen vakuuttaa, että siltaa hoidetaan päivittäin.

- Sillan hoitoon on panostettu, sillä ongelmat tiedetään. Hoitoa varten on olemassa henkilöresurssit.

Sillan hoidosta ei hänen mukaansa ole tänä talvena tullut palautetta. Ongelmia aiheuttaa erityisesti sillan vesivaneripinta, joka on altis säänvaihteluille.

- Sillan pitäisi olla katettu, kuten uusi ylikulkusilta Kupittaan aseman luona on.

VR:n alueisännöitsijän Timo Vellosen mukaan sillan kattamista ei tällä hetkellä suunnitella. Vesivaneripintaakaan ei ole mahdollista vaihtaa.

- VR on vaatinut, että hiekoitussepeliä ei saa tippua ajolankojen päälle. Tämän vuoksi sillalla ei voi olla lankutusta, hän pahoittelee.

Rampit helpottaisivat

Turun kaupungin kevyen liikenteen asiamies Mikko Laaksonen kertoo saaneensa paljon palautetta sillan huonosta käytettävyydestä.

- Sillan kunnostamiselle on selkeä tarve, joka korostuu entisestään, kun konepajan alue rakennetaan. Sillalle haluttaisiin rampit, jotta sitä pitkin voisi pyöräillä ja kulkea lastenrattaiden kanssa turvallisesti. Myös talvikunnossapitoon toivotaan kohennusta.

Laaksonen arvelee sillan kohentamisen nousevan yhdeksi kehittämiskohteeksi talven aikana laadittavassa kevyen liikenteen kehittämisohjelmassa, jonka on määrä valmistua toukokuuhun mennessä.

- Sillan rampit on mainittu myös alueelle laadittavan osayleiskaavan yhteydessä, mutta niitä ei ole missään investointiohjelmassa eikä niille ole rahoitusta. Rahoitus voisi kuitenkin järjestyä maankäyttösopimuskorvauksista, joita kaupungille maksetaan aluetta rakennettaessa, Laaksonen ehdottaa.

Uusia siltoja suunnitteilla

Ratapihan yli on suunnitteilla kaksi uutta kevyen liikenteen siltaa, joiden rakentaminen on kiinni alueelle kaavailtujen rakennushankkeiden toteutumisesta.

- Mikäli Palmbergin suunnittelema huvikeskus toteutuu, rakennetaan uusi silta rautateiden yli Ajurinkadun kohdalle. Kun matkakeskus aikanaan nousee nykyisen linja-autoaseman kohdalle, rakennetaan keskuksen yhteyteen silta, jota pitkin pääsee matkakeskuksen läpi. Vanha silta on tarkoitus jättää käyttöön, vaikka uusia rakennettaisiin, VR:n alueisännöitsijä Vellonen kertoo.

TS/Jonny Holmén<br />Sillan vesivaneripinta on altis säänvaihteluille. Sillan kattaminen olisi yksi vaihtoehto tilanteen korjaamiseksi, sillä lankkupinta ei tule kysymykseen, koska hiekoitussepeliä ei saa tippua junien ajolankojen päälle.
TS/Jonny Holmén
Sillan vesivaneripinta on altis säänvaihteluille. Sillan kattaminen olisi yksi vaihtoehto tilanteen korjaamiseksi, sillä lankkupinta ei tule kysymykseen, koska hiekoitussepeliä ei saa tippua junien ajolankojen päälle.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.