Hornet-tutkinta valmistui

Rovaniemellä viime lokakuussa sattunut Hornet-hävittäjän ylipitkä laskukiito johtui ensisijaisesti ohjaajan epäonnistumisesta. Hävittäjä ei pysähtynyt koulutustilanteessa vaijeriin, vaan ajautui kiitotien pään verkkoon. Hornetin ohjaaja ei loukkaantunut.

Puolustusvoimien tutkintalautakunnan mukaan Hornetin pysäytyskoukku ei tarttunut vaijeriin, koska kone kosketti kiitotietä vasta vaijerin jälkeen. Ohjaaja, jolla ei ollut aikaisempaa kokemusta vaijerilaskusta, ei onnistunut nostamaan hävittäjää uudelleen ilmaan vaijerin jälkeisellä 800 metrin kiitotieosuudella.

Tutkintalautakunta pitää osasyynä myös sitä, että lentotehtävä oli ohjaajan tietotaitoon lähden liian vaativa. Lisäksi lentopalvelukeskuksen johto ei tiedostanut riittävästi riskejä, jotka syntyivät vaijerilaskukoulutuksen järjestämisestä tukikohdan lyhyemmällä kiitotieosuudella.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.