Kotimaa

Vakuutusyhtiö herättelee
huolettomia veneenomistajia

TS/<br />Tyypillinen esimerkki tilanteesta, jossa tyhjennysjärjestelmä ei ole toiminut. Ei tarvita myrskyä, vaan sade ja normaali aallokko upottavat nopeasti veneen.
TS/
Tyypillinen esimerkki tilanteesta, jossa tyhjennysjärjestelmä ei ole toiminut. Ei tarvita myrskyä, vaan sade ja normaali aallokko upottavat nopeasti veneen.

JAMIE NIEMINEN

Vaikka Turun seudulla venevarkaudet ovat lähivuosina hiukan vähentyneet, varkaat ovat olleet ahkeria rannikkoseudun venesatamissa ja mökkirannoilla.

Veneisiin pätee sama sääntö kuin autohinkin: mitään kallisarvoista niihin ei kannata jättää. Veneistä viedään yhä enemmän omaisuutta ja kallista elektroniikkaa.

- Jos avonaiseen pulpettiveneeseen jätetty, helposti siipiruuveilla kiinnitetty navigointilaite varastetaan, sitä vakuutus ei korvaa. Omistajan olisi kannattanut nähdä pieni ruuvaamisen vaiva veneeltä lähtiessään, toteaa vakuutusyhtiö Ifin korvauspäällikkö Timo Toimi .

- Sen sijaan lukittujen veneiden sisältä irtirevityt navigaattorit ja karttaplotterit ja muu elektroniikka kuuluvat korvauksen piiriin.

- Mikään ei silti korvaa varkaiden vierailun jälkeen pilalle mennyttä kesälomaa.

Autonosturilla ja rälläkällä

Herkimmin varkaan mukaan lähtee 20-50-hevosvoimainen perämoottori, jollaisen mies tai kaksi jaksaa kantaa.

- Mutta on tänä kesänä viety jopa 135-150-heppaisia, jotka eivät liiku kuin autonosturilla, Toimi kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Myös kalliit vetolaitteet kelpaavat varkaille. Ellei muuten irtoa, vedetään rälläkällä piuhat tai koko veneen perä poikki.

Moni veneenomistaja uskoo, että yhteisille venelaitureille johtavat lukitut teräsverkkoportit riittävät pitämään varkaat loitolla.

- Näin ei todellakaan ole, Toimi vakuuttaa.

- Kun illat pimenevät ja ilmat viilenevät, ihmiset käyvät yhä harvemmin veneillään. Laituriportti ei estä varkaita, jotka usein pääsevät huomaamattomasti kohteensa kimppuun vesitse pienellä jollalla. Varkaat irrottavat valitsemansa veneen, hinaavat sen syrjäiseen paikkaan ja puhdistavat sen arvotavarasta.

Murtoja myös talvisäilytyspaikkoihin

Toimin mukaan kiinniotetuilta varkailta on saatu talteen karttoja, joihin rötöskohteet on merkitty. Röyhkeimmät varkaat ovat murtautuneet aidattuihin ja lukittuihin talvisäilytyspaikkoihinkin ja vieneet niissä olleista veneistä moottorit mennessään.

- Yleisesti ottaen - jos varkaan on helppo viedä perämoottori mukanaan, yhtä helppoa pitäisi olla veneen omistajalle koneen kantaminen varmaan talteen veneilykauden päätyttyä, Toimi huomauttaa.

- Tosin monella on vaikeuksia säilyttää perämoottoria talven yli kerrostalokaksiossa. Mutta sekin auttaa, jos koneesta irrottaa vaikka potkurin. Puutteellista laitetta varkaat eivät vaivaudu repimään irti.

- Markkinoilla on vakuutusyhtiöiden hyväksymiä perämoottorilukkoja. Nekään eivät kokonaan estä hyvinvarustautuneita varkaita, mutta kokemus osoittaa, että jos lukitun perämoottorin vieressä on lukitsematon, viimeksi mainittu lähtee varkaiden mukaan. Pulttilukon irrottaminen vaatii joka tapauksessa aikaa ja vaivaa, Toimi toteaa.

Sama pätee pienen veneen lukitsemiseen kettingillä laituriin.

Venesatamiin asennetaan yhä useammin valvontakameroita, joita seurataan netin kautta. Esimerkiksi Raision venesatama, jota parhaillaan remontoidaan entistä toimivampaan kuntoon, tullaan myös varustamaan kokonaan uusin valvontakameroin ja tallentimin. Venesataman alueella toimii myös yrittäjiä, jotka huolehtivat muun muassa perämoottorien talvisäilytyksestä.

TS/Veikko Wahlroos<br />Vakuutusyhtiö Ifin korjauspäällikkö Timo Toimi suosittelee tämän veneen omistajalle uusien kiinnitysköysien ja kettinkilukituksen hankintaa. Malli löytyy naapuriveneistä.
TS/Veikko Wahlroos
Vakuutusyhtiö Ifin korjauspäällikkö Timo Toimi suosittelee tämän veneen omistajalle uusien kiinnitysköysien ja kettinkilukituksen hankintaa. Malli löytyy naapuriveneistä.