Kirjalansalmen silta sai kantaakseen 190 tonnia

TS/Timo Jakonen<br />Lavettiauto huristeli sillan Kaarinan puoleiselta rannalta Paraisille päin ja takaisin. Sama toistui pitkin iltaa. Kuormaa vain lisättiin ja ajonopeuksia vaihdettiin.
TS/Timo Jakonen
Lavettiauto huristeli sillan Kaarinan puoleiselta rannalta Paraisille päin ja takaisin. Sama toistui pitkin iltaa. Kuormaa vain lisättiin ja ajonopeuksia vaihdettiin.

MARJA MYLLYLUOMA

Kaarinasta Paraisille vievällä Kirjalansalmen sillalla jyryytteli torstai-iltana lavettiauto, jolla ensimmäisellä, noin neljännestä yli kuuden alkaneella keikalla oli 153 tonnin lasti. Myöhemmin nosturi kasasi järeitä "plootuja" kyytiin siinä määrin, että lopullinen kuorma painoi 190 tonnia. Lavettirallilla testattiin taannoin korjatun sillan kestävyyttä.

Ennen varsinaista testiautoa paikalle huristeli toinen ajoneuvo mukanaan 40 tonnia painoja. Yleisellä tiellä kun ei saa kuljettaa tietyn painorajan ylittävää lastia.

Liikenteenohjaajat pysäyttivät aika ajoin autojonot.

Pysähdykset veivät aikansa, sillä pitkä lavettiauto joutui käymään varsin kaukana kääntymässä.

Tiepiirin puolesta rumbaa ohjaili siltainsinööri Jouko Välimäki . Lavettiauton lähtiessä liikkeelle Välimäki hyppäsi "nuppiin" eli ohjaamoon kuljettaja Teppo Niemen kaveriksi. Kujetus oli niin raskas, että pykälät vaativat valvojan kyytiin.

Kun silta ylitettiin, sen alarakenteisiin kiinnitetyt anturit välittivät tietoa suoraan tietokoneille.

Käytännön työssä oli pari VTT:n miestä. Tulosten analysointi on puolestaan tiehallinnon heiniä. Kantavuusasiantuntija, diplomi-insinööri Olli Pyykönen sukkuloi pelipaikalla seurassaan muun muassa teekkari Joonas Koskinen , joka kesätöikseen piti kirjaa koekuormituksen kulusta.

Kirjalansalmen sillalle koekuormitus oli jo neljäs. Turun tiepiirissä niitä tehdään alle kymmenen vuodessa.

Siltoja Varsinais-Suomen ja Satakunnan kattavassa tiepiirissä on kaikkiaan 1 750.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.