Vartiolaiva Uisko uudistettiin ympäristövahinkojen torjujaksi

TS/Heikki Sankkila<br />Uiskon päällikkö, komentajakapteeni Mikko Salo esitteli uusitun aluksensa öljyntorjuntakalustoa, johon kuuluvat öljyä merestä keräävat harjat.
TS/Heikki Sankkila
Uiskon päällikkö, komentajakapteeni Mikko Salo esitteli uusitun aluksensa öljyntorjuntakalustoa, johon kuuluvat öljyä merestä keräävat harjat.

HEIKKI SANKKILA

Vartiolaiva Uisko luovutettiin tiistaina peruskorjattuna Rajavartiolaitokselle Uudessakaupunngissa.

- Aluksesta ei ole jäljellä vanhaa kuin 25 prosenttia, loppu on uutta sanoi aluksen saneeranneen Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja Harri Putro .

Uiskoa pidennettiin 12 metrillä 61,4 metrin pituiseksi. Pääkoneistot on uusittu dieselsähköisiksi ja pääkoneiston sähköteho on 3,3 megawattia.Potkurilaitteeton muutettu toimimaan kahdella sähkökäyttöisellä ruoripotkurilaitteella ja alus pystyy operoimaan puolen metrin kiintojäässä. Se on varustettu paikallaanpitojärjestelmällä pelastus- ja öljyntorjuntatilanteita varten.

- Uisko on nyt rajavartiolaitoksen suurin ja modernein alus, Putro sanoo.

Alusta käytetään merivartiointiin, meripelastukseen ja merellisten ympäristövahinkojen torjuntaan. Aluksen keskelle runkoon on asennettu öljynkeruupuomit harjoineen, jotka keräävät mereen joutuneen öljyn kahteen 50 kuutiometrin keräystankkiin.

Uiskon ja sen sisaraluksen Tursaksen peruskorjaus on ollut Uudenkaupungin työveneen suurin yksittäinen kauppa, jonka kokonaisarvo oli 24,6 miljoonaa euroa. Rajavartiolaitoksen osuus korjauskustannuksista oli 12 miljonaa euroa. Suomen ympäristökeskus maksoi loput 12,6 miljoonaa euroa. Tursaksen peruskorjaus valmistui 2005.

- Suomen ympäristökeskuksella on sopimus ympäristövahinkojen torjunnasta ja valvonnasta Rajavartiolaitoksen, Merivoimien ja valtion varustamoliikelaitoksen Finstashipin kanssa, sanoo ympäristökeskuksen asiantuntijapalveluosaston päällikkö KariLampela.

Rajavartiolaitoksen alukset ovat saatavissa nopeasti paikalle onnettomuustilanteissa, koska ne ovat jatkuvasti ajossa. Merivoimien kalustoa taas voidaan sitouttaa pitempiin operaatioihin.

Saaristomeren öljyntorjuntakapasiteettia on ympäristöministeriön vaatimuksesta parannettu. Uisko kuuluu Länsi-Suomen merivartiostoon, jonka toiminta-alue ulottuu Hangosta Tornioon.

- Uisko pystyy toimimaan ympäri vuoden ja sen ohjailtavuus on ruoripotkurilaitteiden ansiosta hyvä sekä jään murrossa että öljynkeräilyssä, sanoi Uiskon päällikkö, komentajakapteeni Mikko Salo.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.