Isoihin tie- ja ratahankkeisiin odotetaan rahaa Varsinais-Suomessa

Jenni Kimpimäki

Ensi vuoden budjetin hiominen alkaa ensi viikolla, kun valtiovarainministeriö antaa kannanottonsa ministeriöille hallinnonalojen talousarvioehdotuksiin.

Varsinais-Suomen osalta paineet kohdistuvat kansanedustajan ja valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan Olavi Ala-Nissilän (kesk) mukaan etenkin isoihin tie- ja ratahankkeisiin.

- Ensi viikolla tapaan valtiovarainministerin. Keskustelua käydään, ja myös edetään, hän toteaa.

Elokuun lopulla pidettävän budjettiriihen jälkeen budjettiesitys menee eduskunnan käsittelyyn.

- Eduskunta on edellyttänyt erityisesti kahta asiaa. Vähävaraisten aseman huomioiminen on yksi, ja matalapalkkatukihan on jo ollut tällaista huomioimista. Sosialidemokraateilla on tosin omia näkemyksiä ja meillä omia, Ala-Nissilä sanoo.

Tienpito aina ajankohtainen

Toinen eduskunnan erityisesti painottama kysymys on liikenneväylien rahoitus.

Olavi Ala-Nissilän mukaan perustienpidossa vallitsee kuitenkin kahtalainen ongelma. Hän peräänkuuluttaa pitkäjänteisyyttä investoinneissa.

- Kehys on liian tiukka. Lisäksi eduskunta on ollut erimielinen E 18-tien rahoituksesta, mutta elinkaarimallille on nyt hyväksyntä, ja se onnistuu vuonna 2008.

- Hallitus laittoi kehykseen korko- ja ylläpitomenot 25 vuodelta. Hanke maksaa 340 miljoonaa, mutta kun otetaan huomioon nämä menot, niin se maksaa 700 miljoonaa, hän sanoo.

- Varsinais-Suomen teitä rakennetaan kyllä. E 18 varmistuu, ja Muurlan ja Lohjan välinen osuus alkaa täydellä teholla ensi vuonna, hän uskoo.

Kakkostie on listan kärjessä

Kesäkuussa väliraporttinsa liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtaselle (sd) jättänyt runkoverkkotyöryhmä lisäsi keskeisimpien tie- ja ratayhteyksien listalle kaikki Varsinais-Suomen toivomat väylät.

Näihin lisäyksiin kuuluu esimerkiksi Toijalan ja Turun välinen junayhteys, jonka parantamisella alkaa Ala-Nissilän mukaan olla jo todellinen kiire. Perusradanpidon rahoitusta hän pitää tärkeimpänä asiana.

- Siihen pitää saada tuntuva lisäys, se on aivan välttämätöntä. Itse lähden siitä, että se myös saadaan.

Toinen runkoverkkotyöryhmän lisäys on valtatie 8:n jatkaminen Poriin asti.

- Puolet teemahankkeista on lähtenyt liikkeelle ja puolet odottaa. Yli 40 miljoonaa maksava kakkostie on ensimmäisenä listalla, ja sehän koskettaa Varsinais-Suomeakin Loimaan, Someron ja Alastaron osalta. Kun se saadaan ensin alta pois, niin se auttaa myös 8-tietä jatkoinvestoinneissa, Ala-Nissilä uskoo.